• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55209
+
-

روزهای خوش سیمان در بورس

ارزش کل سهام شرکت های سیمانی در بورس به 12 هزار میلیارد تومان رسید

سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در 3‌ماه گذشته 75درصد افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، شرکت‌های تولید‌کننده سیمان از قدیمی‌ترین شرکت‌های بورس هستند و از همان زمان‌های قدیم سهام این شرکت‌ها طرفداران پرو پاقرص خودش را داشته است؛ با این حال چند ماهی است که بار دیگر سهام این شرکت‌ها در بورس گل کاشته و ارزش سهام این شرکت‌ها با رشد‌های زیادی مواجه شده است. با این حال هنوز هم سهام این شرکت‌ها تا رسیدن به قیمت واقعی یا ارزش ذاتی‌شان فاصله زیادی دارد.
تولید سیمان در ایران قدمتی به اندازه تاریخ دارد و ایرانیان ید طولانی در تولید محصولاتی مشابه سیمان داشته‌اند. آثار تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشیان و آتشکده‌های زمان ساسانی همگی حاکی از این مطلب است که ایرانیان باستان از بیش از 30 قرن پیش آهک و ملات‌های آبی را می‌شناخته‌اند و از آنها در ساخت‌وساز بناها استفاده می‌کرده‌اند.

جایگاه صنعت سیمان ایران
از نیم قرن پیش هم کارخانه‌های سیمان به سبک جدید و بسته به نیاز‌های صنعتی ایران رفته رفته احداث شدند و اکنون تولیدکننده‌های سیمان در ایران در منطقه هم بسیار شناخته شده‌اند به‌طوری که مطابق آمار‌ها، ایران اکنون به‌عنوان دهمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته می‌شود و ۱.۶‌درصد از کل تولید سیمان جهان را به‌خود اختصاص داده است. هم‌اکنون تولیدات کارخانه‌های ایرانی در بخش سیمان سفید و خاکستری به بسیاری از کشور‌های دنیا صادر می‌شود.

مشکلات صنعت سیمان
با وجود وسعت بازار‌های صادراتی سیمان ایران، شرکت‌های تولید‌کننده این محصول در طول سال‌های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند و این مشکلات روی سهام آنها اثر گذاشته و منجر شده است که ارزش سهام این شرکت‌ها خیلی کمتر از ارزش واقعی‌شان در بورس مبادله شود. به همین دلیل در حال حاضر با وجود اینکه قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس رشد کرده است، قیمت سهام برخی شرکت‌های این گروه در بورس جزو ارزان‌ترین سهام بازار است.
مثلی در بورس هست که می‌گوید اگر قرار باشد یک کارخانه سیمان احداث شود باید دست‌کم 500 تا 800 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شود درحالی‌که ارزش سهام این شرکت‌ها هم‌اکنون در بورس خیلی کمتر از این مقدار ارزشگذاری می‌شود.
ماجرا از این قرار است که در چند سال گذشته بخشی از تولیدات شرکت‌های تولید‌کننده سیمان تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی و حتی سیاسی در انبار آنها دپو شده و چند سال پیش مقدار دپوی سیمان در انبار‌های آنها حتی به 22میلیون تن هم می‌رسید. شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در زمان وقوع رکود در بازار مسکن و یا کاهش بودجه‌های عمرانی دولت با کاهش تولید و فروش مواجه می‌شوند. در طول سال‌های قبل حتی وقوع بحران در عراق تحت‌تأثیر ظهور داعش منجر به کاهش صادرات شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در غرب کشور به عراق شد. در چنین شرایطی اعمال سیاست سرکوب قیمت‌ها از سوی دولت نیز منجر به تضعیف ساختار اقتصادی شرکت‌های سیمان شد و همه اینها دست به‌دست هم دادند تا اکنون ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان در بورس کمتر از آن چیزی باشد که واقعا باید باشد.

ارزش سهام سیمان
با این حال هم‌اکنون دست‌کم 30شرکت تولید‌کننده سیمان در بورس حضور دارند که ارزش آنها بیش از 12هزار میلیارد تومان است و این مقدار برابر با 1.5درصد از ارزش کل بورس است. بزرگ‌ترین شرکت حاضر در صنعت سیمان هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با ارزشی معادل 2100میلیارد تومان است که رهبری گروه سیمان را در اختیار دارد؛ بعد از آن شرکت سیمان تهران با ارزشی معادل 1300میلیارد تومان و بعد از آن سیمان سپاهان به ارزش 508میلیارد تومان دومین و سومین شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده سیمان در بورس هستند.
اطلاعات آماری از میانگین رشد قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس نشان می‌دهد که ارزش سهام این شرکت‌ها در 3‌ماه گذشته 75درصد و در یک سال گذشته 180درصد افزایش یافته است. رشد سهام این شرکت‌ها از سال قبل شروع شد و به‌ویژه از 15اسفند پارسال سهام این شرکت‌ها بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.
با این حال این شرکت‌ها رفته رفته پرچم رشد را به شرکت‌های خودروساز و بانک‌ها تحویل دادند و به‌نظر می‌رسد گام‌های آخر صعودی‌شان را طی می‌کنند اما همچنان می‌توان به رشد ارزش سهام برخی از شرکت‌های جامانده از این رشد و همچنین تداوم رشد برخی دیگر از شرکت‌های این صنعت امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید