• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55216
+
-

نزول 7درصدی بورس در 2 روز

آیا روند بازار سهام شرکت‌ها دوباره صعودی می‌شود؟

بورس
نزول 7درصدی بورس در 2 روز


شاخص کل بورس تهران در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه 15هزار واحد افت کرد و در مجموع 7درصد کاهش یافت.

به گزارش همشهری، نوار صعود پرقدرت شاخص بورس از روز یکشنبه قطع شد به‌طوری که در این روز شاخص کل بورس تهران 500 واحد افت کرد و بعد از آن در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه به‌ترتیب 8500 و 7500 واحد دیگر نزول کرد. این مقدار نزول منجر شد ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس در این مدت دست‌کم 50‌هزار میلیارد تومان کاهش یابد. به‌زعم تحلیلگران انتشار برخی اخبار سیاسی درباره احتمال وقوع جنگ یا خروج ایران از برجام و خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) از مهم‌ترین دلایل نزول شاخص کل بورس تهران به‌ویژه در روز گذشته بود با این حال محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحلیلگرانی که بازار را با پیش‌فرض خروج ایران از NPT یا احتمال تنش و درگیری در پی حرکت ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه تحلیل می‌کنند، اطمینان داشته باشند که نه ایران از برجام خارج می‌شود و نه جنگی رخ خواهد داد. او افزود: مطمئنا به‌زودی شاخص بورس به مسیر طبیعی خود بازمی‌گردد.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم درباره احتمال خروج ایران از برجام گفت: جمهوری اسلامی تعهدات مازاد بر NPT را که ماحصل برجام بود را اجرا کرده و قرار است به این تعهدات پایبند بماند لذا تغییری در شکل این تعهدات ایجاد نمی‌شود، در نهایت خروج از برجام و NPT شکل نخواهد گرفت بلکه از ظرفیت برجام و NPT استفاده می‌شود.

بازار به استراحت رفت
حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره علت نزول بی‌سابقه بورس در 2روز گذشته معتقد است: مسائل سیاسی همیشه بی‌تأثیر نیست اما این حجم از پایین آمدن دماسنج بازار سرمایه‌داری وزن سیاسی آنچنانی نیست چراکه روند رشد بازار طی روزهای گذشته بسیار شتاب‌آلود بوده، بنابراین لازم است بازار استراحت داشته باشد. مهرآور با اشاره به اینکه معامله‌گران حرفه‌ای تارگت و هدف قیمتی برای خود منظور می‌کنند، ادامه داد: این افراد به‌طور مثال وقتی سهمی را به قیمت 100تومان خریداری می‌کنند، هدف قیمتی رسیدن سهم به 120تا 150تومان را دارند و بعد از سهم خارج و سراغ جابه‌جایی دیگری می‌روند. وی با تأکید بر اینکه طی روز‌های آتی صف تقاضا بیشتر از صف عرضه خواهد بود چراکه خیلی از افراد مترصد همین نوسانات بازار هستند، گفت: به آن دسته از افرادی که غیرحرفه‌ای وارد بازار می‌شوند توصیه می‌شود براساس شایعات و اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های مجازی دست به خرید و فروش نزده و حتما بنابر تحلیل بنیادی و داده‌های کافی اقدام کنند.

بازار هیجانی است
مدیرعامل کارگزاری بانک دی نزول‌های 2روز گذشته را ناشی از واکنش طبیعی سهامداران نسبت به اخبار روز سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: ریشه روند فعلی بازار طی 3روز اخیر به رفتار طبیعی بورس برمی‌گردد. زمانی که در کمتر از ۳۰‌روز کاری بازار به ۲۵ درصد بازدهی می‌رسد، این طبیعی است که سهامداران به فکر شناسایی سود و استفاده از این موقعیت برای اصلاح پورتفوی خود باشند. فردین آقابزرگی واکنش نشان دادن به اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی را ویژگی بازار سرمایه دانست و تأکید کرد: در این میان باید به این نکته توجه کرد که انتشار اخباری مبنی بر خروج ایران از برجام هر چند که باعث ایجاد تحرکات هیجانی در بازار می‌شود اما هیچ تأثیر عملیاتی بر بازار ندارد، چراکه وقتی بازخوردی از برجام نداشته‌ایم، خروج از آن نیز بر فعالیت‌های اقتصادی کشور بی‌تأثیر است.

آقابزرگی با بیان اینکه برخی فعالان بورسی در کشور گرفتار عدم‌تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری براساس محاسبات کارشناسی هستند ادامه داد: در برخی مواقع افراد با دیدن صف خرید و فروش به سهمی وارد یا خارج می‌شوند و برای دستیابی به اطلاعات فاندامنتال و مسائل مربوط به آن سهم تلاشی نمی‌کنند. چنین رفتاری منجر به رقم خوردن صعود شدید یا ریزش شدید بازار می‌شود که هر دو حالت بورس را از روال عادی خود خارج می‌کند. او با تشریح سناریوهای دوگانه کاهش یا افزایش نرخ ارز و تأثیر عملیاتی آنها بر شرکت‌ها و بازار سرمایه گفت: افزایش تنش‌های سیاسی موجب نگرانی برای اهالی بازار و افزایش نرخ ارز خواهد شد و افزایش نرخ ارز در فرمول، افزایش سود و زیان شرکت‌ها را در پی دارد. در حالت دوم با کاهش تنش‌های سیاسی و پیش رفتن شرایط به نفع طرفین تنش، نرخ ارز براساس یک روال منطقی رو به کاهش خواهد گذاشت اما به‌دلیل به‌وجود آمدن چشم‌انداز مثبت برای صنایع و شرکت‌ها باز هم بازار سرمایه رویکرد مثبت خواهد داشت. وی با استناد به این دو سناریو ادامه داد: درهرحالتی که بخواهیم درنظر بگیریم، بازار سرمایه در این شرایط اقتصادی به‌دلیل پیش‌بینی و احتمال کاهش ارزش ریال در حالت افزایش تنش و چشم‌انداز مثبت در حالت کاهش تنش، با اقبال مواجه خواهد شد و رشد خواهد کرد. آقابزرگی درخصوص روند پیش روی بازار سرمایه طی روزهای آتی گفت: حجم معاملات امروز نشان می‌دهد که فروشنده در بازار بسیار کم است و خریداران به‌صورت پلکانی در حال ورود به سهم‌ها هستند. این در حالی است که در برخی سهام که معاملات روز آنها به ۳۰ میلیون هم نمی‌رسید، در حجم ۱۰۰ میلیونی در حال معامله هستند و خریدار نیز برای آنها وجود دارد.

  رشد ادامه دارد
علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه گفت: نمی‌توان تصورکرد که هر روز بازار با یک رشد شدید در شاخص مواجه باشد. از نظر تکنیکال، بنیادی و حتی روانشناسی بازار، نیازمندیم در روندهای صعودی، گاهی شاخص صنایع و سهم‌ها و حتی شاخص کل یک استراحت و روند اصلاحی را داشته باشند. این اصلاح معمولا انرژی را برای موج ورود نقدینگی جدید به بازار و جاماندگانی که بخواهند نقدینگی جدیدی را وارد بازار کنند، فراهم می‌کند؛ بنابراین چنین اصلاحاتی مقطعی و در راستای روند رشد میان‌مدت است. این پژوهشگر بازار توضیح داد: براساس یک دیدگاه کاربردی، بازده بلندمدت دارایی‌ها گرایش به رسیدن به یکدیگر دارد؛ به این معنی که اگر از 5 بازار موجود، 2 بازار رشد کنند، معمولا 3 بازار دیگر در طول زمان به دو بازاری که رشد کرده‌اند، می‌رسند. وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۷، بازار سرمایه یک اصلاح عمیق انجام داد، هرچند که در کنار آن متغیرهای کلان اقتصادی روند رو به رشدی را نشان می‌دادند. این اتفاق روی شرکت‌هایی که نمایندگی صنایع مختلف را داشته و در بورس هم بودند اثرات مثبتی داشت. صادقین معتقد است: تا زمانی‌که روند نرخ ارز حتی به کندی در حال افزایش است و متغیرهای جهانی ازجمله نفت و فلزات روندی باثبات و حتی رو به رشدی داشته باشند، همچنین تا زمانی‌که تورم در اقتصاد پیش‌بینی می‌شود، وضعیت بازار به‌ویژه برای گروه‌های تورمی و دلاری می‌تواند، رو به رشد باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید