• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55112
+
-

رویای المپیک در سر کاراته‌کای البرزی

حسن‌بیگى معتقد است با حمایت می‌توان از قابلیت فراوان رشته کاراته در البرز براى بالا بردن رنکینگ ایران استفاده کرد

ورزش
رویای المپیک در سر کاراته‌کای البرزی

راضیه شعبانى|  البرز - خبرنگار:


«ابراهیم حسن‌بیگى» ورزشکار جوان البرزی که از سال ٧٤ ورزش کاراته را زیر نظر «على عسگرى» در مهرشهر کرج آغاز کرده، تاکنون موفق به کسب بیش از ٣٠‌مدال در مسابقات ملى، آسیایى و بین‌المللى شده است. او از جوانانی است که تلاش‌های زیادی برای کسب عناوین قهرمانی کرده و در این راه موفق بوده است. در اینجا گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار جوان البرزی را مى‌خوانید.
 

چرا رشته کاراته را براى فعالیت ورزشى خود انتخاب کردید؟

از آنجا که برادرانم در این رشته فعالیت داشتند و از سال ٦٤ به مدت یک دهه قهرمان کشور بودند، من هم علاقه‌مند شدم که همانند آنها در این رشته قهرمان و دیده شوم. بنابراین از پدرم خواستم که مرا در این رشته همراهی کند.

 تاکنون چه عناوینى در رشته کاراته کسب کرده‌اید؟

با توجه به این‌که با علاقه شخصى خودم وارد این رشته شدم، تلاش‌های بى‌وقفه‌اى براى کسب موفقیت می‌کردم. در نهایت، توانستم بیش از ٣٠ مقام ملى، آسیایى و بین‌المللى کسب کنم که به عنوان نمونه، می‌توان به کسب یک مدال طلاى آسیایى در سال ٩٠ در چین، یک مدال برنز جهان در سال ٩١ در فرانسه، یک برنز در سال ٩١ در ازبکستان، یک طلاى جهان در سال ٩٣ در کشور آلمان، طلاى مسابقات دانشجویان جهان در مونته‌نگرو در سال ٩٣، یک مدال مسابقات آسیایى در سال ٩٦ در قزاقستان و یک مدال برنز در لیگ جهانى کاراته‌کاران هلند در سال ٩٦ اشاره کرد.

به نظر شما چه موانعى براى پیشرفت ورزش قهرمانى وجود دارد؟

با توجه به وضعیت اقتصادى و مشکلات مالى موجود براى همه، نبود حامی مالى یکى از بزرگ‌ترین موانعى است که در صورت رفع آن کمک بزرگى نه‌تنها به کاراته، بلکه به تمامى رشته‌ها می‌توان کرد. ورزش قهرمانى نیازمند حمایت و توجه تمامى مجموعه ورزشى استان از جمله اداره کل ورزش و جوانان و هیات کاراته است. به هر حال در شرایطى که وجود دارد این تعامل و حمایت لازمه پیشرفت ورزش و ورزشکاران خواهد بود.

تعامل فدراسیون و همچنین مسئولان استانى را با ورزشکاران چطور ارزیابى می‌کنید؟

تعامل فدراسیون تا حدودى خوب است. ما زیرمجموعه هیات هستیم و باید با هماهنگى آنها کارهایمان را انجام بدهیم و فکر می‌کنم با تغییر رئیس فدراسیون و ارتباط خوب رئیس هیات با وى شرایط براى ورزشکاران استان بهتر خواهد شد و امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت رشته کاراته باشیم. معتقدم در صورت ادامه این روند و توجه به ورزش کاراته، سال ٢٠٢٠ کاراته ما یکى از مدعیان کسب مدال طلا خواهد بود و می‌تواند منجر به ارتقاى رنکینگ ایران هم بشود.

 به نظر شما، چه عواملى می‌تواند در پیشرفت کاراته در استان موثر باشد؟

باشگاه‌های بسیار و مربیان باتجربه‌اى در استان هستند و استفاده از این ظرفیت‌ها کمک بسیارى به پیشرفت کاراته می‌کند. همچنین از آنجا که تمام امور کاراته به باشگاه‌ها مربوط می‌شود، امکانات باید از سطح باشگاه بالاتر برود. کاراته در البرز این ظرفیت را دارد که همواره در عرصه‌های مختلف نتایج مطلوبى کسب کند.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

این روزها مربیگرى می‌کنم و به همراه پدرم یک باشگاه هم با هدف قهرمان‌پرورى تاسیس کردهایم. اما در کنار تمامى فعالیت‌هایى که گفته شد، به هیچ وجه رشته کاراته را در قالب یک ورزشکار کنار نمى‌گذارم و از آنجا که اوضاع بدنى من بهبود یافته است، همواره با قدرت در مسابقات شرکت خواهم کرد. مسابقه‌اى هم در ترکیه پیش رو داریم که در صورت معرفى و حمایت حامیان مالی در آن حضور خواهم داشت.

با جذب و به‌کارگیرى قهرمانان در دستگاه‌های دولتى موافق هستید؟

خب، همان‌طور که چند سال گذشته این اتفاق افتاد و قهرمانان ما در دستگاه‌هایى همچون شرکت نفت و گاز استخدام شدند، اکنون هم این اتفاق می‌افتد و چنانچه هر فرد ورزشکارى با توجه به تخصصى که دارد به کار گرفته شود، با نتایج خوبى رو‌به‌رو خواهیم بود. به عنوان مثال، وقتى من در یک رشته ورزشى کار کردم و تجربه کافى هم دارم، می‌توانم در بخش ورزش استان موثرباشم.

قرار است به استخدام اداره کل ورزش و جوانان استان دربیایید؟

بله، واقعیت این است که سال گذشته مجلس شوراى اسلامى قانونى را مبنى بر به‌کارگیرى و استخدام افراد دارنده مقام جهانى و آسیایى در دستگاه‌های دولتى تصویب کرد و نامه من را هم از وزارت ورزش و جوانان به اداره کل ورزش و جوانان البرز فرستادند که با موافقت «امیر غفرانى» مدیر کل ورزش و جوانان البرز، در آینده‌اى نزدیک کارمند این اداره خواهم شد.

و سخن پایانی...

از خانواده و به‌ویژه پدرم که همیشه راهنماى من در پیشبرد امور ورزشى‌ام بودند، تشکر می‌کنم و امیدوارم همواره شاهد درخشش قهرمانان ورزشى و به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس جمهورى اسلامى در مجامع ملى و بین المللى باشیم که در این مورد امیدوارم من هم با انتقال تجربه‌هایى که تاکنون کسب کرده‌ام بتوانم براى جامعه ورزش و به‌ویژه کاراته موثر واقع شوم، چون دوست دارم قهرمانان خوب و قدرتمندى به جامعه تحویل بدهم.


به المپیک می‌اندیشم

 «ابراهیم حسن‌بیگى» قهرمان البرزى، درباره بزرگ‌ترین دغدغه‌اش در کاراته می‌گوید: بزرگ‌ترین دغدغه من حضور در مسابقات المپیک است. البته با توجه به آسیب جسمانى شدیدى که دیدم، یک سال از مسابقات بین‌المللى و از کسب سهمیه و رنکینگى که می‌توانستم بگیرم دور شدم و این در حالى بود که به رنکینگ ٢٤‌فدراسیون جهانى آسیا هم رسیده بودم و حالا در تلاشم بتوانم روزهاى گذشته را جبران کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید