• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55554
+
-

از حاشیه تا متن بزرگ‌ترین باغ‌ پرندگان جنوب کشور

معاون خدمات شهری شهردار: وسعت باغ و دور بودن از بافت متراکم شهری امکان نگهداری انواع گونه‌های کمیاب پرندگان را ایجاد کرده است

اجتماعی
از حاشیه تا متن بزرگ‌ترین باغ‌ پرندگان جنوب کشور

کاظم گلخنی|  خبرنگار :


باغ پرندگان در فاصله 4 کیلومتری جاده بندرعباس- میناب در مساحت ۷ هکتار متشکل از ۷بخش، ۴ بخش مسقف و ۲۵ قفس یکی از پروژه‌های بزرگ گردشگری بندرعباس است که با اعتباری افزون بر ۱۲میلیارد تومان در اسفند 96 به بهره‌برداری رسید. با توجه به گذشت حدود 2 سال از افتتاح این باغ و مهیا بودن شرایط مطلوب، چه از نظر وسعت، زیبایی و تنوع گونه‌های پرندگان و چه از نظر خدمات رفاهی، آنطور که باید و شاید مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است. یکی از انتقاداتی که در این زمینه به بوستان‌های بزرگی مانند پارک پرندگان وارد است، در حاشیه بودن و دوری از متن شهر است. 


مسافت طولانی و انتقادها

با توجه به این‌که تعداد زیادی از شهروندان ساکن بندرعباس هنوز موفق به بازدید از این باغ نشده‌اند به نظر می‌رسد این معضل برای گردشگران غیربومی نمود بیشتری داشته باشد. راهی باغ پرندگان می‌شوم و از یکی از شهروندان بندرعباسی که تازه وارد محوطه باغ شده درباره باغ پرندگان سؤال می‌کنم. «مهدی ربانی» می‌گوید: ما از 2 سال پیش که شنیدیم این باغ افتتاح شده مایل به گشت و گذار در این باغ بودیم اما تا امروز فرصت آن ایجاد نشده بود. فاصله و بعد مسیر ما را از آمدن منصرف می‌کرد. وی که به همراه کودک 10 ساله خود مشغول بازدید از بخش پرندگان آبزی باغ است، ادامه می‌دهد: واقعیت این است که اگر اصرار فرزندم نبود شاید برایم مقدور نبود برای بازدید از باغ این مسافت را طی کنم. 


رضایت شهروندان

ربانی در ادامه می‌افزاید: مسئولان برای راه‌اندازی این باغ تلاش زیادی کرده‌اند. ما تاکنون در بندرعباس چنین فضایی را نداشته‌ایم. دیدن پرندگان آبزی و کنارآبزی، شکاری، زینتی، شترمرغ‌ها و طاووس‌ها از نزدیک جذابیت زیادی دارد. باغ پرندگان از نظر ارائه خدماتی مانند مسجد، بوفه خرید و محل بازی کودکان و سرویس‌های بهداشتی، شرایط استانداردی دارد. 

اگرچه گنجایش و وسعت این باغ، همچنین امکانات رفاهی آن، نشان‌دهنده ظرفیت انجام برنامه‌های متنوع‌تری است‌، از کلام مسئولان شهری پیداست مدیران پارک چندان ذوقی برای واگذاری اجاره به بخش خصوصی و برگزاری مراسم مردمی در این باغ ندارند. 

معاون خدمات شهری شهردار در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: باغ پرندگان، مانند بازارهای سرپوشیده و ساحل شهر، به یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس تبدیل شده است. «اسماعیل موحدی» با اشاره به تمرکز و پیگیری شهرداری برای ایجاد چنین فضاهایی، افزود: شهرداری برای راه‌اندازی این باغ طرح‌های کارشناسی‌شده متعددی را دنبال کرده است. 


طرح توسعه باغ

موحدی ادامه می‌دهد: سرانجام باغ پرندگان بندرعباس با مساحت ۶ هکتار در مجموعه پارک جنگلی ۳۲ هکتاری شرق بندرعباس به بهره‌برداری رسیده است. همین وسعت باغ و دور بودن از بافت متراکم شهری امکان فراهم کردن انواع گونه‌های کمیاب پرندگان را ایجاد کرده است. وی می‌گوید: در باغ پرندگان 7 بخش مجزا برای نگهداری از پرندگان آبزی و کنارآبزی، شکاری، ماکیان‌سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ‌ها و طاووس‌ها وجود دارد که تقریباً در جنوب کشور بی‌نظیر است. 

معاون خدمات شهری شهردار با اشاره به طرح توسعه بیشتر باغ پرندگان، افزود: با توجه به این‌که از زمان افتتاح باغ 2 سال گذشته است، با استقبال جالب توجه مردم، مدارس و دوستداران پرندگان روبه‌رو بودیم. این احتمال وجود دارد که باغ به بخش خصوصی واگذار شود اما نمی‌توان وعده و قول مشخصی داد. شرایط بهره‌برداری بخش خصوصی از این باغ که متعلق به مردم بندرعباس است برای شهرداری حائز اهمیت است. 

موحدی در ادامه به امکانات جانبی باغ اشاره می‌کند و می‌افزاید: مساحت پارک جنگلی و فضای سبز همچنین وجود درختان تناور، فضا را برای هر گردشگری دلپذیر کرده است. مسیر 3 کیلومتری دوچرخه‌سواری و سکوهای پلاژ در حاشیه باغ از فضاهای پربازدید باغ است. 

مدیر اجرایی باغ پرندگان توضیح می‌دهد: شهرداری معتقد است بازدیدکنندگان بهتر است با حیواناتی که بومی استان هستند هم آشنا شوند. به همین دلیل حیوانات بومی نظیر شتر و الاغ (نژاد بندری) هم در باغ نگهداری می‌شوند. «پویا وکیلی» در ادامه با نشان دادن بخش طاووس‌های باغ می‌گوید: طاووس‌های پارک از نژاد کمیاب مصری و هندی هستند. اما در نظر داریم از دیگر گونه‌های طاووس نیز خریداری کنیم. 


گونه‌های متنوع پرندگان

به گفته وکیلی در بخش طوطیان، انواع کاسکو، مرغ مینا، طوطی ملنگو (طوطی بومی هرمزگان) و عروس هلندی نگهداری می‌شوند. به دلیل ارزش مادی پرندگان نظیر بخش طوطی‌ها قفس‌هایی با مساحت ۲۴ متر مربع در 3 بخش ایجاد شده و پرندگان گران‌قیمت در این قفس‌های بزرگ به دقت نگهداری می‌شوند. 

وکیلی با نشان دادن زاغ و کلاغ داخل قفس در دست یکی از کارگران باغ، می‌گوید: طی چند ماه گذشته، ده‌ها پرنده ارزشمند نظیر این 2 پرنده از طرف شهروندان به باغ هدیه شده است. پرندگان اهدایی بعد از معاینه دام‌پزشک و گذراندن دوره قرنطینه به بخش‌های مربوطه منتقل می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید