• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55018
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EMvv
+
-

بنزین بدون افزایش قیمت‌کارتی می‌شود

دولت و مجلس در جلسه غیرعلنی دیروز به این تصمیم رسیدند که غائله بنزین را با احیای کارت سوخت و دست نزدن به قیمت تمام کنند

انرژی
بنزین بدون افزایش قیمت‌کارتی می‌شود


براساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس مقرر شد کارت سوخت احیا شود اما قیمت بنزین تغییری نکند. به گزارش همشهری، جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزرای اقتصاد، نفت و کشور و نیز رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با موضوع قیمت بنزین، مدیریت مصرف سوخت و اصلاح ساختار بودجه‌های سنواتی برگزار شد. باوجوداینکه تا لحظه تنظیم این گزارش جزئیات دقیقی از شرح وقایع این جلسه منتشر نشده اما براساس آنچه از منابع مختلف اعلام شده، در مورد ماجرای بنزین مقرر شده است کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق احیا شود اما قیمت بنزین فعلاً تغییر نکند.

تقویت CNG برای مهار مصرف بنزین
در شرایطی که رشد بی‌رویه مصرف بنزین در کشور، یکی از عوامل اصلی مطرح شده بر لزوم افزایش قیمت این فرآورده استراتژیک بوده است، در جلسه دیروز پیشنهاد تقویت و به‌روزرسانی جایگاه‌های عرضه CNG را از طرف مجلس مطرح شده است که می‌تواند از مصرف بی‌رویه بنزین در کشور جلوگیری کند. این پیشنهاد در شرایطی داده شده که قیمت فروش CNG نسبت به بنزین بسیار پایین‌تر است و امکان قاچاق آن نیز وجود ندارد. علاوه بر این در جلسه غیرعلنی دیروز، تعدادی از نمایندگان مجلس دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را نسبت به هرگونه تغییر در قیمت بنزین اعلام و عنوان کرده‌اند که وضعیت فعلی اقتصادی کشور ظرفیت شوک قیمت در بنزین را ندارد. بر این اساس CNG می‌تواند به‌عنوان جایگزین ارزان و اقتصادی بنزین بخشی از نگرانی‌ها را برطرف کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به‌خاطر قاچاق سوخت از کشور است، در تشریح نشست غیرعلنی مجلس گفت: در این نشست موضوع سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن موردبحث و بررسی قرار گرفت ازاین‌رو مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به‌خاطر قاچاق سوخت از کشور است. اکثر نمایندگان معتقدند برای کاهش قاچاق سوخت از کشور، نظام سهمیه‌بندی سوخت احیا شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی مؤثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل‌ونقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزو مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز (دیروز) مجلس بود ازاین‌رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.

مصوبه‌ای برای گرانی بنزین نداشته‌ایم
در این میان، وزیر نفت اعلام کرد: اطلاعی از امکان افزایش قیمت بنزین ندارد و دولت باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به انتقادهایی مبنی بر اینکه ریشه تمامی هیاهوهای افزایش قیمت بنزین از وزارتخانه نفت نشات گرفته است، گفت: دولت در این خصوص هیچ مصوبه‌ای نداشته اما برخی با شایعات برای کشور مشکل ایجاد کردند، درحالی‌که وزارت نفت هیچ تصمیمی درخصوص افزایش قیمت بنزین نداشته است. به گفته او اگر مشخص شود منتشرکننده خبر افزایش قیمت بنزین در چند روز پیش واقعاً تخلف کرده است وزارت نفت نیز با او برخورد خواهد کرد.

بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شود
در پایان نشست دیروز، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز از تصمیم مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین خبر داد و گفت: این تصمیم با همدلی دولت اتخاذ شده و پایدار خواهد بود. بهروز نعمتی افزود: بحث افزایش قیمت بنزین یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه مجلس بود که سناریوهای مختلف دولت موردبحث قرار گرفت و جمع مجلس به این نتیجه رسید که افزایش قیمتی اعمال نشود و عرضه بنزین با همین قیمت هزار تومان برای هر لیتر ادامه داشته باشد. به گفته او برای ساماندهی و سازماندهی سوخت و جلوگیری از قاچاق مقرر شد از این به بعد کارت‌های سوخت احیا شود و اگر مشکلاتی در زمینه کارت سوخت وجود دارد اقدامات لازم برای رفع آن انجام شود. او تصریح کرد: در نشست غیرعلنی دیروز موضوعات مهم اقتصادی ازجمله اصلاح ساختار اقتصادی بودجه که دولت قرار بود آن را انجام دهد نیز از سوی رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه مطرح شد و مقرر شد که کمیته مشترکی با مجلس تشکیل شود و روی سناریوهای دولت کار بیشتری در مهلت زمانی 4ماهه تعیین شده صورت گیرد.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که آیا احیای کارت سوخت به‌معنای سهمیه‌بندی بنزین خواهد بود، تأکید کرد: با احیای کارت سوخت هیچ‌گونه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد و احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و ساماندهی سوخت صورت می‌گیرد پس با احیای کارت ممکن است فردی در ‌ماه 90لیتر مصرف کند و فرد دیگری 30لیتر و محدودیتی اعمال نخواهد شد.

   قاچاق سوخت کم شد
از ابتدا افزایش قیمت سوخت به‌عنوان اهرمی برای کاهش قاچاق در دستور کار قرار گرفته بود اما حالا نمایندگان به دولت پیشنهاد کرده‌اند با احیای کارت سوخت از گرانی بنزین و حتی سهمیه‌بندی آن صرف‌نظر کند. در این وضعیت سؤال اساسی این است که آیا صرفاً احیای کارت سوخت می‌تواند جلوی خروج فرآورده از کشور را بگیرد یا باید تغییر قیمتی نیز اعمال شود؟ به گزارش همشهری، رئیس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز دیروز گفت: خروج سوخت از کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما همچنان روزانه ۸میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت خارج می‌شود. علی مؤیدی خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: اگر در قیمت سوخت تجدیدنظر نشود، حتی اگر تمامی امکانات به‌کار گرفته شود همچنان شاهد خروج سوخت از کشور خواهیم بود. با این شرایط، به‌نظر می‌رسد پس از احیای کارت سوخت، دوباره باید تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت در دولت اتخاذ شود که البته لزوماً نباید به افزایش قیمت سوخت منجر شود. شاید با احیای کارت سوخت، سناریوهایی برای اجرای سهمیه‌بندی سوخت در دستور کار قرار بگیرد که هم نیاز ماهانه مردم را تضمین کند و هم مانعی برای قاچاق سوخت از مسیر نازل جایگاه‌های سوخت باشد اما این نکته را نباید فراموش کرد که قاچاق سازمان‌یافته سوخت لزوماً از نازل جایگاه سوخت فرآورده‌های موردنظر خود را تأمین نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید