• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5514
+
-

پرداخت 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات صنعت دارو

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت : ۴۲ هزار مرکز دولتی و غیردولتی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت ایران، مطالبات خود را دریافت می‌کنند

پرداخت 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات صنعت دارو

 

معصومه حیدری‌پارسا | روزنامه‌نگار:

داروخانه‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های تأثیرگذار درنظام سلامت و به‌عبارتی آخرین حلقه ارائه خدمات درمانی به بیماران همواره مورد توجه قرار می‌گیرند؛ چرا که حمایت از اقتصاد داروخانه‌ها در حقیقت حمایت از بخش مهمی از چرخه درمان است. این در حالی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل بدهکاری بیمه‌ها به داروخانه‌ها تا حدودی اقتصاد این مراکز دچار مشکلاتی شده است. حالا بخشی ازاین مشکلات توسط بیمه سلامت در روزهای اخیر با پرداخت بخشی از بدهی‌ها حل شده است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درخصوص پرداخت بخشی از مطالبات داروخانه‌ها و دانشگاه‌ها به همشهری گفت: یکی از دغدغه‌های مهم سازمان بیمه سلامت بحث مطالبات است که با پیگیری صورت گرفته و نگاه ویژه رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس و مدیران خزانه کشور از هفته گذشته حدود٢ هزار میلیارد تومان به‌منظور بخشی از مطالبات داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت شد.

بدهی‌های سال ۹۵ تقریبا تسویه شد

طاهر موهبتی با تأکید بر اینکه پرداخت  بموقع مطالبات یکی از وظایف سازمان‌های بیمه‌ای در زمینه خرید راهبردی و خدمات است، گفت: یکی از چالش‌های جدی ما در سازمان‌های بیمه‌ای تأمین منابع است. خوشبختانه در ماه‌های اخیر اتفاقات خوبی را شاهد بودیم؛ به‌طوری که بدهی سازمان به مراکز درمانی تا مهر‌ماه ۹۵ پرداخت شده بود که اکنون کل بدهی‌های سال ۹۵ تقریبا تسویه شده است. موهبتی با بیان اینکه منابع دراختیار استان‌ها قرارگرفته است، افزود: منابع به‌حساب داروخانه‌های بخش خصوصی، نهادهای غیردولتی و دانشگاه‌ها واریز شده است. بعد از این اقدام عملا پرداختی‌های سازمان به داروخانه‌های بخش خصوصی و داروخانه‌های وابسته به نهادهای غیردولتی به شهریور‌ماه ۹۶ رسید. همچنین هم‌اکنون بدهی سازمان به داروخانه‌های طرف قرارداد تا خرداد‌ماه ۹۶ پرداخت شده است. با این شرایط بدهی سازمان به داروخانه‌ها به شهریور‌ماه۹۶ می‌رسد؛ به‌عبارتی تعداد‌ماه بدهی ما به حدود 2 تا ۲.۵ خواهد رسید که عدد قابل توجهی بوده و کمتر چنین اتفاقاتی را شاهد بوده‌ایم. همچنین ۱۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده و مقرر شده است این منابع را جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های دارویی به‌دلیل عدم‌نقدینگی نمی‌توانند ثبت سفارش کالا و مواد مصرفی دهند و نگرانیم که مشکلاتی در این حوزه ایجاد شود. همچنین محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه بخشی از طلب‌های صنعت دارو دریافت شده است به همشهری گفت: البته پرداخت مطالبات داروخانه‌ها هنوز با تأخیر همراه است و این موضوع تبدیل به مهم‌ترین دغدغه داروسازان سراسر کشور شده است. در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم و هزینه‌های داروخانه‌ها در این ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند و اگر سازمان‌های بیمه‌گر بدهی‌های خود به داروخانه‌ها را تسویه نکنند، وضعیت داروخانه‌ها اسفبار خواهد شد. البته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: تمام تلاشمان را به‌کار بسته‌ایم تا مشکلات داروخانه‌ها و دانشگاه‌ها به حداقل ممکن برسد. همچنان پیگیر هستیم تا پایان سال پرداختی‌های مجددی داشته باشیم.همچنین امیدوار هستیم به کمک ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که توسط کمیسیون تلفیق برای حل بدهی بیمه سلامت از محل فروش اسناد خزانه اسلامی حدود 20روز پیش تصویب شد.براساس این مصوبه به دولت اجازه داده شد 9500میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را جهت حفظ قدرت خرید و با سررسید تا 3سال به‌طورعمده در 3حوزه بسیار مهم سازمان بیمه سلامت، خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی و طرح تملک‌های دارایی سرمایه‌ای صادرکند. با این مصوبه بدون شک بزرگ‌ترین دغدغه در اجرای طرح تحول سلامت رفع خواهد شد.

موهبتی همچنین توضیح داد: حساسیت خاصی در زمینه رفع بدهی‌ها وجود دارد. اگرچه تمام مراکز طرف قرارداد با سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، ولی بنگاه‌های اقتصادی کوچک ازجمله داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی که کالاهای استراتژیک دارند، از اهمیت خاصی در سلامت مردم برخوردار هستند که به همین منظور دولت باید تدبیر خاصی را اتخاذ کند. به‌طور مثال وقتی ۴۲ هزار مرکز دولتی و غیردولتی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت ایران، مطالبات خود را دریافت می‌کنند، طبیعتا این مسئله بر ارائه خدمات آنها بر مردم تأثیر خواهد داشت. بدون شک با این منابع اختصاص داده شده، بدهی دانشگاه‌ها به خرداد و یا اواخر اردیبهشت ۹۶ خواهد رسید که نسبتا قابل‌قبول بوده و امیدواریم این روال ادامه یابد تا در نهایت سازمان بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد بدهی کمتری داشته باشد.

فراتر از قانون، درخواستی نداریم

دکتر سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران هم درباره پرداخت سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها گفت: این کار با تأخیر شروع شده و هنوز از آنچه قانون الزام کرده، عقب است. البته توقع ما صرفا اجرای قانون برای پرداخت بهنگام و منظم مطالبات داروخانه‌هاست و فراتر از قانون، درخواستی نداریم. حجتی، عضو هیأت‌مدیره یک شرکت دارویی هم در این زمینه می‌گوید: پرداخت این بدهی‌ها اگرچه با تأخیر فراوان اما اتفاق خوبی است که توسط بیمه سلامت به صورت نقدی انجام شد نه به‌صورت اوراق. انتظار ما این است که تأمین اجتماعی هم در این زمینه اقدام کرده و به رفع مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها و سایر مراکز درمانی کمک کند.متأسفانه پیگیری‌های ما از تأمین اجتماعی نتیجه قابل توجهی نداشته است و کسی پاسخگو نیست.

وی تأکید کرد: این اعتراضات به هیچ وجه جنبه سیاسی، جناحی و حزبی ندارد و صرفا یک حرکت صنفی برای احقاق حقوق داروسازان و تمکین سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به اجرای قانون است.

اصل را بر وحدت گذاشته‌ایم

مرتضی خیرآبادی، عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران: درباره خبر خوش معاون بیمه سلامت باید بگویم پرداخت 2هزارمیلیارد تومان یعنی پرداخت 50درصد بدهی‌ها. با پرداخت این رقم پیشرفت بسیار خوبی در این حوزه را شاهد بوده‌ایم چرا که تا همین چند روز پیش میزان بدهی‌ها تا فروردین‌ماه بود. هم‌اکنون 400میلیارد تومان بین 11هزار داروخانه کل کشور توزیع شده، همچنین 40درصد به دانشگاه‌ها بابت تجهیزات پزشکی و 60درصد هم به شرکت‌های دارویی پراخت شده است. وی در ادامه افزود: اصل را بروحدت گذاشته‌ایم و سعی کرده‌ایم این 2 هزار میلیارد تومان به‌طور اصولی توزیع شود تا همه دغدغه‌ها رفع شود.امیدوار هستیم با همکاری سازمان برنامه وبودجه و تا پایان سال باز هم رقمی پرداخت شود تا 3ماه آخر سال هم بدون کمترین مشکل سپری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید