• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55448
+
-

همه، گرفتارِ دولتِ بدهکار


خیلی از طلبکاران دولت، بدهکار بانک‌ها هستند و تصمیم دارند تا میزان طلبشان از دولت به بدهی‌شان به بانک‌ها تهاتر شود، بانک‌ها اما چندان رغبتی نشان نمی‌دهند زیرا آنها بزرگ‌ترین طلبکار دولت هستند و تهاتر بدهی‌ بدهکاران بانک‌ها با میزان طلب‌‌شان از دولت باعث سنگین‌تر شدن بدهی دولت به شبکه بانکی می‌شود. بانک‌های طلبکار دولت البته خودشان به بانک مرکزی بدهکارند و از یک سو در وصول مطالبات‌شان به مشکل برخورد می‌کنند و از سوی دیگر در برابر سپرده‌گذاران و سهامداران‌شان مستاصل شده‌اند و ناترازی بین درآمدها و هزینه‌ها و البته سنگینی کفه بدهی‌ها نسبت به دارایی‌های اکثر بانک‌ها نشان از پیچیده‌تر شدن حل بحران بانکی در ایران دارد.

بدهی تأمین اجتماعی به بانک‌ها
به تازگی سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی تامین اجتماعی از بدهی ٤٠‌هزار میلیارد تومانی این سازمان به بانک‌ها خبر داده، حسین امیری گنجه درباره استقراض ماهانه سازمان تامین اجتماعی از نظام بانکی درخصوص پرداخت مستمری بازنشستگان، گفته است: پارسال به ۷ تا ۸‌هزار میلیارد تومان منابع برای توزیع در جامعه نیاز بود که محقق نشد و ناچار به دریافت ماهانه بین 5تا 6هزار میلیارد تومان تسهیلات از نظام بانکی شدیم. او ادامه داد: در سال‌جاری نیز از آنجایی که حقوق بازنشستگان افزایش ۳۶ درصدی داشته، به ۹ تا ۱۰‌هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که به‌دنبال راهکاری برای جبران آن هستیم. امیری گنجه، درباره بدهی این سازمان به نظام بانکی، گفت: به‌دنبال بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی با استفاده از ابزارهای مالی مثل تهاتر یا افزایش سرمایه هستیم. هم‌اکنون رقم این بدهی به ۴۰‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

تأمین اجتماعی طلبکار دولت
سازمان تامین اجتماعی هم معتقد است با احتساب اصل و سود پول ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان از دولت طلب‌دارد. بهمن پارسال محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی در مورد بدهی دولت به سازمان تحت سرپرستی‌اش گفت: اصل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۴ حدود ۸۰‌هزار میلیارد تومان بود که اگر سود این مطالبات در سال‌های بعد را هم اضافه کنیم ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان طلب سازمان از دولت است. وی امیدوار است دست‌کم امسال ۵۰‌هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را از دولت دریافت کند.

تعیین تکلیف طلب بانک‌ها از دولت
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته ۱۲‌هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شده، گفت:‌ بدهی دولت به بانک‌ها امسال تعیین تکلیف می‌شود.

 عباس معمارنژاد با تأکید بر اینکه بررسی کرده‌ایم که روند واگذاری اموال مازاد بانک‌ها تسریع شود، گفت: نیاز بود، مقررات درباره ارزشگذاری شرکت‌ها و املاک و دارایی و فروش اقساطی مقداری شفاف‌‌تر شده و تسهیل بیشتری صورت بگیرد. معمارنژاد ادامه داد: موضوع دیگر تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به نظام بانکی است که با همکاری سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌کنیم تا در سال‌جاری تعیین تکلیف شود. همچنین مجلس طرح اصلاح قانون بانک مرکزی و بانکداری بدون ربا را پیگیری می‌کند تا نظم‌ بیشتری به نظام بانکی بدهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت:‌ در قانون بودجه، ۵۰‌هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها را می‌توان در قالب تهاتر و اوراق تسویه کرد که به شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها کمک خواهد کرد.

  بانک‌ رفاه خصوصی می‌شود یا نه؟
حسین امیری گنجه، سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی درباره خصوصی‌سازی‌ بانک رفاه کارگران می‌گوید: بانک رفاه کارگران به‌عنوان یک بانک تخصصی برای مدیریت ذخایر و نقدینگی سازمان تأمین اجتماعی ایجاد و در خدمت کارفرمایان، بازنشستگان و بیمه‌شدگان است و خوشبختانه یکی از بانک‌هایی است که توانست تراز مثبتی را بین بانک‌های کشور داشته باشد. وی افزود براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بانک رفاه باید خصوصی شود و سازمان تامین اجتماعی تنها دارای ۱۰‌تا‌۱۵‌درصد سهام این بانک باشد و در عمل نتواند مدیریت بر نقدینگی را ایجاد کند اما در تلاش هستیم تا اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد گرچه تاکنون به نتیجه مشخصی در این خصوص نرسیده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید