• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55557
+
-

جهش بزرگ به سوی کاهش بیکاری در کرمانشاه

معاون استاندار: وجود بیش از 100 طرح بزرگ سرمایه گذاری در استان، حرکت بزرگی به سمت کاهش نرخ بیکاری است

گزارش
جهش بزرگ به سوی کاهش بیکاری در کرمانشاه

فرحناز چراغی|  ‌کرمانشاه- خبرنگار:


کرمانشاه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران طی یک سال گذشته با کاهش 5/2 درصدی نرخ بیکاری مواجه بوده است، اما با این حال با نرخ 7/18 درصد در صدر جدول استان‌های کشور از لحاظ بیکاری قرار دارد. 
در سالی که «رونق تولید» نام‌گذاری شده فرصت مناسبی است که این رقم را علاوه بر تمام سختی‌ها و مسائل و مشکلات پیش روی کاهش دهیم. هرچند به نظر می‌رسد این نرخ کاهش رشد بیکاری سراسری است، اما با این حال امیدوارکننده به شمار می‌رود و کرمانشاه با استفاده از برنامه‌‌ریزی مدون و جدی می‌تواند با تمرکز بر رونق تولید زمینه اشتغال جوانان این مرز و بوم را فراهم کند. 


کاهش نرخ بیکاری

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به کاهش نرخ بیکاری استان در سال گذشته بیان می‌کند: نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته 7/18درصد اعلام شد که نسبت به سال 96 که 2/21 بود،
 5/2 درصد کاهش را نشان می‌دهد که نویدبخش است. 

«هدایت حاتمی» با بیان این‌که همچنان در صدر جدول نرخ بیکاری کشور هستیم، می‌گوید: با وجود این، کرمانشاه در نرخ مشارکت جزو 5 استان اول کشور است. این نرخ 3/43 درصد در سال 97 است و در تلاشیم در سال جاری این نرخ را بالا ببریم. وی با اشاره به دغدغه کاهش نرخ بیکاری در استان می‌گوید: اشتغال اولین دغدغه همه مسئولان استان است. احیای واحدهای راکد، بهبود فضای کسب‌وکار، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اشتغالزایی در استان و جذب سرمایه‌گذار از مهم‌ترین برنامه‌های استان در زمینه ایجاد کار و کاهش بیکاری در استان است. 


‌بهبود فضای کسب‌وکار 

این مسئول ادامه می‌دهد: بهبود فضای کسب‌وکار مهم‌ترین برنامه ما در زمینه اشتغالزایی است. بهبود فضای کسب‌وکار نیازمند همراهی بخش‌های مختلف است و بخش خصوصی نیز باید پای کار بیاید تا بتوان شرایط را برای کسب‌وکار فراهم کرد. حضور و همراهی اصناف، اتحادیه‌ها، حوزه قضایی و... بسیار اثربخش خواهد بود. 

معاون اقتصادی استاندار می‌گوید: برای رسیدن به توسعه پایدار کرمانشاه نیازمند فهم مشترک از توسعه هستیم که خوشبختانه این فهم در استان وجود دارد و امید است بر اساس یک نقشه برای توسعه استان تلاش کنیم.این مسئول در ادامه گسترش حوزه تجارت خارجی را به عنوان یکی از مزیت‌های استان برای سرمایه‌گذاران عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: کرمانشاه استان خشک و بدون آبی است که چندین بازارچه و گمرک فعال برای توسعه تجارت خارجی دارد. دسترسی به بازار عرق و سوریه برای سرمایه‌گذاری مهم‌ترین ظرفیت این استان است. 

استقرار صنایع قابل توجه در مرز ایران و عراق از دیگر برنامه‌های تیم اقتصادی استان است که می‌تواند اشتغالزایی مناسبی در برداشته باشد.وی همچنین به ظرفیت‌های گردشگری،کشاورزی، صنایع تبدیلی، ورزشی، توریسم‌درمانی، صنعتی و... برای اشتغالزایی در کرمانشاه اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود تمام این پتانسیل‌های ویژه می‌توان کرمانشاه را گامی در زمینه اشتغالزایی پیش برد. 

حاتمی اضافه می‌کند: کاهش نرخ بیکاری در استان و رساندن به میانگین کشوری با یک برنامه‌‌ریزی درست، اصولی و همراهی مسئولان استان امکان‌پذیر است. سیاست‌گذاری کارگروه اشتغال اجرایی شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در استان است. در حال حاضر بیش از  100 طرح بزرگ سرمایه‌گذاری شده در استان وجود دارد که می‌تواند اقتصاد استان را متحول و حرکت بزرگی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید استان در زمینه‌های مختلف باشد. 


توجه به واحد‌های تولیدی راکد و نیمه‌راکد 

مدیر مرکز استارت‌آپ دانشگاه رازی نیز در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: محقق شدن شعار «رونق تولید» در راستای توجه و نگاه ویژه به مقوله تولید به عنوان یک فرایند است. در واقع اگر تولید را یک فرایند در نظر بگیریم، می‌توانیم تحقق آن را در 3 فاز مجزا تعریف کنیم.

«مهدی طلایی» ادامه می‌دهد: فاز اول، توجه ویژه به بستر‌سازی در میان افراد علاقه‌مند و توانمند به منظور ورود به عرصه تولید است. گسترش این فاز بیشتر در گرو استعدادیابی، توانمند‌سازی و ایجاد انگیزه در میان فارغ‌التحصیلان و افراد علاقه‌مند به حضور در عرصه تولید است. 

وی می‌گوید: در فاز دوم توجه ویژه به واحد‌های تولیدی راکد و نیمه‌راکد و عارضه‌یابی مشکلات آنهاست. در واقع بسیاری از مشکلات واحد‌های تولیدی خارج از مباحث فنی و حاصل بی‌توجهی به تحقیقات بازار و مربوط به مشکلات مدیریتی از جمله ناآشنایی با مدیریت منابع انسانی، فروش، بازاریابی و... است که با استفاده از مشاوره تخصصی قابل رفع است. 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: در فاز سوم، توجه ویژه به واحد‌های تولیدی فعال و کمک به بالا بردن راندمان این واحد‌ها و افزایش کمی و کیفی تولیدات آنهاست. در این زمینه نیز نقش مشاوره تخصصی بی‌نهایت دارای اهمیت است. 


فعال‌سازی مشاوره تخصصی کارآفرینی

مدیر مرکز استارت‌آپ دانشگاه رازی می‌گوید: به نظر می‌رسد فعال‌سازی مشاوره تخصصی کارآفرینی و توجه خاص به این موضوع در رونق تولید بسیار حائز اهمیت است. به‌کارگیری مشاورین علمی، عملیاتی و توانمند در کنار واحد‌های تولیدی و راه‌اندازی دفاتر کاربردی مشاوره می‌تواند بسیاری از موارد مطرح شده را پوشش دهد و مشکلات را رفع کند. 
وی معتقد است: نقش اساتید کارآفرینی به منظور نزدیک کردن حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه از جمله مسائلی است که دانشگاه‌ها باید در آن بیش از پیش بکوشند و در تحقق آن نقش‌آفرینی کنند.


نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رونق تولید   

«مهدی طلایی» مدیر مرکز استارت‌آپ دانشگاه رازی می‌گوید: امروزه تولید در کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به مباحث علمی- تخصصی است و بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رونق تولید و کمک به گسترش آنها به جد در دانشگاه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. امیدواریم شاهد ورود بیشتر اساتید دانشگاه به موضوع تولید، هم به عنوان تولید‌کننده و در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و هم در کنار تولیدکنندگان به عنوان مشاورین علمی و تخصصی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید