• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55561
+
-

«خلقنده» در کتابفروشی‌های همدان

این کتاب در 8 فصل به توضیح مفاهیم مرتبط با خلاقیت می‌پردازد

کتاب
«خلقنده» در کتابفروشی‌های همدان

فاطمه کاظمی|  همدان-خبرنگار:


«خلقنده» عنوان نخستین کتاب حمیدرضا مالمیر، نویسنده جوان همدانی است که هفته گذشته در شهر کتاب همدان رونمایی و به خوانندگان عرضه شد. این کتاب که در سال جدید در هزار نسخه و به مبلغ 30 هزار تومان توسط نشر آپریس منتشر شده از آن رو اهمیت دارد که کتاب‌های روان‌شناسی در ایران معمولا به صورت ترجمه مورد استفاده قرار می‌گیرند و تالیف در این زمینه با توجه به بحران بازار کتاب و کاغذ، جسارت بالایی می‌طلبد.

خلقنده با موضوع کلی از 8 فصل با عناوین «خلاقیت در زندگی»، «خلاقیت چیست؟»، «انواع خلاقیت»، «موانع خلاقیت»، «تفکر خلاق»، «عوامل پنهان در خلاقیت»، «تکنیک‌های جادویی برای ایده‌سازی» و «خلاقیت کلید موفقیت» تشکیل شده و در هر فصل به توضیح مفاهیم مرتبط با خلاقیت می‌پردازد و در پایان تمریناتی به خواننده ارائه می‌دهد. نویسنده این کتاب دانشجوی رشته نرم‌افزار دانشگاه ملی ملایر، برنامه‌نویس اندروید و مدیر و موسس تیم برنامه‌نویسی خلقنده است. وی با نویسندگان و طنزپردازان استندآپ کمدی نیز همکاری دارد.


مفهوم خلاقیت

مالمیر درباره مفهوم خلاقیت می‌گوید: مردم با واژه خلاقیت آشنایی دارند اما معدود هستند افرادی که خلاقیت را به درستی درک کرده باشند. تنها ریاضی‌دانان، هنرمندان و اندیشمندانی که نام آنها در تاریخ ثبت شده خلاق نیستند، بلکه کودکی که زیر باران پلاستیکی روی سرش کشیده تا خیس نشود هم خلاق است یا مادری که موقع گردگیری پارچه‌ای به نوک طی می‌بندد تا جاهایی را که دستش نمی‌رسد تمیز کند هم خلاق است. خلاقیت ارثی، وابسته به هوش و ژنتیکی نیست بلکه خلاقیت توانایی است که همه از آن برخوردارند و به نوعی کم یا زیاد از آن استفاده می‌کنند.


کاربرد خلاقیت

این نویسنده جوان همدانی درباره کاربرد خلاقیت در زندگی توضیح می‌دهد: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم نقش خلاقیت به راحتی قابل تشخیص نیست اما هستند افرادی که با ایده‌های ساده و پیش پا افتاده توانسته‌اند به جایگاه رفیعی دست پیدا کنند. نیاز نیست هر کس مانند نیوتن باشد، نیاز نیست پیکاسوی دیگری روی زمین باشیم یا حافظ و سعدی جدیدی باشیم. ما می‌توانیم خودمان باشیم. ما می‌توانیم مسئله‌ای را در شرکت یا محل کارمان حل کنیم و مورد توجه قرار بگیریم. 

می‌توانیم هنگام تعمیر و بازسازی منزل طرحی را پیشنهاد کنیم که آن را دوست داریم. نجار می‌تواند مبل یا بوفه‌ای بسازد که همتای آن در دنیا وجود ندارد و معمار می‌تواند با خلاقیتی چشمگیر طرحی ارائه دهد که به نوبه خود یکی از بهترین طرح‌ها تشخیص داده شود. پس مهم نیست که ما چه کاره باشیم، مرد باشیم یا زن باشیم. مهم این است که در موقعیتی که قرار داریم بتوانیم از خلاقیت‌های خود استفاده کنیم و شرایط را به نفع خودمان تغییر دهیم.

وی اضافه می‌کند: این کتاب برای هر فرد کاربردی متفاوت خواهد داشت. بعضی‌ها برای تقویت خلاقیت در کار، زندگی، روابط و در حل مسائل از آن استفاده می‌کنند و بعضی افراد برای رسیدن به رویاهایشان، برای تبدیل‌شدن به یک هنرمند، موسیقی‌دان، یک مخترع یا یک فرد که نامش در تاریخ همیشه جاودان خواهد ماند.


چرا خلقنده؟

مالمیر درباره دلیل انتخاب نام کتابش توضیح می‌دهد: 7 ماه دنبال نام مناسب برای عنوان کتابم بودم، عنوانی که یک کلمه باشد. همه فکر و ذکرم این بود که یک کلمه پیدا کنم که بیان‌کننده اهداف این کتاب باشد. در این بین کلمات بسیار زیبایی به ذهنم رسید، اما نمی‌توانستند انتقال‌دهنده مفهوم مدنظر من باشند. در حال نوشتن فصل آخر کتاب بودم و هنوز نامی پیدا نکرده بودم تا این‌که در حال خواب و بیداری نامی به ذهنم رسید، چراغ‌ها را روشن کردم و آن را نوشتم.

این نویسنده همدانی می‌افزاید: خلقنده متشکل از دو بخش خلق و‌ کننده است که نشان‌دهنده خصوصیت و تعریف اصلی افراد خلاق یعنی خلق‌کننده است. سه حرف ابتدایی از خلق و سه حرف پایانی از‌ کننده تشکیل می‌شود، اما در همین جا ختم نمی‌شود. برای رسیدن به مغزی خلاق باید جنگید و تلاش کرد. خلقنده تداعی‌کننده کلمه جنگنده نیز هست. کلمه خلقنده تنها کلمه‌ای که می‌توانستم با آن همه این مفاهیم را به صورت غیرمستقیم به خواننده انتقال دهم. همچنین خلقنده با شعار اصلی کتاب نیز سازگاری داشت، زیرا خلقنده کتابی بود که در فرهنگ لغت وجود نداشت و کلمه جدیدی را خلق کرده بودم.


بخشی از کتاب

در پشت جلد کتاب خلقنده آمده است: چسب زخم را اریل دیکسون در سال 1920 میلادی اختراع کرده است. وی هنگامی که در منزل بود متوجه می‌شود که همسرش در حال تهیه غذا دست خود را بریده است و این مسئله موجب اختراع چسب زخم می‌شود. تخمین زده شده که از اختراع ریل تاکنون 100 میلیارد چسب زخم استفاده شده است. در این کتاب همه نکاتی که برای تبدیل‌شدن به فردی خلاق نیاز دارید برایتان آورده شده است. تمریناتی ارائه شده که به واسطه آنها خلاقیت درونتان را رشد خواهید داد، تمریناتی که توسط اشخاصی مانند لئوناردو داوینچی استفاده می‌شده است. همچنین مفاهیم و تعاریفی وجود دارد که باید درباره آنها اطلاعات داشته باشید. سخت‌ترین مرحله در دستیابی به خلاقیت چیزی نیست جز انتخاب. شما باید بین خلاق‌ بودن یا نبودن یکی را انتخاب کنید. آیا آماده ورود به دنیای خلاقیت هستید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید