• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55069
+
-

موج‌سواری با آبراهام لینکلن

جان بولتون، در حالی اعزام ناوگروه تهاجمی آمریکا به خاورمیانه را پیام به ایران خوانده که این اعزام، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود

گزارش
موج‌سواری با آبراهام لینکلن

جواد نصرتی ـ خبرنگار

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا از اعزام از پیش طراحی شده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خاورمیانه در راستای پیشبرد لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود استفاده کرده و آن را پیامی واضح به ایران خوانده است.
به گزارش گاردین، بولتون در بیانیه خود، در حالی اعزام ناو هواپیمابر و ناوگروه ضربتی به خلیج‌فارس را واکنشی به اقدامات اخیر ایران خوانده که اخیرا هیچ واقعه قابل اشاره‌ای بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس روی نداده است. نیروهای دریایی 2کشور، از فواصل بسیار نزدیک به هم به فعالیت‌های همیشگی خود در این پهنه آبی رسیدگی می‌کنند. علاوه بر آن، برنامه اعزام این ناو هواپیمابر و چند شناور ضربتی دیگر نیروی دریایی آمریکا، از حدود یک‌ماه پیش اعلام شده و به‌نظر می‌رسد بولتون، به نوعی این اعزام را بهانه‌ای برای لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود در این بیانیه قرار داده است.

به‌دنبال جنگ نیستیم
بولتون در این بیانیه به این مسئله اشاره کرده است که اعزام این ناوگروه و همینطور هواپیماهای مستقر روی ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن «پیامی روشن به رژیم ایران» است که هرگونه حمله به منافع آمریکا و دیگر متحدان این کشور، با واکنش سختی مواجه خواهد شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا به‌دنبال جنگ با رژیم ایران نیست ‌اما کاملا آماده مقابله با هر نوع حمله‌ای، چه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای متعارف ایران یا گروه‌های نیابتی هستیم.»
بعد از قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی، وزارت امور خارجه تندروها در واشنگتن به رهبری بولتون متهم هستند که به‌دنبال تقابل نظامی با ایران هستند.
در واکنش به این اقدام آمریکا، ایران هم فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) را که مسئول عملیات‌های نظامی آمریکا در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای میانه است، یک گروه تروریستی اعلام کرد.

ترامپ کجاست؟
بیانیه بولتون درباره اعزام ناوهواپیما‌بر آبراهام لینکلن به خاورمیانه، ‌با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است و برخی از مسئولان دولت سابق آمریکا، به‌شدت از آن انتقاد کرده‌اند. وندی شرمن، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد توافق هسته‌ای بود، در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده و به جان بولتون، به‌خاطر اقدامات جنگ‌افروزانه‌اش حمله کرده است. او نوشته است که بولتون، از هر جنگی استقبال می‌کند و در پایان از سکوت ترامپ در این‌باره انتقاد کرده است.
بسیاری معتقدند بولتون و دیگر تندروهای واشنگتن، ازجمله مایک پمپئو، امیدوارند بتوانند ترامپ را قانع کنند تا از برنامه‌های افراطی آنها برابر ایران پیروی کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم اخیرا در سفر به نیویورک در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی به این مسئله اشاره کرد و گفت که این نه ترامپ، که بولتون و دیگر همفکران او در منطقه ازجمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید ولیعهد دوبی هستند که به‌دنبال تقابل نظامی با ایران هستند. او در این سفر، به این 4نفر لقب «تیم‌ ب» را داد.
ایلان گولدنبرگ، از مقامات سابق وزارت امورخارجه آمریکا که هم‌اکنون به‌عنوان کارشناس خاورمیانه فعالیت می‌کند هم در توییتر نوشته است که لفاظی‌های بولتون در این بیانیه، چندان جدی نیست و تنها استفاده از فرصت برای «ترساندن» ایرانی‌هاست. او در همین توییت به این مسئله پرداخته است که اعزام یک ناو هواپیمابر به سنتکام، چیز غیرمعمولی نیست و از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود.

یک اعزام معمولی
بولتون در حالی اعزام ناوهواپیمابر لینکلن و دیگر شناورهای نیروی دریایی آمریکا به خلیج‌فارس را هشداری به ایران خوانده، که این ماموریت از مدت‌ها پیش اعلام شده است. براساس گزارش سایت نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا، ناوگروه ضربتی آبراهام لینکلن روز اول ‌ماه آوریل، قبل از اینکه نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار بگیرد، برای یک ماموریت از پیش اعلام شده، پایگاه دریایی نورفولک در ویرجینیا را ترک کرده است.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، حضور این ناوگروه در خلیج‌فارس هم، بخشی از برنامه‌های عادی ارتش آمریکا به شمار می‌رود. برای نمونه نیروی هوایی ارتش آمریکا در ‌ماه مارس بمب‌افکن‌های بی‌-1 خود را بعد از ماموریتی6 ماهه در قطر به تگزاس بازگرداند.
علاوه بر آن، نیروی دریایی آمریکا از ابتدای آوریل، زمانی که ناوگروه ضربتی جان سی استنیس برای انجام مانورهای مشترک با ناوگروه ضربتی آبراهام لینکلن به مدیترانه رفته است، هیچ ناوهواپیمابری در خلیج‌فارس ندارد و این کاملا عادی است که لینکلن، به خلیج‌فارس اعزام شود.
علاوه بر ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن، چند شناور دیگر ازجمله ناو‌های موشک‌انداز بین‌ریج، میسون و نیتس هم در این ناوگروه قرار دارند. یک ناو اسپانیایی هم احتمالا در تمام مدت ماموریت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در این ناوگروه حضور خواهد داشت.
علاوه بر این ناوگروه، ناو تهاجمی کرسارژ و شناورهای اسکورت آن را هم در خلیج‌فارس دارد. این شناورها از 29 آوریل در خلیج‌فارس بوده‌اند. نیروی هوایی ارتش آمریکا هم در همان‌ماه آوریل 2 اسکادران هواپیمای رادارگریز اف-35‌ای را به امارات متحده اعزام کرده است. با این حال، بولتون تنها هنگام اعزام ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن چنین بیانیه‌ای صادر کرده است.



وندی شرمن
معاون وزیرخارجه  
سابق آمریکا


جان بولتون برای ما جنگ با ایران  و ونزوئلا را می آورد؟ هیچ جنگی را ندیدم که او نخواهد ادامه پیدا کند. دونالد ترامپ کجاست؟












ایلان گلدنبرگ
تحلیلگر امور خاورمیانه


اعزام یک ناوهواپیمابر به سنتکام غیرمعمول نیست و احتمالا برنامه روتینی به شمار می‌رود و از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است. ادبیات هجومی بولتون غیرمعمول / تحریک‌کننده است اما حدس من این است که فقط از فرصت (اعزام ناوگروه) ‌استفاده کرده است تا ایرانی‌ها را بترساند. چیزی بیشتر از این نیست.











ند پرایس
دستیار سابق باراک اوباما


«نشانه‌ها و هشدارهای دردســرســـاز و فزاینده» (اشاره به متن بیانیه بولتون) را به سختی می‌توان نادیده گرفت. اما آنها یا از دل دولت ترامپ بیرون آمده‌اند یا به تحریک آن دولت ایجاد شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید