• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55153
+
-

امنیت غذایی لرستان افزایش می‌یابد

لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌ شرقی استان‌های پایلوت کشور برای اجرای طرح افزایش امنیت غذایی هستند

تولید
امنیت غذایی لرستان افزایش می‌یابد

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


«ایکاردا» یا طرح افزایش امنیت غذایی این روزها در لرستان در حال اجراست. این طرح با هدف افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات‌‌محور و افزایش بهره‌وری گندم در افقی 5ساله تا پایان سال زراعی 1400 اجرا می‌شود. این طرح در بخش غلات از جمله گندم و نخود، نقش مهمی در بهبود تولید کشاورزی ایفا می‌کند.

افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات‌محور در اراضی دیم به منظور تامین امنیت غذایی از مهم‌ترین اهداف این طرح است که اجرای آن در 4 استان لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان ‌شرقی آغاز و افزایش ۲۵ درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو و نخود هدف‌گذاری شده است. در این 4 استان هدف طرح، ۲ میلیون هکتار اراضی دیم وجود دارد.اجرای آن از سال 95 در استان آغاز شده و قرار است تا زمان محقق شدن هدف یعنی تا سال 1400 بتوانیم بهره‌وری قابل توجهی در تولید کشت دیم در استان داشته باشیم.


رفع مشکل دیم‌زارها با «ایکاردا»

یک کارشناس کشاورزی در زمینه اجرای طرح «ایکاردا» در لرستان به همشهری می‌گوید: «ایکاردا» یکی از طرح‌هایی است که در زمینه امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری در برخی از استان‌ها اجرایی می‌شود و لرستان یکی از استان‌های پایلوت اجرای این طرح است.

«شاهد میرزایی» بیان می‌کند: لرستان 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که فقط ۲۳ درصد از این اراضی آبی و بقیه دیم هستند. این طرح می‌تواند تنگناهای مزارع دیم را برطرف ‌کند.
وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین اهداف طرح تناوب در کشت است. گندم، نخود، جو و برخی دیگر از حبوبات به عنوان کشت جایگزین استفاده می‌شوند. به گفته میرزایی تولید رقم‌های گندم طرح «ایکاردا» چند برابر گندم‌های کنونی است و میزان تولید اصلا قابل قیاس نیست. این طرح انقلابی در کشاورزی لرستان به وجود خواهد آورد.این کارشناس بیان می‌کند: «ایکاردا» می‌تواند بسیاری از تنگناهای مزارع دیم‌خیز را در کشور و لرستان برطرف کند. توسعه نیافتن مکانیزاسیون در حوزه حبوبات مشکل جدی ما در دیم‌زارهاست. اقتصاد کشور و بسیاری از جوامع وابسته به همین موضوع است. 


لرستان، مستعد کشاورزی دیم

استاندار لرستان هم با اشاره به طرح امنیت غذایی می‌گوید: اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی در حوزه کشاورزی اقدامی مهم و بین‌المللی است. این طرح یک شیوه انتقال تکنولوژی و دانش است.
«موسی خادمی» می‌افزاید: حوزه کشاورزی در لرستان بسیار مهم است. 2 میلیون و 954 هزار و 742 تن میزان تولید کشاورزی استان است. 6 هزار میلیارد تومان ارزش این تولید بوده که بخش عمده‌ای از آن، سهم کشاورزی دیم استان است.

وی اظهار می‌کند: لرستان جزو استان‌های مستعد در زمینه کشاورزی دیم است و از طرفی بخش عمده‌ای از زمین‌های زراعی استان به کشت دیم اختصاص دارد. در این زمینه توجه به کاشت محصولات متنوع در اراضی دیم باید مورد توجه قرار بگیرد.این مقام مسئول می‌گوید: برای اجرای طرح امنیت غذایی یا «ایکاردا» توجیه و همکاری کشاورزان برای  افزایش درآمد کشاورزی، دوری از کشاورزی معیشتی و... تاثیر بسزایی دارد و منجر به عملیاتی شدن درست پروژه در سطح استان می‌شود.استاندار اظهار می‌کند: اگر فقط در 2 حوزه اصلی این طرح شامل بذر و مکانیزاسیون فعالیت و نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان هزینه کنیم ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش درآمد خواهیم داشت. ما از این طرح حمایت می‌کنیم.


هدف از اجرای طرح «ایکاردا»

مجری طرح ارتقای امنیت غذایی کشاورزی لرستان نیز در این زمینه اظهار می‌کند: «ایکاردا» با هدف افزایش ۲۵ درصدی عملکرد بر مبنای سیستم غلات‌محور در کشت دیم و با استفاده از فناوری‌های نوین در استان در حال عملیاتی شدن است.«کیانوش حمیدیان» می‌افزاید: سازگاری ارقام در قالب این پروژه، استفاده از کارشناس، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش تکنولوژی‌های نوین در حوزه کشاورزی دیم و توجه به معیشت کشاورز در قالب این پروژه باید مدنظر قرار
 گیرد.

وی می‌گوید: این طرح در 2 بخش پایگاه‌های نوآوری یا مرکز تحقیقات کوچک و انتقال نتایج آنها به مزارع کشاورزان عملیاتی خواهد شد. از سال ۹۵ اجرای این طرح در 1100 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ در سطح حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا می‌شود.
حمیدیان بیان می‌کند: باید از تمام امکانات موجود در استان برای اجرای این طرح استفاده شود زیرا اجرای آن یک کار تیمی است.

مجری طرح ارتقای امنیت غذایی کشاورزی لرستان با بیان این‌که ۶۰ درصد گندم دیم استان زیر پوشش این طرح قرار خواهد گرفت، اظهار می‌کند: در قالب این پروژه ارزیابی ارقام، توجه به حوزه دامپروری، تولید گیاهان علوفه‌ای در اراضی دیم، تنوع محصولات در اراضی دیم، توجه به منابع آبی، اضافه شدن ۲۱ میلیارد به درآمد کشاورزان و تحت پوشش قرار گرفتن 2 هزار و ۴۲۸ نفر و... در دستور کار قرار گرفته است.


دستاوردهای اجرای طرح «ایکاردا»

«طهماسب حسین‌پور» معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان هم با اشاره به دستاوردهای مطلوب اجرای این طرح در حوزه کشاورزی استان، می‌گوید: در سال‌های گذشته در گرم‌ترین تا سردترین نقاط استان در شهرستان‌هایی مانند کوهدشت، پلدختر، نورآباد، الیگودرز و... گندم سفید کاشت می‌شد.وی می‌افزاید: امروز خوشبختانه حدود ۱۵ رقم گندم در سردترین و گرم‌ترین نقاط لرستان کاشته می‌شود.حسین‌پور با بیان این‌که ما عملکرد 6 تن گندم در هکتار در شهرستان کوهدشت را داشتیم، ادامه می‌دهد: در قالب طرح «ایکاردا» دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه کشاورزی داشته ایم.


برنامه‌ریزی برای نخودفرنگی لرستان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان به مشکل بذر در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در مناطق شرقی استان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بذر در هکتار استفاده می‌شود، اما در قالب «ایکاردا» به این نتیجه رسیده‌ایم که در مناطق سردسیر با ۱۸۰ کیلوگرم در هکتار هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

حسین‌پور با تاکید بر این‌که باید برنامه‌ریزی دقیقی در ارتباط با محصول نخود استان هم داشته باشیم، بیان می‌کند: امسال متوجه شدیم که ارقام نخود فرنگی، عدس و... می‌توانند در تنوع محصولات، ما را کمک کنند، چون لرستان در تولید این محصولات ظرفیت بسیار بالایی دارد. 


افزایش بهره‌وری در حوزه دامپروری

معاون جهاد کشاورزی لرستان نیز در گفت‌وگو با همشهری، درباره تاثیر طرح «ایکاردا» در حوزه دامپروری می‌گوید: اجرای این طرح و افزایش کیفیت تولید علوفه به طور حتم موجب افزایش بهره‌وری در حوزه دامپروری استان خواهد شد.
«ناصر نجیب‌زاده» اظهار می‌کند: ارزش تغذیه دام‌های استان ۹۲۱ هزار تن بوده که ۶۴ درصد این میزان مربوط به کاه، حبوبات، غلات و مراتع است.
وی ادامه می‌دهد: درباره تولید گوشت استان، در حوزه دام سبک ۷۵ درصد بره‌زایی داریم که به راحتی تا ۱۵۰ درصد قابل ‌افزایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید