• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55213
+
-

احتمال آغاز به‌کار بورس ارز از هفته آینده

قیمت دلار در غیاب بورس ارز در حال رشد است


قیمت ارز در غیاب بورس ارز در حال رشد است با این حال گفته می‌شود احتمالا این بازار از هفته بعد فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا دیروز از مرز 15هزار تومان هم فراتر رفت و این درحالی است که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تا‌کنون 15درصد افزایش یافته است.

از سال قبل برنامه‌های مدونی برای تاسیس بورس ارز که با نام بازار متشکل ارزی شناخته می‌شود آغاز شده است اما این بازار هنوز فعالیتش را آغاز نکرده است. زمستان سال قبل رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داد بورس ارز از فروردین‌ماه فعالیتش را آغاز کند اما فروردین‌ماه گذشت و قیمت دلار هم صعود کرد و بازار متشکل ارزی راه‌اندازی نشد برخی منابع آگاه در این زمینه به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که اگر مشکلی به‌وجود نیاید، بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به‌کار خواهد کرد.

این مقام آگاه با بیان اینکه هیأت مدیره بازار متشکل ارزی تعیین شده و احکام آنها به‌زودی از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد، گفته است: تمام سهامداران این بازار، روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ۹۸، سهم الشراکه خود را بنا بر مصوبه قبلی واریز کرده و با توجه به اینکه ثبت این بازار نیز به‌صورت رسمی انجام و بارکد مربوطه نیز دریافت شده است، پیش‌بینی می‌کنیم که به‌زودی احکام نیز تنفیذ شود.

به گفته او، هفته بعد کار آزمایشی بازار متشکل ارزی با ۱۰۰ صراف آغاز می‌شود.با این حال آن‌طور که از خبر‌ها بر می‌آید قرار است در بلندمدت امکان انجام معاملات برای همه صراف‌ها فراهم شود. قرار است در مرحله دوم دسترسی 700صراف برای انجام معاملات از طریق بورس ارز فراهم شود.مطابق دستورالعمل صراف‌ها در این بازار نقش کارگزار(مشابه بورس) را دارند و کار تسویه معاملات هم به وسیله بانک‌ها انجام می‌شود.

قرار است بورس ارز یا بازار متشکل ارزی با هدف ساماندهی معاملات نقد بازار ارز و شفافیت در معاملات ‌راه‌انداز‌ی ‌شود و معاملات در این بازار، برخط (آنلاین) انجام خواهد شد. آن طور که قبلا مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفته‌اند همه صرافی‌های دارای مجوز پس از طی کردن فرایندهای تعیین شده توسط بانک مرکزی می‌توانند در این بازار حاضر شده و اقدام به خرید و فروش ارز کنند. مشخص شدن میزان تقاضا و عرضه ارز و امکان مدیریت بهتر بازار توسط بانک مرکزی از مزایای راه‌اندازی این بازار است. بانک مرکزی بر عملکرد این بازار نظارت کرده و درصورت لزوم به‌عنوان عرضه‌کننده و یا متقاضی اقدام به فروش و یا خرید ارز می‌کند.

احتمال کاهش قیمت ارز با تشکیل بورس ارز
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اثرات تاسیس بورس ارز گفت:تشکیل بازار متشکل ارزی منابع ارزی را تقویت کرده، عرضه ارز را افزایش داده و قیمت آن را کاهش می‌دهد.

علی اکبرکریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: تشکیل این بازار انگیزه صادرکنندگان را برای ورود ارز به داخل کشور و فروش آن به متقاضیان بالا می‌برد که بر این اساس منابع ارزی تقویت شده، عرضه ارز افزایش یافته و قیمت آن نیز بالطبع کاهش می‌یابد.

قیمت‌ها واقعی باشد
رئیس اسبق کانون صرافان هم ضمن تأیید ایده بازار متشکل ارزی، مزیت این بازار را کشف قیمت واحد دانست و گفت: بازار متشکل ارزی زمانی موفق خواهد بود که قیمت در آن واقعی و واحد باشد.

اصغر سمیعی با اشاره به اهمیت کشف قیمت واحد در بازار متشکل ارزی، گفت: اگر منظور از بازار متشکل، از میان بردن انواع قیمت‌های قبلی و تعریف یک قیمت واقعی یا نزدیک به واقعیت باشد، باید گفت که این تصمیم، تصمیمی مبارک، نافع و قدمی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است. وی افزود: اگر مقصود از تصویب مقررات بازار متشکل ارزی، تقویت پول ملی یا جلوگیری از سرعت تضعیف آن باشد، ابتدا باید برای کاهش میزان تورم و بهره بانکی فکری اساسی شود، تا نقدینگی با نظارت بیشتری کنترل و به بازارهای هدف ازجمله بازار سرمایه هدایت شود. رئیس اسبق کانون صرافان مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد مانع برای سودجویان خواند و گفت: بازار متشکل الزاماً موجب حذف صرافان نمی‌شود، فقط باعث می‌شود سودجویان نتوانند به منافع مصرف‌کنندگان آسیب وارد کنند.

  آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی به‌ زودی
مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی این بازار، از تکمیل تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمود شکسته‌بند درباره بازار متشکل معاملات ارز تصریح کرد: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به‌طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند. او افزود: ساختمان محل استقرار بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیأت مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند. او اشاره‌ای به اینکه ساختمان این بازار کجاست نکرد اما ادامه داد: پس از طی شدن فاز تأسیس، فاز عملیاتی بازار به‌صورت آزمایشی آغاز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید