• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55155
+
-

گرانی مصالح ترمز بازسازی را کشید

یک شهروند سرپل ذهابی: یک ماه پیش هر شاخه آهن 6 میلیون و 400 تومان بود که اکنون به 7میلیون و 700 تومان رسیده است و در این شرایط ملتهب نمی‌توان خانه ساخت

بازسازی
گرانی مصالح ترمز بازسازی را کشید

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


در حالی مسئولان استانی خبر از اتمام بازسازی‌ها در مناطق زلزله‌زده می‌دهند که مردم درگیر زلزله این روزها با گرانی مصالح و خانه‌های نیمه‌کار آن‌چنان حال خوشی ندارد. زلزله جانکاه 21 آبان 96 خسارت مالی و جانی زیادی بر مردم استان وارد کرد که آثار آن شاید تا سال‌ها بعد نیز بر دل و جان مردم زلزله دیده باقی بماند. 
با چند تن از ساکنان مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب گفت‌وگو کردیم و درباره آخرین وضعیت بازسازی‌ها در این مناطق پرس‌وجو کردیم که با آنچه مسئولان از اتمام بازسازی‌ها می‌گویند در تناقض است.


واحدهای آواربرداری نشده

«فرزاد نسیمی‌پور» یکی از ساکنان زلزله‌زده سرپل ذهاب است و به همشهری می‌گوید: در سرپل ذهاب علاوه بر واحدهایی که هنوز کوچک‌ترین قدمی برای بازسازی برنداشته‌اند، بسیاری واحدها هنوز آواربرداری نیز انجام نداده‌اند، حال ممکن است بر اثر مشکلات ملکی یا خانوادگی و... باشد. 

همچنین بازسازی بسیاری از واحدهای مسکونی شهری نیمه‌کاره مانده است. خیلی از منازل شهری هنوز در مرحله اسکلت و سقف مانده است. مردم به سفر اخیر رئیس‌جمهوری بسیار امیدوار بودند که رئیس‌جمهوری تسهیلات جدیدی به مناطق زلزله‌زده تخصیص دهد که متأسفانه نشد. در حال حاضر 4 هزار خانوار با جمعیت حدود 15 تا 20 هزار نفر در کانکس زندگی می‌کنند. بخش اعظم این کانکس‌نشینان همان افراد و خانوارهای مستأجری هستند که دولت قول داد برایشان زمین رایگان تهیه شود که بتوانند خانه‌هایشان را بسازند. این مردم کماکان منتظرند. 

قیمت مصالح ساختمانی روزبه‌روز در حال افزایش است. طی چند روز گذشته قیمت کاشی و آهن بیش از 40 درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد بازسازی‌ها خیلی امیدوارکننده نیست.

ناگفته نماند خانوارهایی که از قبل سرمایه‌ای از خود داشته‌اند می‌توانند کار بازسازی را به اتمام برسانند، اما اکثریت مردم سرپل ذهاب چنین شرایطی را ندارند و بعید به نظر می‌رسد که به این راحتی کار ساخت منازل خود را به اتمام برسانند. البته چنین شرایطی در مناطق روستایی وجود ندارد و وضعیت روستاها بسیار خوب است. 


کندی ساخت‌وسازها 

خانم قنبری که حدود 40 سال سن دارد، می‌گوید: ساخت و ساز‌ها به‌کندی ادامه دارد، اما به دلیل گرانی مصالح کمتر ساختمانی در حال تکمیل شدن است. وی با بیان این‌که این روزها با نزدیک شدن به ماه رمضان تصمیم گرفته‌ایم خانه‌ای را اجاره کنیم، می‌افزاید: 40 میلیون تومان رهن را برای طبقه سوم یک آپارتمان پرداخت کرده‌ایم. هزینه رهن و اجاره‌ها نیز به‌شدت بالاست. به همین خاطر هنوز مردم ترجیح می‌دهند در کانکس‌ها بمانند، چراکه توان مالی‌شان بسیار ضعیف است.


وضعیت پرالتهاب بازار آهن و مصالح

یکی دیگر از شهروندان سرپل ذهابی که همه زندگی‌اش را در زلزله از دست داده است، از وضعیت پرالتهاب بازار آهن و مصالح می‌گوید و می‌افزاید: در روستا‌ها ‌حدود 10 تا 15 درصد به پایان بازسازی‌ها مانده است، اما در شهر، بیشتر خانه‌ها در حد اسکلت هستند یا حداکثر سقف را زده‌اند.
آقای احمدی که زن و بچه‌اش را نیز در زلزله از دست داده است، ادامه می‌دهد: مردم پول از کجا بیاورند و با این وضعیت گرانی مگر می‌شود خانه ساخت؟ یک ماه پیش پروفیل 6 میلیون و 400 تومان بود که اکنون به 7میلیون و 700 تومان رسیده است. به نظر شما می‌شود در این شرایط ملتهب خانه ساخت؟  وی اضافه می‌کند: من جوان هستم و می‌توانم کار کنم، اما آن پیرمرد هفتاد ساله‌ای که تمام زندگی‌اش در زلزله با خاک یکسان شد و زلزله رنج 70 سال عمرش را نابود کرد، چطور می‌تواند از نو شروع کند. چقدر زحمت بکشد که دوباره سرپا شود؟ با این تسهیلات کمی که دادند مردم چکار کنند؟

 با این پول فقط 4 تا آهن می‌شود خرید. من برای سقف خانه‌ام تاکنون 60 میلیون تومان آهن هزینه کنم. وی که قصد دارد سبک‌سازی کند، می‌گوید: با این کار می‌خواهم با امنیت خاطر در خانه‌ام زندگی کنم بدون این‌که ترس فروریختن سقف بر سرم را داشته باشم. این خانه‌هایی که این روزها در سرپل ذهاب ساخته شده همه آنها استاندارد نیست. درست است که نسبت به قبل وقوع زلزله محکم‌تر است، اما استاندارد واقعی نیست. اگر قرار باشد زلزله بیاید و مدام ترس فرار از خانه را داشته باشی چنین بازسازی و خانه‌ای ارزش ندارد. 


تصمیم به مهاجرت به روستا

احمدی می‌گوید: من خانه‌ام قبل از زلزله 500متر در 4 طبقه بود که برای هر طبقه 50 میلیون تومان تسهیلات دادند. مدام قیمت‌ها بالا می‌رود. تصمیم دارم به روستا برگردم. می‌خواهم اگر روزی خدا بچه دیگری به من عطا کرد، بچه‌ام در حیاط بزرگی بازی کند. وقتی به یاد فرزندم که در زلزله از بین رفت می‌افتم دلم می‌گیرد و این موضوع برایم به یک افسوس بزرگ تبدیل شده است و نمی‌خواهم روی دلم بماند.  این جوان سی‌وپنج ساله بیان می‌کند: با این شرایطی که پیش می‌رود فکر نمی‌کنم تا 4سال آینده شهر سرپل ذهاب ساخته شود. ‌ مردم در سختی و فشارند. استانداری در حال حاضر به مردم مهلت داده که به‌اجبار کانکس‌ها را ترک کنند. مهلت دوماهه دادند که کانکس‌ها را ترک کنند. خود من دفتر بیمه‌ام در کانکس بود که آب و برق و... آن را قطع کردند و مجبور شدم مغازه‌ای اجاره کنم.  

وی ادامه می‌دهد: هیچ‌کس راضی نیست در کانکس زندگی کند، اما مردم توانایی مالی ندارند که خانه بسازند وگرنه کسی به زندگی سخت در یک کانکس کوچک راضی نیست.  احمدی اضافه می‌کند: یک عده افراد سودجو نیز که تنها به فکر سود جیب خود هستند هر طور که می‌خواهند روی مصالح قیمت می‌گذارند و این باعث شده مردم توانایی ساخت و تکمیل خانه‌های خود را ندارد. خود مردم نیز به خودشان رحم نمی‌کنند.قیمت‌ها در بازار سرپل ذهاب بدون توجه به نرخ ارز و... تنها به خاطر سودجویی افراد هر روز بالاتر می‌رود و نظارتی از سوی دولت بر این بازارها وجود ندارد. 


جمع‌آوری کانکس‌ها

این در حالی است که مدیرکل بحران استان از جمع‌آوری کانکس‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: در مرحله اول این جمع‌آوری‌ها در 2هزار و 500 واحد تعمیری که مطمئن به تعمیر منازل آنها با تأیید بنیاد مسکن هستیم،
انجام می‌گیرد.
«جلیل بالایی» می‌گوید: قرار نیست کانکس‌ها از مردم گرفته شود و مردم می‌توانند کانکس‌ها و چادرهایشان را در حیاط منازلشان جای دهند.  وی از قطع گاز، برق و آب کانکس‌هایی خبر می‌دهد که ساکنانش شرایط ترک کانکس را دارند و می‌افزاید: تلاش بر این است که مردم به زندگی عادی خود برگردند و شهر چهره عادی به خود گیرد. این مسئول به نصب بیش از 18 هزار کانکس در مناطق زلزله‌زده اشاره می‌کند و می‌افزاید: تعداد زیادی از کانکس‌ها جمع‌آوری و مردم به خانه‌های خود برگشته‌اند.


پایان ساخت‌وسازها تا پایان امسال  

«رضا خواجه‌ای» رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه از اتمام عملیات ساخت 28 هزار واحد مسکونی می‌گوید و می‌افزاید: در مجموع 65 هزار و 138 واحد تعمیری در مناطق زلزله‌زده شناسایی شد که تا امروز کار تعمیر 65 هزار واحد به اتمام رسیده است.  وی اضافه می‌کند: به دلیل گرانی روزافزون مصالح ساختمانی فعالیت ها کند شده،اما متوقف نشده است. کار احداث و تعمیر خانه‌های روستایی تا پایان خرداد و واحدهای شهری نیز تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید