• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55513
+
-

الزامات فرهنگی- هنری تحقق رونق تولید در کردستان

جلال قلعه‌شاخانی|  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:


فرهنگ و هنر به عنوان بسترساز توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه امروز حائز اهمیت است؛ بیشتر‌ طرح‌ها و برنامه‌های جدید در جوامع در حال توسعه به بسترسازی فرهنگی و هنری نیاز دارد. روی سخنم با هنرمندان، ادیبان و نویسندگان کردستان است که قادرند زمینه فرهنگی و اجتماعی توسعه و تحقق حماسه‌های بزرگ را فراهم کنند، شک و شبهه‌ای وجود ندارد؛ فیلم‌سازان مستندساز با ساخت فیلم‌های مستند موضوعی از وضعیت سیاسی و اقتصادی نابسامان کشورهای سکولار دنیای غرب قادرند از دریچه تیزبین و نافذ دوربین، برتری‌های نظام سیاسی‌اجتماعی ایران اسلامی را به جهانیان نشان دهند. فیلم‌سازان می‌توانند وضعیت نابهنجار و فاسد جامعه غربی را با دوربین خبرساز خود برای جامعه ایران اسلامی چنان هنری و زیبا ترسیم کنند تا مقدمات تحقق حماسه‌های دیگری فراهم شود. 

هنرمند‌ عکاس قادر است پیشینه‌های استکبارمدارانه جامعه غربی را از نگاه دوربین چنان به بیننده منتقل کند که هیچ وسیله‌ای دیگر با این ظرافت قادر به خلق و تأثیر چنین رویدادی نخواهد بود، نویسندگان و روزنامه‌نگاران کردستانی می تواند با رسوخ در درونی‌ترین لحظات زندگی اجتماعی مردم با تهیه اخبار و رپرتاژهای مفید در آگاه‌سازی مردم برای درک و اشعار به روح زمانه ایران اسلامی مؤثر واقع شوند، آنان با نشان دادن لایه‌های پنهان جامعه غربی، ترفندها و حیله‌های سردمداران استکبار جهانی، مردم را آگاه سازند و بدین وسیله مقدمات خلق حماسه‌های ماندگار در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را فراهم کنند. 

شعرا نیز با سرودن شعر زیبای زندگی قادر خواهند بود فضیلت‌های فرهنگ و تمدن این خطه از ایران اسلامی را با همه وجود ماندگار کنند و باعث و بانی راه‌های خلق حماسه‌های بزرگ را برای جامعه ایرانی را باشند.  هنرمند‌ نقاش نیز قادر است‌ ارزش‌های دینی و بومی و طبیعت سرشار از زندگی چهارگوشه ایران و رنگین‌کمان کردستان را با ساختار نظامند و سالم جامعه اسلامی پیش چشم مردم به‌وضوح نشان دهد.  بازیگران و کارگردانان نمایش و تئاتر نیز با خلق آثار هنری ارزشمند قادر خواهند بود زیبایی‌های ساختار دینی و مذهبی جامعه اسلامی را در چشم جهانیان به نحو مؤثری معرفی و به منصه ظهور و بروز برسانند و به‌طور کلی هنرهای نمایشی در طول تاریخ هنری‌اش راهگشای رفع بسیاری از معضلات اجتماعی و انسانی بوده است، هنرمندان این حوزه با تهیه و کارگردانی نمایش‌های موضوعی قادر خواهند بود حماسه‌های بزرگ دیگری از مردم را به منصه ظهور برسانند، مردم را به جوش و خروش وا‌دارند تا همه این هنرمندان بستر و زمینه جهادی دیگری در عرصه انتخابات و تحول اقتصادی را فراهم و مهیا کنند، نامداران و نام‌آوران این عرصه در منطقه کردستان بسترهای شور و نشاط جامعه را با خلق هنرهای بی‌بدیل خود به منظور تکرار و بازسازی حماسه‌های دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس فراهم می‌کنند. نام‌گذاری حکیمانه سال 1398 به نام رونق تولید و در ادامه نام‌گذاری‎های اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران محسوب می‌شود، معظم‌له با درک حکیمانه شرایط جامعه امروز ایران و جهان درصدند ایرانی اقتصادی و قدرتمند در خاورمیانه و جهان مطرح کنند.

بر این اساس هنرمندان این مرز و بوم به‌ویژه کردستان فرهنگی باید زمینه و بستر خلق و تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی را با خلق آثار موضوعی مهیا سازند، جامعه فرهنگ و هنر کردستان هم‌نوا با سراسر ایران اسلامی با همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود آمادگی عملی و نظری برای تحقق راهبرد رونق تولید در راستای اشتغال در استان کردستان را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید