• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55223
+
-

حذف قیمت‌های دلبخواهی از دیوار

بازار مسکن پس از رشد 100درصدی قیمت در سال گذشته، امسال را با قیمت‌گذاری دلبخواهی برای آگهی‌های فروش مسکن در فضای مجازی آغاز کرد؛ اتفاقی که باعث شد بدون انجام معاملات قابل‌توجه در این بازار، قیمت‌ها یک‌شبه صعودی شوند و عاقبت، کار به‌جایی رسید که مقامات قضایی وارد عمل شدند و دستور حذف قیمت از سایت‌های پخش آگهی را صادر کردند. 
بر این اساس مقرر شد سازوکاری ایجاد شود که قیمت اعلامی در آگهی‌های فروش مسکن براساس قیمت کارشناسی باشد و قیمت‌های کذایی دلبخواهی راهی به ویترین بازار پیدا نکنند. به گزارش همشهری، این اقدام هرچند می‌تواند در کوتاه‌مدت تب قیمتی بازار را بشکند، اما در میان‌مدت، راهکاری مؤثر موردنیاز است تا روابط بازار براساس واقعیت به تعیین قیمت اقدام کنند و زمینه دستکاری قیمت‌ها وجود نداشته باشد. برای این کار ابتدا باید رابطه عرضه و تقاضا در بازار متناسب شود که البته چنین کاری زمانبر و نیازمند عزم جدی دولت در ساماندهی بازار مسکن است.

قیمت‌های پرت مسکن، مبنای بازار نیست
حذف قیمت از آگهی‌های فروش مسکن در فضای مجازی اقدامی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز آن را مناسب می‌داند و معتقد است: قیمت‌های پرتی که هم‌اکنون برای واحدها تعیین می‌شود مبنای منطقی ندارد و مردم براساس آنها خریدوفروش نمی‌کنند. مصطفی قلی‌خسروی در تشریح اقداماتی که باید برای عادی‌سازی بازار مسکن انجام شود، می‌گوید: اگر اینکه بانک مسکن اعلام کرده اجرای بسته رونق مسکن، قیمت تمام‌شده ساخت را تا 30درصد کم می‌کند، محقق شود و برنامه دولت برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و همچنین اقدامات سیستم بانکی برای رونق‌دهی به بازار مسکن اجرا شود آشفتگی فعلی در بازار فروکش خواهد کرد، اما ساماندهی این بازار نیازمند تداوم اقدامات اصلاحی در بلندمدت است.
البته خسروی دورنمای فضای کنونی بازار را حرکت به سمت آرامش پیش‌بینی می‌کند؛ مشروط بر اینکه فروشندگان واحدهای مسکونی قیمت‌های پیشنهادی را متناسب با تقاضای واقعی تعیین کنند تا معاملات رونق بگیرد. او با اعتقاد به اینکه پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن با قیمت‌های تعیین‌شده از سوی فروشندگان تناسب منطقی ندارد، می‌گوید: بازار مسکن در سال‌جاری ظرفیتی برای جهش قیمتی ندارد و مالکان باید این واقعیت را بپذیرند.

   رکود مسکن با بازی روانی دلالان

نایب‌رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز معتقد است که با حذف قیمت‌های مسکن از روی سایت‌ها، بازار مسکن رنگ آرامش به‌خود دیده؛ چراکه قیمت‌گذاری دلالان و سوداگران در این سایت‌ها از نظر روانی برای بسیاری از متقاضیان مشکل‌ساز شده بود و همین امر کاهش چشمگیر معاملات مسکن طی یک سال گذشته را به همراه داشت. ایرج رهبر با اشاره به اینکه بسیاری از قیمت‌های بارگذاری شده در سایت‌ها، کاذب و حبابی بود، گفت: این قیمت‌ها باعث می‌شد که بسیاری از مالکان چشم و هم‌چشمی کنند و قیمت‌های واقعی خود را اعلام نکنند و سعی کنند با قیمت‌های کاذب و کارشناسی‌نشده، ملک خود را به فروش برسانند. رهبر پیش‌بینی کرد با آغاز ‌ماه مبارک رمضان بازار مسکن نیز راکد و آرام شود. در این ‌ماه تغییر مکان و جابه‌جایی به حداقل می‌رسد، اما در ماه‌های بعدی، لااقل تا آخر تابستان نیز انتظار تحول قیمتی در بازار مسکن وجود ندارد. البته به‌گفته او، اگر سایر حوزه‌های اقتصادی ازجمله حامل‌های انرژی و بازارهای طلا و ارز دچار نوسانات قیمتی شوند، بازار مسکن هم به‌تبع آنها دچار نوسانات قیمتی شدیدی خواهد شد. توصیه این فعال حوزه ساختمان برای ساماندهی بازار مسکن این است که دولت اقدامات لازم را برای افزایش میزان عرضه و تولید مسکن در دستور کار خود قرار دهد تا تعادلی در عرضه و تقاضا ایجاد شود که برای این کار ابتدا باید بخشی از نقدینگی موجود در بازار به سمت ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن هدایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید