• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55559
+
-

تعیین سهمیه برق برای مازندران

زیرساخت‌های شبکه توزیع برق استان در سال‌های اخیر گسترش یافته است

انرژی
تعیین سهمیه برق برای مازندران

اشکان جهان‌آرای|  ساری-خبرنگار:


روزهای گرم سال کم کم از راه می‌رسند و افزایش دما و رطوبت هوا هر چه به پایان اردیبهشت نزدیک می‌شویم بیشتر احساس می‌شود. روزهایی که مصرف برق هم ذره ذره افزایش می‌یابد. به‌ویژه در استانی مانند مازندران که شرجی بودن هوا، تحمل گرما را دشوارتر می‌کند. 
در بیان دلایل افزایش مصرف برق در مازندران باید به حضور پرتعداد مسافران و گردشگران نیز اشاره کرد. به همین دلیل چند سال است که رکورد مصرف برق در مازندران شکسته شده است.
شرکت توزیع برق در مازندران 2 مجموعه مدیریتی دارد؛ یکی شرکت توزیع برق مازندران که با مرکزیت ساری فعالیت می‌کند و دیگری شرکت توزیع برق غرب مازندران که مدیریتی مستقل دارد و خدمات توزیع برق در شهرهای غربی استان را انجام می‌دهد.

 هر 2 شرکت برنامه‌هایی برای کاهش قطعی برق در سال‌های اخیر انجام دادند و به موفقیت‌هایی هم رسیدند. طبیعتا برای تابستان پیش رو نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، اما به اعتقاد مسئولان برق استان نیز یکسری کاستی‌ها در شبکه تولید و توزیع برق وجود دارد. مشکلاتی که البته با همراهی مصرف‌کنندگان قابل پشت سر گذاشته شدن هستند.هفته گذشته مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران پس از 47 ماه مدیریت در این اداره جای خود را به مدیری جدید داد که طبق شیوه متفاوت وزارت نیرو در جذب مدیران، پس از انتشار فراخوان جذب مدیر و بررسی عملکرد و رزومه فنی و مدیریتی برای مازندران انتخاب شد. «قاسم شهابی» که از خرداد 1394 مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران شده بود، یک هفته پیش جای خود را به «رضا غفاری» داد و مازندران را ترک کرد.


7 هزار کیلومتر شبکه فرسوده برق

این مسئول پس از تودیع در گفت‌وگو با همشهری به عنوان مدیری که شناخت کاملی از وضعیت زیرساخت‌ها و مصرف برق در بیش از نیمی از مازندران دارد، تقویت زیرساخت‌های برق استان را یکی از ضروریات این حوزه برشمرد و از پیگیری‌های مستمر برای نوسازی و بهسازی شبکه برق استان در سال‌های اخیر خبر داد که به گفته او نتایج خوبی در پی داشت.وی با بیان این‌که میانگین سن شبکه‌های توزیع برق بین 20 تا 25 سال است، گفت: ما در استان شبکه برق با عمر 40 سال نیز داریم که این شبکه‌ها باید بهسازی و نوسازی شوند. 

در حال حاضر حدود 25 درصد شبکه توزیع برق مازندران بالای 25 سال قدمت دارد و فرسوده است. در محدوده زیر پوشش این شرکت حدود 28 هزار کیلومتر شبکه توزیع برق داریم که 25 درصد این شبکه معادل 7 هزار کیلومتر شبکه توزیع با عمر بالای 25 سال است. البته هر سال بخشی از این شبکه بازسازی و بهسازی می‌شود و اگر اصلاح و بهسازی انجام نشود، قطعا با مشکلاتی در فصل پیک مصرف مواجه خواهیم شد. اگر هر سال 5 درصد از این مقدار را بازسازی کنیم، می‌توانیم در مدتی مشخص وضعیت مناسبی در شبکه‌های توزیع داشته باشیم. 

شهابی در مورد اولویت‌های مورد نیاز شبکه برق مازندران اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی این شرکت، ساخت نیروگاه سرخرود است. ضمن این‌که تعداد نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز باید در استان افزایش یابد. همچنین یکسری از پست‌های فوق توزیع هم باید وارد مدار شوند. خوشبختانه در این مدت با تلاش همکاران چند پروژه بزرگ و خوب وارد مدار شد، اما در بابل و بابلسر مشکل ما نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است. 

برای این مناطق نیز طرح‌هایی در دست اقدام است که امسال اجرایی نمی‌شوند و طبق برنامه‌ریزی‌ها سال 1399 وارد مدار خواهند شد تا مشکل برق بابل و بابلسر نیز برطرف شود. اولویت دیگر در حوزه توزیع نیز اصلاح شبکه‌های فرسوده است که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نیازها برای کاهش مشکلات در این بخش به شمار می‌آید.


اجرای طرح‌های بهسازی

این مسئول با بیان این‌که در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای بهسازی شبکه توزیع برق استان انجام شد، اظهار کرد: خوشبختانه با طرح‌های مقاوم‌سازی و تاب‌آوری که در شبکه اجرا شده، پایداری مناسبی در شبکه برق مازندران داشتیم. در حال حاضر نیز طرحی از سوی مشاور با اعتبار 45 میلیارد تومان برای بهسازی شبکه برق مازندران آماده شده و در اختیار شرکت توانیر قرار گرفته که در صورت تأمین اعتبار این طرح، شبکه‌های فرسوده برق استان با سرعت بیشتری نوسازی می‌شوند. در این طرح بهسازی و نوسازی شبکه‌های برق مناطق کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و داخل زمین‌های کشاورزی دیده شده تا هم پایداری شبکه افزایش یابد و هم در زمان وقوع حوادث خسارت کمتری ببینیم. 

مدیرعامل پیشین شرکت توزیع برق مازندران درباره اقدامات انجام شده طی 4 سال اخیر برای افزایش پایداری شبکه برق استان گفت: در این مدت با کمک همکاران و مسئولان ملی شرکت، حدود 4 هزار و 300 کیلومتر شبکه در منطقه زیر پوشش ایجاد و 7 هزار و 100 ترانس نصب شد که رشدی مطلوب در گسترش شبکه برق‌رسانی برای کاهش خاموشی‌ها و افزایش پایداری شبکه برق است. این اقدامات سبب شده که در سال‌های اخیر کمتر شاهد مشکل در برق‌رسانی باشیم و قطعا با توجه به اقدامات انجام شده در نیمه دوم سال 1397 و همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون، امسال این مشکلات بسیار کمتر خواهد بود.


سهمیه مصرف

شهابی همراهی مردم در مدیریت مصرف برق را یکی از اصلی‌ترین راهکارها در کاهش خاموشی‌ها عنوان کرد و افزود: هرچقدر هم که خدمات در دوره هر مدیری انجام شود، اگر مصرف برق را مدیریت نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. 
به همین دلیل امسال وزارت نیرو اعلام کرد هر استان سهمیه‌ای در مصرف برق دارد و اگر در استانی بیش از اندازه در نظر گرفته شده برق مصرف شود، دستور خاموشی برای آن استان به منظور حفظ توازن و تعادل در شبکه برق صادر می‌شود. نیازی به اعمال محدودیت‌های سخت در مصرف برق نیست. بلکه با کمی همراهی و رعایت برخی نکات ساده به عنوان مشترک برق، می‌توانیم کاری کنیم که خاموشی نداشته باشیم.
وی درباره ساز و کار این طرح بیان کرد: سهمیه مصرف هر استان در این طرح برای هر هفته مشخص است. مبنای مصرف نیز میزان مصرف برق هر استان در روزهای مختلف سال گذشته به اضافه اندکی افزایش است. 

برای مثال در پرمصرف‌ترین روز سال گذشته در مازندران که 11 مرداد بود، مشترکان این شرکت هزار و 943 مگاوات برق مصرف کردند که سقف مصرف برای همین روز در سال جاری 2 هزار و 74 مگاوات در نظر گرفته شده است.
در صورتی که میزان مصرف از مقدار ذکر شده در آن روز عبور کند، بلافاصله دستور خاموشی صادر می‌شود. ما مکلف به اجرای طرح هستیم و پیش از تودیع، ابلاغیه به شهرستان‌ها صادر شده است. در جلسه با استاندار نیز که همراه با مدیرعامل جدید شرکت توزیع برق مازندران داشتیم، استاندار با جدیت از اجرای این طرح برای بهبود وضعیت مصرف حمایت کرد.

مدیرعامل پیشین شرکت توزیع برق مازندران ادامه داد: هر ایرانی وظیفه دارد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. این همراهی در حد رعایت خاموش کردن لامپ‌های اضافی یا تنظیم دمای کولر روی عدد 24 و رعایت ساعت استفاده از دستگاه‌های پرمصرف است. وقتی یک میلیون و 384 هزار مشترک این شرکت در مازندران همین چند نکته را رعایت کنند، از هدررفت مقدار بسیار زیادی برق جلوگیری می‌شود و خاموشی نخواهیم داشت.


2 راه مهم پیشگیری از خاموشی

تسریع در اجرای پروژه‌های برق‌رسانی در مازندران که هر سال با افزایش مصرف برق و افزایش تعداد مسافران مواجه است یک ضرورت فرااستانی به نظر می‌رسد. این موضوع در آمارهای رسمی مسئولان نیز مشهود است که مازندران با وجود مساحت کمتری که نسبت به بسیاری از استان‌ها دارد، یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه برق محسوب می‌شود. به گفته «محمدرضا متولی‌زاده» مدیرعامل شرکت توانیر ایران، بالا بودن میزان مصرف برق در مازندران به‌ویژه در تابستان ناشی از حضور گردشگران و مسافران است. به همین دلیل طرح‌هایی برای گسترش زیرساخت‌های برق استان در حال اجراست، اما کنترل مصرف برق اقدامی مهم و اثرگذار است که بخش عمده آن توسط مردم انجام می‌شود که حاصل آن کاهش خاموشی‌ها در استان است.

 «احمد حسین‌زادگان» استاندار مازندران نیز 2 موضوع مهم فرسودگی زیرساخت‌ها و بی‌توجهی به فرهنگ مدیریت مصرف برق را از چالش‌های مهم مازندران در حوزه برق دانست و خواستار اجرایی شدن برنامه‌های کاهش، کنترل و مصرف بهینه برق پیش از ورود به زمان پیک مصرف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید