• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55295
+
-

اجازه نمی‌دهم کسی ترمز تولید داروی داخلی را بکشد

کمبود، نبود و گرانی دارو به‌خصوص با وجود مشکلات، تهدیدها و تحریم‌های اعمال شده در ماه‌های اخیر از موضوعاتی است که سبب شده نظام سلامت کشور دچار مشکلات عدیده‌ای شود. به همین سبب وزارت بهداشت حمایت از تولید داروهای داخلی را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت در برنامه‌های خود قرار داده است و در ماه‌ها و سال‌های اخیر، نسبت تولیدات دارویی کشور که مواد اولیه و مؤثره آن، تولید ملی است، افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش وبدا،  وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست‌مان در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی است، گفت: به هیچ‌وجه اجازه واردات ماده اولیه‌ای را که قابلیت تولید در کشور را دارد نخواهیم داد. البته این شیوه حمایت از تولید داخل یک همبستگی ملی را می‌طلبد و نظام بانکی، ساختار اجرایی و غیره باید در سطح ملی به یکدیگر کمک کرده و به‌طور جدی حمایت را به عرضه در سطح ملی تبدیل کنند.

وی در مراسم رونمایی از چهار داروی ضد‌سرطان و ضد‌دیابت با اشاره به دو برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان سرطان گفت: تلاش می‌کنیم تا گره‌های تولید دارو در داخل را باز کنیم. همچنین وزارت بهداشت در حوزه سرطان دو برنامه دارد؛ نخستین برنامه ما بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان از طریق تغییر شیوه زندگی مردم است. زیرا هم‌اکنون شیوع بیماری‌های سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر زیادشده است. 

همچنین دومین برنامه ما در حوزه سرطان، ساخت داروهای مورد نیاز این بیماری در داخل کشور است که امروزه3درصد از داروهای وارداتی، 5/2 برابر کل هزینه‌های تولید داخلی دارو، به کشور، هزینه تحمیل می‌کند. وی ادامه داد: همچنین به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهم کسی ترمز تولید داروی داخلی را بکشد یا داروی مشابه وارد کند. خدمات دهی سازمان غذا و دارو باید برای همه تولیدکنندگان داخلی یکسان و مشابه باشد و همه به‌طور مساوی از این ظرفیت استفاده کنند. هر دارویی که به نظام بیمه‌ای و دولتی ورود کند باید از لحاظ اقتصادی و کیفی ارزیابی و اثربخشی داشته باشد.

نمکی درباره تغییر قیمت ارز دارو نیز گفت: فعالان اقتصادی دارو معتقدند که به‌دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو، فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این عرصه است و اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم، به‌دلیل سرمایه در گردش بیشتری که این صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم. بنابراین ابتدا باید بتوانیم سرمایه در گردش صنعت دارو را تقویت کرده و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید