• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55021
+
-

هشدار برای خرید سوخو 100

نقد خبر
هشدار برای خرید سوخو 100


      خبر: یک فروند هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰ روسیه، 2روز پیش هنگام فرود آمدن در فرودگاه بین‌المللی در روسیه، بعد از برخورد با زمین آتش گرفت. وزارت اضطراری روسیه اعلام کرده است بنا ندارد این نوع هواپیماها را زمین‌گیر کند.

      نقد: دو روز پیش یک هواپیمای مسافری سوخو 100روسیه روی باند پرواز آتش گرفت و 41نفر ازجمله یکی از خدمه پرواز را به کام مرگ فرستاد. خلبان این پرواز گفته است پس از بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه شرمیتوا، رعدوبرق به هواپیما برخورد کرد و موجب قطع ارتباط رادیویی و کنترل هواپیما به‌صورت مستقل شد اما موفق شدیم سیستم ارتباطی را به‌طور موقت راه‌اندازی کنیم و برج مراقبت نیز توانست باند فرود را مشخص کند و هواپیما پس از فرود آتش گرفت. هواپیمای سوخو 100روسی، یکی از معدود کاندیداهایی است که پس از بایگانی شدن قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، فرصت حضور در آسمان کشورمان را پیدا کرده است. هواپیمایی که به اعتقاد کارشناسان هنوز امتحان خود را پس نداده و ایرلاین‌های معتبر جهان نیز تمایلی برای استفاده از آن ندارند.

در این میان حادثه اخیر برای این پرنده روسی باعث شده بحث درباره جلوگیری از پرواز آن تا زمان مشخص شدن دلیل واقعی حادثه جلوگیری شود اما روس‌ها به‌صراحت اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای این کار ندارند. بحثی که در این وضعیت مطرح می‌شود این است که آیا ایرلاین‌های ایرانی نیز قرار است به‌تبع روس‌ها تصمیمی برای تجدیدنظر در مذاکرات صورت گرفته برای خرید این هواپیما نداشته باشند یا تلنگر این حادثه باعث شده با یادی از سابقه خراب هواپیماهای روسی در حمل‌ونقل هوایی ایران، علناً پرونده خرید سوخو را بایگانی کنند.

نکته دیگر اینکه به‌تازگی طبق تصمیم هیأت دولت، تورج دهقانی‌زنگنه به‌عنوان مدیرعامل جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تعیین شد و اینک او باید به‌جای فرزانه شرفبافی سکان هدایت این شرکت را به‌دست بگیرد. پیش‌ازاین شرفبافی در مورد احتمال خرید هواپیماهای دست‌دوم غربی یا هر هواپیمای دیگری ازجمله سوخو 100روسی که امکان خرید آن از سوی ایران وجود داشته باشد سخن گفته بود. حال باید دید آیا این برنامه خرید، به‌خصوص در مورد هواپیماهای روسی جزئی از برنامه توسعه ناوگان هما بوده یا نه و اگر در قالب سیاست‌های شرکت در دستور کار قرار گرفته بود، آیا از سوی مدیرعامل جدید نیز ادامه پیدا می‌کند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :