• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55065
+
-

راست افراطی اسرائیل به‌دنبال ایجاد بحران است

گفت‌وگو با خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت حماس در تهران

گفت‌وگو
راست افراطی اسرائیل به‌دنبال ایجاد بحران است

سیاوش فلاح پور ـ خبرنگار

به فاصله کوتاهی بعد از پایان انتخابات اسرائیل، بار دیگر بحران نظامی گسترده‌ای در جنوب سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه آغاز شده است؛ آن‌هم در شرایطی که رسانه‌ها از حضور رهبران جنبش حماس در قاهره برای مذاکره بر سر کاهش محاصره غزه و تمدید آتش‌بس خبر داده بودند. روند درگیری‌ها با آغاز حملات هوایی اسرائیل و البته پاسخ موشکی گسترده مقاومت خیلی زود تشدید شد؛ درگیری‌هایی که در نتیجه آن 23شهروند فلسطینی شهید و 4اسرائیلی کشته شدند. صبح روز گذشته رسانه‌های عربی از آغاز آتش‌بس بعد از 48ساعت رویارویی نظامی خبر دادند، اگرچه هیچ مقامی در اسرائیل به این خبر واکنش نشان نداده اما آرامش به هر دو طرف بازگشته است؛ آرامشی که مشخص نیست این‌بار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

در ساعات پایانی روز یکشنبه، منابع نزدیک به جنبش حماس از احتمال موشکباران تل‌آویو درصورت تداوم حملات هوایی اسرائیل خبر دادند، این در حالی است که حجم حملات موشکی مقاومت نسبت به رویارویی‌های نظامی گذشته به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است. آیا مقاومت فلسطین برای ورود به رویارویی نظامی همه‌جانبه با اسرائیل آمادگی دارد؟
مقاومت فلسطین همواره با تکیه به توان نظامی و استفاده از عنصر غافلگیری برای مواجهه با هرگونه تهدید یا حماقتی از سوی اسرائیل آمادگی داشته و همزمان با این آمادگی، منافع مردم خود را نیز درنظر می‌گیرد، چرا‌که ملت ما از محاصره همه‌جانبه رنج برده و زیر فشار شدیدی قرار دارند. اما هرگز به دشمن جنایتکار صهیونیستی اجازه نمی‌دهد با چنین اقداماتی حقوق شهروندان فلسطینی را زیرپا بگذارد.
این درگیری‌ها به فاصله کوتاهی بعد از انتخابات اسرائیل آغاز شده است، آیا این نسبت زمانی می‌تواند معنای مشخصی داشته باشد؟
بسیار جالب است که اسرائیل، با وجود میانجیگری‌های متعدد، از برادران ما در مصر گرفته تا تلاش‌های بین‌المللی با هدف ازسر‌گیری توافق آتش‌بسی که بعد از جنگ در سال2014 تدوین شد، دست به چنین اقدامات وحشیانه‌ای می‌زند. جریان راست افراطی اسرائیل بعد از پیروزی در انتخابات با اقداماتی نظیر حمله به شهروندان فلسطینی در جمعه گذشته و کشتار کودکان بی‌گناه طی 3روز اخیر به دنبال بحران است؛ بحرانی که البته تمام افکار عمومی در جهان می‌داند مسئول شکل‌گیری آن کیست. این جریان تلاش می‌کند با نمایش قدرت و وحشیگری معادله مطلوب خود را تثبیت کند؛ معادله‌ای که براساس آن راست افراطی اسرائیل قادر است هر جنایتی را بخواهد در هر زمان که دوست داشته باشد، انجام دهد؛ این معادله به هیچ عنوان برای مقاومت فلسطین مورد پذیرش نبوده و هرگز اجازه تثبیت آن را نخواهد داد. بر این اساس و با هدف دفاع از حقوق مردم فلسطین، مقاومت با هر آنچه در توان دارد، مقابل این سیاست ایستادگی خواهد کرد؛ از نمادها و ارزش‌های سیاسی ما گرفته تا موشک‌ها، توانمندی‌های تکنولوژیک و تمام آنچه در اختیار مقاومت قرار دارد.
به نقش مصر در میانجیگری‌ها اشاره کردید، آیا کشورهای دیگری هم همچون مصر نقش محوری در میانجیگری بین مقاومت و رژیم صهیونیستی دارند؟
بخش اصلی تلاش‌ها در حوزه میانجیگری از طریق برادران ما در مصر و قطر صورت می‌گیرد. کشورهای دیگر، در زمینه کمک‌های انسانی و حمایت از مردم فلسطین در ابعاد مختلف نقش دارند؛ کشورهایی نظیر قطر، ترکیه و البته جمهوری اسلامی ایران که همواره در کنار مردم فلسطین ایستاده است.
در شرایطی که به‌نظر می‌رسد برخی کشورهای عربی از طرح معامله قرن حمایت می‌کنند، مقاومت فلسطین چه گزینه‌هایی برای مقابله با آن در اختیار دارد؟ کشورهای حامی مقاومت چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟
به باور من حتی در به‌کارگیری الفاظ باید دقت داشته باشیم تا گرفتار ادبیات دشمن نشویم، دولت آمریکا مدتی است که از طراحی سیاست‌های جدیدی برای منطقه خاورمیانه خبر داده؛ سیاست‌هایی که توسط خود آنها به معامله قرن مشهور شده است. این در حالی است که سیاست‌های یادشده کاملا یکجانبه بوده و هیچ تکیه‌گاهی در میان هیچ‌یک از گروه‌ها و جریانات فلسطینی ندارد، چرا‌که از بدنه مردمی گرفته تا مقاومت و برادر محمود عباس به‌عنوان رئیس تشکیلات خودگردان، همگی مخالفت صریح خود با این به‌اصطلاح معامله را اعلام کرده‌اند؛ بر این اساس سیاست جدید واشنگتن در قالب اقدامات یکجانبه‌ای ازجمله انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس پیگیری شده است. اما تمام اینها زنگ خطری برای ما‌ست که اختلافات را کنار گذاشته و در مقابل این طرح که امنیت و ثبات سرتاسر منطقه را هدف قرار داده، در کنار یکدیگر مقاومت کنیم. ما در مرحله تاریخی بسیار خطرناکی قرار داریم که در آن جریاناتی برای از بین‌بردن همیشگی مسئله فلسطین به‌طور جدی وارد عمل شده‌اند؛ روی کار آمدن دولت ترامپ، نتایج انتخابات اسرائیل و اعزام کوشنر برای نهایی‌کردن این طرح ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های شرایط حساسی است که در آن قرار داریم.
از سوی دیگر همانطور که اشاره کردید، برخی کشورها تمام خط قرمزها را زیر پا گذاشته و به شکل علنی از همسویی و یا حتی همکاری با دشمن جنایتکار صهیونیستی سخن می‌گویند. البته باید توجه داشت مسئله ارتباط با اسرائیل، از همان زمان تاسیس این رژیم پلید در برخی نظام‌های عربی مشاهده می‌شد (درحالی‌که همواره از سوی ملت‌های عرب در این کشورها مورد اعتراض بود) اما اکنون برخی نظام‌های عربی تا اندازه‌ای جسور و گستاخ شده‌اند که به شکل علنی از عادی‌سازی‌ روابط در سطوح مختلف با رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند.
مقاومت فلسطین از دهه80 تا‌کنون با هوشیاری و تکیه به توانمندی‌های خود بسیاری از توطئه‌های مشابه اسرائیل و حامیان بین‌المللی آن را خنثی کرده است. تاریخ نشان داده چنین سیاست‌هایی که با اراده ملت فلسطین در تعارض باشد، موفق نخواهد بود و این‌بار نیز به امید خدا مقاومت در کنار سایر حامیان ملت فلسطین، اجازه اجرای چنین سیاست خبیثی را نخواهند داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید