• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5528
+
-

آینده آشوراده پس از اجرای طرح گردشگری

گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان

روزنه
آینده آشوراده پس از اجرای طرح گردشگری

 

ستاره حجتی: 19 سال پیش برای نخستین بار زمزمه‌های برنامه‌ریزی برای جزیره‌ای که منطقه‌ای ویژه و ذخیره‌گاه زیستی بی‌بدیل در جهان بود، شنیده شد. حالا و در زمستان 96 طرح گردشگری آشوراده نه تنها همه مجوزهای لازم را دریافت بلکه حمایت سازمانی را که دو دهه در برابر اجرای طرح ایستاد نیز جلب کرده است. گفت‌و‌گوی ما را با رضا مروتی، معاون پیشین امور عمرانی استاندار گلستان که چند روزی است این سمت را تحویل داده، در این باره بخوانید.

 

 

طرح گردشگری آشوراده در چه مسا‌‌حتی اجرا می‌شود؟

 

طرح گردشگری آشوراده با حمایت سازمان محیط زیست کشور در 22 هکتار و بر اساس اصول توسعه پایدار اجرا می‌شود.

 

 

از جزئیات طرح بگویید.

 

طرح مورد تایید گردشگری به جای 380 هکتار از اراضی جزیره فقط 22 هکتار اصلی و حدود 48 هکتار مستثنائات را در بر می‌گیرد. عناوین کاربری عنوان شده در نخستین طرح 42 مورد بود که در طرح نهایی به 20 مورد کاهش پیدا کرد. 3 مسیر جاده‌ای موجود در جزیره نیز به یک مسیر کاهش پیدا کرده است. تردد خودرو در این منطقه ممنوع و فقط ارابه، درشکه و اتومبیل‌های ویژه گردشگری در آن اجازه تردد دارند. ورود به منطقه زیست، تخم‌گذاری پرندگان و همچنین زاد و ولد جانواران ممنوع و پرنده‌نگری در سایت‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود. هیچ سازه سنگین، بتونی، سیمانی و طبقاتی در این جزیره ایجاد نمی‌شود.

 

 

یکی از انتقادها به این طرح در حوزه سرمایه‌گذاری بود. سرمایه‌گذاران روند را طولانی و پر چالش عنوان می‌کردند و عده‌ای به ورود برخی شرکت‌ها انتقاد داشتند. این مشکلات حل شده است؟

 

در طرح حاضر همه این مسائل رفع شده است. هیچ اصراری برای واگذاری طرح به یک سرمایه‌گذار وجود ندارد و بخش‌های مختلف آن می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران متعدد اجرا شود. از سوی دیگر حداکثر زمان واگذاری مطابق با قوانین اراضی ملی و حداکثر 15 ساله خواهد بود. پیش از این سرمایه‌گذار بخش خصوصی پس از تنظیم و تهیه طرح در مرحله ارزیابی با موانع متعدد زیست‌محیطی مواجه می‌‌شد، اما انجام همزمان مطالعه، طراحی و تکمیل طرح روند حضور سرمایه‌گذار را تسهیل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید