• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55066
+
-

دست آمریکا بر گلوی اقتصاد چین

جهان‌نما
دست آمریکا بر گلوی اقتصاد چین

درست زمانی که تصور می‌‌شد مذاکرات میان چین و آمریکا بر سر روابط تجاری دوجانبه به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود، تهدید دیگری از سوی دونالد ترامپ از راه رسید و فضای مذاکرات را دچار بحران کرد.
دونالد ترامپ دیروز در پستی توییتری از تصمیم‌اش برای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی ساخت چین از روز جمعه خبر داد؛ تصمیمی که به اعتقاد تحلیلگران بدون مقدمه و بی‌دلیل اتخاذ شده و تنها هدفش باج‌گیری از طرف چینی در واپسین روزهای مذاکرات است.
تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌های تجاری کالاهای وارداتی آمریکا از چین، مقام‌های چینی را غافلگیر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: « مشغول برآورد وضعیت هستیم تا بدانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.» همزمان، برخی رسانه‌های آمریکایی از تصمیم احتمالی دولت چین برای لغو سفر هیأت مذاکره‌کننده چینی به واشنگتن در آخرین دور مذاکرات خبر دادند. پیش از این گفته شده بود که پکن قرار است برای این دور از مذاکرات که احتمالا به امضای یک توافق تاریخی منجر خواهد شد، هیأتی 100نفره به آمریکا اعزام می‌کند. دو طرف طی 10‌ماه گذشته درگیر این مذاکرات بوده‌اند.
دونالد ترامپ در پست توییتری خود، ضمن گلایه از «روند کند» مذاکرات اعلام کرد، تعرفه حدود 250میلیارد دلاری کالای وارداتی از چین را به 25درصد افزایش خواهد داد. این کالاها پیش از این تحت‌تأثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین، مشمول تعرفه 10درصدی شده بودند. ترامپ همچنین اعلام کرد، روی 325میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر نیز 25درصد تعرفه خواهد بست. به این ترتیب، درصورت عملی شدن تهدید ترامپ، تقریبا تمام کالاهای وارداتی آمریکا از چین، از روز جمعه مشمول تعرفه 25درصدی خواهد شد که یک اقدام بی‌سابقه به شمار می‌رود. تعرفه‌های تازه آمریکا بیش از 5هزار قلم کالای وارداتی آمریکا از چین را در بر خواهد گرفت و می‌تواند اقتصاد چین و در پی آن اقتصاد جهانی را به لرزه درآورد.
نخستین اثرات تهدید ترامپ صبح دیروز در بازارهای سرمایه چین و اروپا نمایان شد. بورس هنگ‌کنگ 3درصد و بورس شانگهای حدود 6درصد عقب نشینی کرد. در اروپا نیز شاخص‌های بازار در پاریس و فرانکفورت با کاهش 2درصدی روبه‌رو شدند. به گزارش رویترز، گروه‌های خودروساز، قطعات خودرو و فولاد بیشترین آسیب را در کاهش شاخص دیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید