• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55163
+
-

فضای سبز جاسک در محاصره احشام

برخی شهرنشینان جاسک اصرار به نگهداری دام در خانه و چرای آن در فضای سبز شهر دارند

فضای سبز جاسک در محاصره احشام

کاظم گلخنی|  خبرنگار:


اگر گذرتان به معابر و فضاهای سبز جاسک افتاده باشد، شاید از دیدن حیوانات اهلی مثل گوسفند، بز و... در حال چریدن در مراتع تعجب کرده باشید. چرای دام‌ها در فضای سبز شهر جاسک، به‌ویژه در فصل‌های گرم، موضوع جدیدی نیست و هرازگاهی برخی شهروندان با انتشار تصاویری در فضای مجازی از این موضوع انتقاد می‌کنند. 

شاید شهروندان جاسکی نمی‌دانند مطابق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تأسیس مکان‌هایی که موجب بروز مزاحمت شود یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد، تخلف است. اگرچه این معضل فقط مختص فضای سبز شهری جاسک نیست و شنیده‌ها حاکی است شهروندان میناب و بندر خمیر نیز از این معضل انتقاد دارند دارند. 


نارضایتی شهروندان

یکی از شهروندان جاسکی که خود را «ش. شهرکی» معرفی کرد، می‌گوید: برخی اهالی که از روستا به شهر کوچ کرده‌اند در شهر هم شغل دامداری را رها نکرده‌اند و به‌جای خرید علوفه و بردن گوسفندان به دامداری‌های خارج از شهر، احشام را در منزل نگهداری می‌کنند. 

شهرکی با بیان این‌که احشامی که در خانه نگه‌داری می‌شود برای چرا در شهر جاسک رها می‌شوند، می‌افزاید: این کار باعث جمع شدن انواع حشرات، ایجاد بوی بد در اطراف منازل این افراد و نارضایتی همسایه‌ها شده است.  وی ادامه می‌دهد: جاسک شهری کوچک ولی در حال توسعه است. شهروندان موظف‌اند برای مقابله با چنین معضلاتی که بهداشت شهر و شهروندان را خدشه‌دار می‌کند، با مسئولان همکاری کنند. 

 «رضا بهرامی»، یکی دیگر از شهروندان جاسک، در این‌باره می‌گوید: بوی بد احشام دامدارانی که دام‌های خود را در خانه نگهداری می‌کنند، آسایش را از ما سلب کرده‌ است. حق و حقوق شهروندی از موضوعات مهمی است که باید با روش‌های مختلف به شهروندان جاسکی آموزش داده شود و این به عهده مدیران حوزه شهری است. یک کارشناس بهداشت محیط در این‌باره می‌گوید: 49 درصد بیماری‌های شناخته‌شده مشترک بین انسان و حیوان است و باید ضمن نظارت بیشتر برای فراهم کردن محیط مناسبی برای نگهداری و پرورش دام‌ها تلاش شود. 

 «فریده حاتمی‌نژاد» با اشاره به بیماری‌های قابل سرایت بین انسان و دام می‌گوید: خطرناک‌ترین این بیماری‌ها، کیست هیداتیک و توکسوپلاسموز، سل، تب مالت و شاربن (سیاه‌زخم) است که از حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند به انسان‌ها سرایت می‌کند. وی افزود: شهروندان باید محیط نگهداری دام به‌ویژه در مناطق شهری را از محیط‌های مسکونی مجزا کنند و نکات بهداشتی را مطابق برنامه‌های سازمان دام‌پزشکی کشور رعایت کنند.


برخورد قانونی با متخلفان

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر جاسک در گفت‌و‌گو با همشهری بیان کرد: جمع‌آوری احشام به‌صورت کامل توسط ماموران شهرداری انجام می‌شود. با صاحبان احشام برخورد قانونی می‌شود و باید جریمه‌های سنگینی باید پرداخت کنند.  «حسین روشنی» با اشاره به پافشاری برخی دام‌پروران ساکن شهر برای نگهداری احشام افزود: صاحبان احشام مکرر به شهرداری مراجعه می‌کنند تا برای چرای دام‌ها کسب اجازه کنند. در حالی که قانون صراحتاً این اقدام را خلاف قوانین شهری و شهروندی بیان می‌کند؛ طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، نگهداری احشام در شهر خلاف قوانین شهری است. 

روشنی در ادامه با اشاره به گستردگی این معضل در جاسک افزود: موضوع چرای احشام در شهر نیاز به همکاری ادارات دیگری مانند، اداره بهداشت، دادگستری، جهاد کشاورزی و شورای شهر دارد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. روشنی در خاتمه با بیان نقش شهروندان در کاهش معضل چرای دام در سطح شهر افزود: برطرف کردن این معضل، همکاری دوسویه مسئولان و شهروندان را می‌طلبد. شهردار در این‌باره برنامه‌هایی را اجرا کرده است اما به همراهی شهروندان نیاز است. 

به گفته وی شورای اسلامی شهر طی جلساتی با فرمانداری و جهاد کشاورزی مصوباتی برای خروج دام‌ از منازل شهری تصویب کرده است.  وی در ادامه تصریح کرد: مقرر شد برای نگهداری احشام خارج از شهر و در محل‌های مناسب، به دامپروران و صاحبان احشام تسهیلات کم‌بهره داده شود اما تاکنون از سوی آن‌ها استقبالی نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :