• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55553
+
-

آغاز مرحله نخست بازسازی‌ها در خوزستان

برخی روستاها و شهرهای خوزستان همچنان دچار آبگرفتگی هستند و بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده مستلزم رفع آبگرفتگی است

گزارش
آغاز مرحله نخست بازسازی‌ها در خوزستان

خوزستان چند روزی است از حالت فوق‌العاده و به گفته مسئولان کشوری و استانی از حالت اضطرار سیل بیرون آمده است، اما هنوز بسیاری از مناطق شهری و آن دچار آبگرفتگی هستند.
به گزارش همشهری، آبگرفتگی روستاها و شهرها باید کاملا برطرف شود تا مسئولان بتوانند به وعده خود درباره بازسازی خانه‌های تخریب‌شده و آسیب‌دیده عمل کنند.

عین‌دو یکی از مناطق شهری سیل‌زده اهواز است که سپاه قول تخلیه آب آن را داده است. در روزهای گذشته تلاش نیروهای مردمی و سپاه این بود که آب از معابر و خانه‌های این محله حاشیه‌نشین اهواز کاملا تخلیه شود تا مردم بتوانند به خانه و زندگی خود بازگردند. آب در مناطق گلدشت و گلبهار اهواز نیز هنوز وجود دارد و به گفته سرهنگ «میراحمدرضا حاجتی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان، مشکل آنها هم به‌زودی برطرف می‌شود. همچنین بخش‌هایی از شهرستان دشت ‌آزادگان، سوسنگرد و نیز شادگان مناطقی زیر آب هستند، به خصوص مناطق روستایی.

از 10 روستای دشت ‌‌آزادگان که زیر آب رفته بودند، 7 روستا از آب تخلیه شده‌اند و 3 روستای دیگر همچنان زیر آب هستند. ابورفوش، شخیتر و مچریه 3 روستایی هستند که همچنان دچار آبگرفتگی هستند و عملیات ساخت دایک دور روستاها برای تخلیه آب در حال انجام است.

هفته گذشته بود که استاندار خوزستان اعلام کرد بازسازی خانه‌های تخریب‌شده و آسیب‌دیده از سیل از هفته آینده آغاز می‌شود و حالا تلاش بر این است که مناطق سیل‌زده از آبگرفتگی رها شوند تا وعده بازسازی در آنها عملی شود.
طبق قول و قرار مسئولان استان، فاز نخست بازسازی‌ها در هفته جاری از بخش شعیبیه در شهرستان شوشتر آغاز می‌شود. شوشتر یکی از شهرهای در مسیر رود کرخه است که در سیلاب‌های اخیر خسارت‌های فراوانی از رهاسازی آب پشت این سد دیده است.


شروع بازسازی‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مرحله نخست بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان (در هفته جاری) از شعیبیه شوشتر آغاز می‌شود.«فاضل عبیات» ادامه داد: 30 روستا در بخش شعیبیه شوشتر برای انجام عملیات بازسازی در بخش‌های مختلف انتخاب و آماده شده‌اند.

وی با بیان این‌که منازل تخریب‌شده بر اثر سیل بازسازی یا بهسازی می‌شوند، گفت: ارزیابی‌های لازم در مورد منازل تخریب‌شده انجام شده و برای زمان بین احداث یا ترمیم و سکونت نهایی مردم سیل‌زده خوزستان تلاش‌هایی صورت گرفته است.عبیات اظهار کرد: مردم سیل‌زده خوزستان باید شکل نهایی استقرار را در منازل پیدا کنند و در همین زمینه همت همگانی با هدف تسریع امر وجود دارد و تاکید مسئولان بر این مساله است.
این مسئول گفت: برخی روستاهای شعیبیه همچنان گرفتار آبگرفتگی هستند و البته تلاش برای خارج کردن آب از آنها توسط نهادهای مختلف در حال انجام است.


لزوم تعیین‌ تکلیف روستاهای واقع در حریم رودخانه‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز با اشاره به موقعیت روستاهای واقع در حریم رودخانه‌ها گفت: این روستاها تعیین ‌تکلیف می‌شوند.«مسعود انصاریان» اظهار کرد: تاکنون حدود 17 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق سیل‌زده ارزیابی شده‌اند که 1552 واحد از این تعداد احداثی هستند و 10 هزار و 99 واحد نیز به تعمیر نیاز دارند.وی با اشاره به ارزیابی معیشتی و آسیب دیدن ابزار و وسایل زندگی مردم افزود: در این زمینه 3456 واحد ارزیابی و تاکنون 3 میلیارد تومان پرداخت خسارت انجام شده است.  این روند همچنان ادامه دارد.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان درباره آغاز بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده هم اعلام آمادگی کرد و گفت: برآورد خسارتی که به روستاها وارد شده، صورت گرفته و به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تحویل داده شده است.


تردد در ۹۵ درصد مسیرها برقرار است

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان نیز خبر داد: در حال حاضر تردد در بیش از ۹۵ درصد جاده‌ها و محورهای استان برقرار است.«غلامعباس بهرامی‌نیا» عنوان کرد: خوزستان امسال با بحران سیل مواجه شد اما خوشبختانه اداره کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان در خط مقدم مقابله با این بحران بود و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت.
وی با بیان این‌که سیل موجب آبگرفتگی حدود ۳۵ محور استان شد، ادامه داد: طول برخی از این محورها به ۳۰ کیلومتر می‌رسید.

بهرامی‌نیا با اشاره به آبگرفتگی 8 محور دیگر در استان اظهار کرد: شرایط محورهای آبگرفته به گونه‌ای است که تا فروکش نکردن آب، تردد در آنها امکان‌پذیر نیست و برای تردد از مسیرهای جایگزین استفاده می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان با بیان این‌که طبق آخرین برآوردهای صورت‌گرفته حدود ۸۵۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به زیرساخت‌ها و ابنیه‌های فنی استان وارد شده است، گفت: کار ترمیم و بازسازی زیرساخت‌ها و ابنیه فنی نیازمند اعتبار و زمان زیاد است و پس از تخصیص و ابلاغ اعتبار کار آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: علاوه بر آغاز ترمیم و بازسازی جاده‌ها و ابنیه‌ فنی خسارت‌دیده، باید به منظور تحقق دیگر برنامه‌های حوزه راهداری که برای امسال برنامه‌‌ریزی شده بودند، تلاش کرد.


خوزستان از 3 سال گذشته در شرایط بحران مدیریت می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در سخنانی گفت: این استان از 3 سال پیش تاکنون در شرایط بحران مدیریت می‌شود. بحران‌ها در یک یا 2 سال اخیر ایجاد نشده‌اند، بلکه ریشه در 50 سال گذشته دارند. 
«کیامرث حاجی‌زاده» افزود: عملکرد و تصمیم‌گیری امروز مدیران خوزستان به طور قطع در ایجاد بحران‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل تا دیر نشده است باید برنامه‌‌ریزی و اقدامات مناسب برای کنترل بحران‌ها در استان صورت گیرد. وی بیان کرد: در سیل اخیر شاهد بودیم که وجود سدها با وجود بارندگی‌ها نعمت بزرگی برای خوزستان بودند و نه تنها موجب جلوگیری از سیل می‌شوند بلکه آبی را که با EC (میزان شوری) زیر هزار از کوه‌های زاگرس به سمت ما می‌آید ذخیره می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این آب هدر برود. 
وی گفت: اگر سد بختیاری در حوضه آبریز دز احداث می‌شد، به طور قطع مشکلات ما در سیل اخیر کمتر بود. به عنوان مثال، در حوضه آبریز کارون سیلاب با وجود 5 سد احداث‌شده در این حوضه به راحتی مدیریت شد، ولی در حوضه کرخه و دز به دلیل کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز، سیل موجب ایجاد بحران شد.


جبران خسارات واردشده به مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که 104 مدرسه در خوزستان در سیل آسیب دیده‌اند، گفت: در تمام استان به 99 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌ها نیاز داریم. 
«علی قربانی» اظهار کرد: با شروع سیل ابتدا تجهیزات و وسایل قیمتی مانند کامپیوترها از مدارس خارج شدند. در مرحله بعد مدارس به عنوان محل اسکان سیل‌زدگان در نظر گرفته شدند و در مدرسه‌هایی که 100 تا 150 دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کردند، 2 هزار نفر اسکان داده شدند.

وی افزود: از 114 مدرسه ما که روستاهای آنها دچار آبگرفتگی شده بودند، 104 مدرسه آسیب دیده‌اند. امکان حضور دانش‌آموزان در 50 مدرسه از این تعداد به دلیل آسیب‌های جدی‌شان مهیا نیست و باید تخریب شوند. 54 مدرسه نیز به تعمیرات اساسی نیاز دارند.قربانی گفت: در مدارس برخی مناطق سیل‌زده تا 5/1 متر آب بالا آمده بود و ساختمان‌ این مدارس دیگر استحکام لازم را ندارند. 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس 15 میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و بازسازی این مدارس به ما اختصاص داد. در جشنواره خیرین که در تهران برگزار شد هم مبالغ خوبی اختصاص پیدا کرد. همچنین قرار است وزارت نفت خسارت‌های مناطق سیل‌زده‌ای را که تحت پوشش مناطق نفتی هستند، جبران کند. 

قربانی افزود: با میانگین سرانه فضای آموزشی در کل کشور که 39/8 متر‌ مربع است، فاصله داریم. ما 10 هزار کلاس درس برای رسیدن به سرانه کشور نیاز داریم. با توجه به این‌که 10 هزار کلاس تخریبی نیز در استان وجود دارد، در مجموع باید 20 هزار کلاس درس بسازیم تا به میانگین کشوری برسیم. همچنین باید حدود 2 هزار مدرسه را در استان بازسازی کنیم. 
وی گفت: در سیل اخیر بیشترین میزان خسارات واردشده را به مدارس در شوش و بخش شاوور داشتیم. در شوش 12 مدرسه وجود دارد که باید تخریب شوند. همچنین 18 مدرسه به تعمیرات اساسی نیاز دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان اظهار کرد: درمجموع هزینه لازم برای تعمیر و تخریب مدارس شوش 24 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شده است و در کل استان به 99 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارهات نیاز داریم. 


رانش زمین در یکی از روستاهای شادگان

پس از فروکش کردن سیل در شادگان، مردم یکی از روستاها رانش زمین را نیز تجربه کردند. اهالی روستای ام‌الحجار از توابع بخش دارخوین شهرستان شادگان آخر هفته گذشته رانش زمین را شاهد بودند و فرماندار شادگان در این رابطه گفت که این حادثه تلفات جانی نداشت.
«سعید حاجیان» اظهار کرد: این حادثه موجب ریزش بخشی از حاشیه رودخانه کارون در روستای ام‌الحجار و ایجاد حفره‌ای به عمق 7 متر و طول حدود 15 متر شد. 
وی افزود: در پی این حادثه و برای پیشگیری از خطرات احتمالی 2 واحد مسکونی تخلیه شدند.حاجیان با اشاره به خبرهای منتشرشده مبنی بر این‌که این پدیده به تخریب جاده و چند منزل مسکونی منجر شده است، گفت: منزل یا جاده‌ای تخریب نشده است و در حال حاضر عملیات خاک‌ریزی و پرکردن حفره‌ ناشی از رانش زمین در روستا‌ در حال انجام است.


خروجی سد کرخه کاهش یافت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز از کاهش خروجی سد کرخه خبر داد و گفت: خروجی سد کرخه به 650 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته است و طی روزهای آینده مجدد اکاهش خواهد یافت.
«داریوش بهارلویی» با بیان این‌که در حال حاضر متوسط میزان ورودی سد کرخه سیر نزولی دارد و به رقم 800 متر مکعب برثانیه رسیده است، اظهار کرد: حجم فعلی سد مخزنی کرخه 5 میلیارد و 570 میلیون متر مکعب بر ثانیه و میزان ورودی آن از ابتدای سال آبی تاکنون 5/11 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش میزان خروجی آب سد، سطح آب در رودخانه کرخه نیز روند کاهشی داشته است و شرایط به سمت نرمال و طبیعی شدن پیش می‌رود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم‌اکنون در شهرستان حمیدیه میزان دبی عبوری 513 متر مکعب بر ثانیه است که نسبت به قبل 40 متر مکعب برثانیه کاهش یافته است.
بهارلویی با بیان این‌که دبی رودخانه کرخه در نقاط سنجش شاخه بستان 75 متر مکعب بر ثانیه و در شهر رفیّع 125 متر مکعب بر ثانیه گزارش شده است، بیان کرد: دبی رودخانه کرخه در تمامی مناطق روندی کاهشی داشته است.


105 روستای لرستان نیازمند تعمیر و بازسازی

احصای خسارات واردشده از سیل در لرستان نیز تقریبا انجام و کار بازسازی خانه‌های تخریب‌شده و آسیب‌دیده در سیل آغاز شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این رابطه گفت: 105 روستای سیل‌زده استان نیازمند تعمیر یا بازسازی هستند و 7 روستا هم باید به طور کامل جابه‌جا 
شوند.
«احمد مرادپور» ادامه داد: روستاهای چم‌گرداب بابازید و ملاوی از پلدختر، روستای چم‌باغ و چم‌حسین چگنی، تنگ محمدحاجی بروجرد و کنخان یعقوب دلفان باید به طور کامل جابه‌جا شوند و جانمایی برای آنها انجام شود.
وی با بیان این‌که بخش‌هایی از 31 روستای دیگر هم باید به صورت موضعی جابه‌جا شوند، بیان کرد:‌ زمین مورد نیاز برای روستاهای جدید از محل اراضی ملی یا با خرید زمین‌های شخصی تامین می‌شود.

مرادپور گفت: برای روستای 29 نفره چم‌حسین 8 واحد، تنگ محمدحاجی با 122 نفر جمعیت 15 واحد و کنخان یعقوب هم با 105 نفر جمعیت 40 واحد مسکن جدید ساخته 
می‌شود.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: مشکل زمین چم‌گرداب و کنخان یعقوب حل شده و نقشه و طرح‌های تفکیکی در حال آماده‌سازی است. در مابقی روستاها نیز رایزنی برای خرید زمین یا توافق با مردم محلی برای جانمایی در دست اقدام است.وی اظهار کرد: برای جابه‌جایی بخش‌هایی از روستای چم‌مهر بالا با 157 خانوار و 540 نفر جمعیت و چم‌مهر پایین با 183 خانوار و 614 نفر جمعیت نیز زمین شناسایی و مذاکره با مالکان آغاز شده است.


ساخت ۳۸۰۰ خانه روستایی سیل‌زده در لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز از احداث ۳۸۰۰ واحد مسکونی روستایی سیل‌زده در این استان خبر داد.«مسعود رضایی» افزود: هم‌اکنون ۵ استان معین در شهرستان‌های لرستان کار بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیل را بر عهده دارند که اصفهان در شهر پلدختر، اردبیل در شهر معمولان، قزوین در شهرستان نورآباد، مرکزی در دوره چگنی و کردستان در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز به بازسازی این مناطق مشغولند.وی با بیان این‌که عملیات بازسازی ۳۸۰۰ واحد مسکونی روستایی سیل‌زده لرستان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شده است، گفت: تعمیر و بازسازی بیش از 12 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده سیل نیز بر عهده 
ماست.مدیرکل بنیاد مسکن لرستان بیان کرد: کار بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیل در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، رومشکان، دورود و سلسله به بنیاد مسکن استان واگذار شده است.


آغاز مطالعات بازسازى تاسیسات شهری آسیب‌دیده

شهردار خرم‌آباد نیز از آغاز مطالعات مربوط به بازسازى اماکن و تاسیسات شهری آسیب‌دیده از سیلاب اخیر این شهر خبر داد.«وحید رشیدی» با تاکید بر لزوم رعایت تمامی ضوابط و استانداردهای فنی در فرآیند بازسازى این اماکن و تاسیسات گفت: برای بازسازى پل‌های تخریب‌شده ازجمله بهداری‌، اناری و آیت‌الله کمالوند اقدام به عقد قرارداد با مشاوران خبره و کارآزموده کرده‌ایم که پس از انجام مطالعات و سپردن پروژه‌ها به پیمانکاران دارای صلاحیت لازم، عملیات اجرایی بازسازى به سرعت آغاز خواهد شد.وی افزود: برای اجرای عملیات بازسازى پل‌های مذکور با شرکت ماشین‌سازی اراک به توافقاتی دست یافته‌ایم و هم‌اکنون درصدد کسب مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر هستیم تا احتمالا پروژه بازسازى را به این شرکت واگذار کنیم.

رشیدی ترمیم دیواره حفاظتی خرم‌رود را از دیگر برنامه‌های آتی شهرداری عنوان و اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازسازى و ترمیم دیواره‌های ساحلی، این پروژه را هم به مشاور واگذار کرده‌ایم.
شهردار خرم‌آباد تاخیر در افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی همچون زیرگذر بهارستان را از عوارض سیلاب‌های اخیر و انتقال پیمانکاران مربوطه به شهرهایی چون پلدختر دانست و گفت: متاسفانه سیلاب بی‌سابقه اخیر در خرم‌آباد خسارات زیادی را به حوزه شهری وارد کرد؛ خساراتی که جبران آنها به زمان قابل‌ توجه و اعتبارات بالادستی نیاز دارد و همه تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی مدون، این مهم را به سرانجام برسانیم.

 

بازسازی 9 ماهه مناطق سیل‌زده ایلام 


معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اعلام کرده است که مناطق سیل‌زده این استان ظرف ۹ ماه بازسازی می‌شوند.به گزارش مهر «احمد کرمی» گفت: کلنگ‌زنی ساخت اولین منزل مسکونی سیل‌زده در استان ایلام صورت گرفت و در ادامه باید بازسازی مناطق سیل‌زده استان به سرعت و با جدیت هرچه تمام‌تر دنبال شود.وی مشکل اصلی مناطق سیل‌زده را در حال حاضر بیمه بیکاری و راه‌اندازی پمپ‌های کشاورزی عنوان و بیان کرد: بیمه بیکاری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در مناطق سیل‌زده باید مدنظر قرار بگیرد.کرمی گفت: باید بیمه بیکاری را به سرعت برای مناطق سیل‌زده فعال کنیم. در همین راستا فرمانداران باید به ارائه لیست افراد مشمول این بیمه اقدام کنند.


کمک 5 میلیون دلاری سازمان‌ملل به سیل‌زدگان ایران

نشست استاندار خوزستان با نمایندگان صندوق جمعیت ملل متحد و کارداران کشورهای سوئیس، زلاند نو، لهستان، بلژیک، نروژ، ژاپن، انگلیس و آلمان درباره آخرین اقدامات برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان عصر چهارشنبه گذشته در سرسرای استانداری خوزستان برگزار شد.رئیس صندوق جمعیت ملل متحد در این نشست گفت: 5 میلیون دلار برای کمک به سیل‌زدگان ایران تامین شده است و در آینده هم 20 میلیون دلار دیگر اختصاص می‌دهیم.
«لیلا جودان» اظهار کرد: امروز از منطقه بامدژ و کمپ‌های اسکان موقت شهرستان حمیدیه و روستاهای اطراف آن بازدید و میزان خسارت‌های واردشده به جاده‌ها و منازل را از نزدیک مشاهده کردیم.
وی افزود: بسیار خوشحالیم که پاسخ دولت به وضعیت بحران در خوزستان مطلوب بوده و تاکنون همکاری خوبی با سازمان ملل داشته است.

رئیس صندوق جمعیت ملل متحد ادامه داد: با توجه به خسارت‌هایی که به برخی مناطق استان خوزستان وارد شده است، باید تمرکز بیشتری بر بازسازی بگذاریم و نیازهای ضروری مردم را تهیه کنیم.
وی بیان کرد: همچنین باید تلاش کنیم تمام توجهات را به سمت نیازهای خانواده‌های آسیب‌دیده در درازمدت جلب کنیم.جودان گفت: سازمان ملل از ابتدای بحران سیل، با همکاری جوامع بین‌الملل، تعامل خوبی با ایران برای کمک به مردم سیل‌زده داشته است و حمایت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهد.

وی افزود: اکنون با کمک دولت جمهوری اسلامی ایران کمک‌های جوامع بین‌الملل را در 6 بخش به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کنیم. این حمایت‌ها در خصوص اسکان، سلامت، حفاظت و ایمنی، بهداشت، فاضلاب و بهداشت محیط آموزش است.
رئیس صندوق جمعیت ملل متحد گفت: در روزهای گذشته با حضور مقامات کشوری ایران و نمایندگان سفارت‌های جوامع بین‌الملل جلسات مفیدی را برگزار کردیم که نتایج خوبی داشت.
وی ادامه داد: الان هم آماده کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده ایران و به‌ویژه خوزستان هستیم و از نزدیک نیز مشکلات این مناطق را مشاهده کردیم. فرصت مناسبی بود که با مردم درخصوص مشکلات و کمبودهای آنها صحبت کنیم.

جودان تصریح کرد: برای کمک‌رسانی 4 استان را به عنوان استان هدف تعیین کرده‌ایم که بیشترین آسیب را دیده‌اند.وی افزود: صندوق ملل متحد تاکنون به صورت خاص برای اهواز و دیگر مناطق سیل‌زده خوزستان اقدامات کلی انجام داده و کمک‌های خاصی نیز برای بیمارستان‌های اهواز وارد کشور شده است. این کمک‌ها شامل موارد اضطراری زایمان و نیاز‌های پزشکی است. 

وی گفت: همچنین، کمیته‌ای ویژه‌ای مخصوص بانوان تشکیل شده است که به زودی وارد خوزستان می‌شود.استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: تمام کمک‌های سازمان ملل به صورت دقیق و متناسب با اعتبارات اختصاص‌یافته و نقاط هدفِ شناسایی‌شده به دست سیل‌زدگان استان رسانده می‌شود.
«غلامرضا شریعتی» بیان کرد: دولت برای خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان دستورالعمل ویژه وضعیت بحرانی را در دستور کار خود قرار داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید