• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5519
+
-

افزایش بیماران ریوی و تنفسی در بیمارستان‌های تهران

دبیر انجمن ریه از وضعیت مشکلات تنفسی در پایتخت ایران می‌گوید

 

الهام مصدقی‌راد/ خبرنگار:

 

ریه پایتخت‌نشینان دیروز هوای تازه تنفس کرد. بارش مداوم باران روز گذشته اتفاق خوبی در این روزهای آلوده پایتخت بود که این سال‌ها کمتر رخ می‌دهد. دکتر روزبه نقشین، فوق تخصص بیماری‌های ریه و دبیرانجمن ریه ایران در گفت‌وگو با همشهری، تهران را شهری مناسب برای زندگی سالم ندانست و از افزایش مبتلایان به مشکلات تنفسی در این کلانشهر خبر داد.

 

 

 

وضعیت تهران از نگاه شما چگونه است؟

 

متأسفانه تهران یک کلانشهر بزرگ صنعتی بدون زیرساخت‌های شهری مناسب برای یک زندگی سالم است.زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کامل نیست. گازوئیل غیراستاندارد، خودروهای آلوده‌کننده هوا و.. ذرات معلق را با مقادیر چند برابر استاندارد وارد هوا می‌کنند که موجب می‌شود ریه بیماران و بعد از آن ریه‌های سالم شهروندان تهران آزار ببیند و سبب بروز حملات تنگی نفس در مبتلایان به آسم و برونشیت مزمن می‌شود. برای کودکان، ‌افراد سالمند و کسانی که بیماری مزمن قلبی دارند و خانم‌های باردارخطرات مضاعفی دارد.آمار مرگ‌ومیر زودرس در شهرهای دارای آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند و لازم است در همه حیطه‌ها هر کس وظیفه خودش را به‌درستی انجام دهد تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

 

 

در سال‌های ‌اخیر مشکلات تنفسی چقدر افزایش یافته؟

 

آنچه از اعضای انجمن متخصصین ریه ایران می‌شنویم و در بیمارستان‌ها شاهدش هستیم، افزایش شیوع را داریم. متأسفانه روش مستند آمارگیری در این حیطه در ساختار مراکز درمانی نداریم و به این دلیل نحوه گزارش‌دهی‌ها پراکنده است اما می‌دانیم ذرات معلق موجب افزایش مرگ‌ومیر و تشدید علائم شده و بیماران را نیازمند دوز داروی بیشتر می‌کند.

 

 

آلودگی هوا چقدر در بروز سرطان‌ها تأثیرگذار است؟

 

طی چند سال گذشته با بررسی انستیتوی جهانی سرطان مشخص شده یکی از عوامل بروز سرطان در انسان‌ها آلودگی هواست و متأسفانه در استان‌های ایران، به‌ویژه خوزستان، ‌کرمانشاه و کردستان به‌دلیل غلظت بالای ذرات معلق اگر شخصی در طولانی مدت در معرض گردو غبار قرار گیرد، انتظار می‌رود در سال‌های آینده به سرطان نزدیک‌تر شود.

 

 

طی چند سال اخیر آیا با افزایش مشکلات تنفسی در کودکان تهران روبه‌رو بوده‌ایم؟

 

قطعا روبه‌رو بوده‌ایم. کودکان مخصوصا در زمان انجام فعالیت بدنی، در قیاس با بزرگسالان به نسبت سطح بدنشان 5برابر بیشتر هوا وارد دستگاه تنفسشان می‌کنند که اگر آلوده باشد آسیب به ریه کودک هم 5برابر بزرگسال است. به همین دلیل در فهرست جمعیت‌های در معرض خطر هستند. خوب است که تهران به‌عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شده اما باید شاخص‌های زیست‌محیطی را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که بتوان گفت این ادعا را به انجام می‌رسانیم. در روزهای آلوده میزان ریزگرد در محیط‌های بسته کمتر از بیرون است. فعالیت کودکان را نمی‌توان محدود کرد اما بهتر است فعالیت‌های ورزشی کودکان در سالن‌های بسته دارای دستگاه‌های تصفیه هوا که به فیلتر heap مجهز هستند انجام شود.

 

 

در روزهای بارانی مثل دیروز چه توصیه‌ای دارید؟

 

بارندگی در یکی دو ساعت اولیه در روزهای آلوده، ‌اسیدی است و فعالیت‌های بدنی در بیرون از منزل بهتر است انجام نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید