هما در هوای بورس
خبر: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید شرکت هواپیمایی ایرانایر (هما) گفت: باید فرآیند خصوصیسازی را از طریق بازار سرمایه دنبال کنیم و از سیستم این بازار کارآیی هما را به حداکثر برسانیم نه اینکه مانند برخی از شرکتها یک نفر بیاید و ایرانایر را خریداری کند.
نقد: بازار سرمایه، ویترین شیشهای اقتصاد ایران است و در آن تخلفات و فسادها بهراحتی آشکار میشود؛ حتی اگر مورد برخورد قرار نگیرند. با توجه به این موضوع، ورود یک شرکت دولتی زیانده و پرحاشیه مانند ایرانایر که سالهاست به یک حیاط خلوت تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و ظرفیتهای آن بیاستفاده مانده، اتفاق مبارکی است که از همان ابتدا میتواند خون تازهای در رگهای هما جاری کند اما آیا این کار شدنی است؟
از منظر پذیرش هما بهعنوان یک شرکت جدید در بازار سرمایه، بهنظر نمیرسد مشکلی وجود داشته باشد اما از منظر آمادگی این شرکت برای حضور در بازار احتمالاً سختیهایی وجود خواهد داشت. در همین مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید و قدیم ایرانایر، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل سابق این شرکت به مبارزه با فساد در طول مدیریت خود اشاره کرده و گفت: «در این راستا سامانه ستاد (سامانه تدارک الکترونیکی دولت) را راهاندازی کردیم که باعث شد بسیاری از رانتهای خریدوفروش به پایان برسد که نگهداری این وضعیت بسیار سخت است.» حالا اما، جدای از اینکه مدیرعامل جدید هما قادر و طالب به تداوم مبارزه با فساد در این ایرلاین دولتی باشد یا نه، توجه وزیر راه و شهرسازی باید به این مسئله باشد که صاحبان فساد در هرجایی که منفعت آنها به خطر بیفتد مانع شفافسازی میشوند و بر این اساس اگر قرار باشد هما به ویترین شفاف اقتصاد بیاید یقیناً فساد موجود در حیاط خلوت هما بهاندازه کافی برای این کار سنگاندازی خواهد کرد بهخصوص که هما قبل از ورود به بازار سرمایه ملزم است وضعیت مالی و گزارشهای خود را بهصورت شفاف اعلام کند و اگر اصحاب فساد بخواهند مانع این کار شوند مطمئناً گستره پرواز هما به محدوده شفاف بورس نمیرسد.