• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54975
+
-

تخریب پل گاومیشان اقتصاد دره‌شهر را فلج کرد

بسیاری از مراودات اقتصادی دره‌شهر با شهرها و استان‌های دیگر از طریق این پل انجام می‌گرفت و با تخریب آن، کارهای اقتصادی روی زمین مانده است

اقتصادی
تخریب پل گاومیشان اقتصاد دره‌شهر را فلج کرد

رمضان نوری|‌ ایلام –خبرنگار:


وقوع سیل در دره‌شهر طی فروردین امسال باعث وارد آمدن خسارت‌های فراوان به زیرساخت‌های این شهرستان از جمله پل‌های ارتباطی شد.یکی از مهم‌ترین پل‌های ارتباطی آن یعنی گاومیشان، نقطه اتصال دره‌شهر به پلدختر و خرم‌آباد و نهایتا مرکز استان، بر اثر این سیل به طور کامل تخریب شد تا این امر سرآغاز ایجاد مشکلاتی برای مردم این شهرستان باشد.

دره‌شهر که در جنوب ایلام و ۱۳۰ کیلومتری مرکز این استان قرار دارد و از یک سمت از طریق جاده‌های پرپیچ و خم با شهرستان آبدانان همسایه است، با تخریب پل گاومیشان عملا بخش مهمی از ارتباطات اقتصادی خود را با مرکز کشور از دست داده است.مردم دره‌شهر بیشترین مراودات اقتصادی و رفت و آمدهای خود را از این مسیر انجام می‌دادند و حالا با گذشت یک ماه از تخریب پل گاومیشان و شروع برداشت محصولات کشاورزی، مشکلات کشاورزان این شهرستان بیشتر شده است.


مشکل فروش محصولات کشاورزی

یکی از کشاورزان دره‌شهر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پل گاومیشان نقطه‌ای حیاتی در ارتباطات شهرستان محسوب می‌شود و بیشترین ارتباط مردم آن با استان‌های مرکز کشور از طریق همین پل صورت می‌گیرد.
«ایوب کلانتری» ادامه می‌دهد: برداشت محصولات کشاورزی از ابتدای اردیبهشت‌ماه شروع شده است اما کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند چون راه اصلی ارتباطی این شهرستان که از طریق پل گاومیشان بوده، قطع شده است. 

وی می‌گوید: ارسال محصولات از دیگر مسیرهای ارتباطی هم برای کشاورزان اصلا به‌صرفه نیست و عملا آنها را فلج کرده است. این کشاورز با اشاره به این‌که شغل اکثر مردم شهرستان دره‌شهر کشاورزی است، تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته محصولات خود را قیمت‌های خوب به مرکز کشور ارسال می‌کردیم. امسال که این پل تخریب شده است، دلالان از این قضیه سوءاستفاده و محصولات را با قیمت‌ بسیار پایین در مزارع از ما خریداری می‌کنند.


مسئولان دست بجنبانند

کشاورز دیگری به همشهری می‌گوید: پل بزرگ گاومیشان ۵۰ سال قدمت داشت و تنها راه ارتباطی شهرستان‌های بدره، آبدانان و دره‌شهر به استان‌های لرستان و خوزستان و مرکز کشور بود.
«حسین شریفی» می‌افزاید: بیش از ۹۵ درصد مراودات اقتصادی و تهیه مایحتاج روزمره زندگی شهرستان‌های یادشده با عبور از این پل انجام می‌گرفت به همین دلیل حالا نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی هستیم.
این کشاورز دره‌شهری تاکید می‌کند: از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر این پل را بازسازی کنند چراکه مردم شهرستان فقط در همین چند ماه می‌توانند از فروش محصولات کشاورزی خود درآمد داشته باشند.


اقتصادی بر پایه کشاورزی

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: اقتصاد دره‌شهر بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است. «طیار فیلی» عنوان می‌کند: اوج فعالیت‌های کشاورزی مردم دره‌شهر در بهار و تابستان است و محصولاتی نظیر گندم، باقلا، طالبی، خیار، هندوانه، لیمو، لوبیا، ذرت، کلزا، جو و... در این شهرستان برداشت و روانه بازارها می‌شود.
وی با اشاره به این‌که اکثر محصولات کشاورزی دره‌شهر به استان‌های مرکزی کشور ارسال می‌شود، می‌گوید: سطح تولیدات کشاورزی این شهرستان به ۲۵۰ هزار تن در سال رسیده است. 
وی اضافه می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات کشاورزی دره‌شهر حضور دلالان برای خرید محصولات کشاورزی این شهرستان با قیمت‌های بسیار اندک و فروش آنها با قیمت‌های بالاتر در سایر مناطق کشور است. با توجه به تخریب پل گاومیشان، امسال کشاورزان با این معضل بیشتر از سال‌های قبل مواجهند و برای فروش محصولات خود مشکلات زیادی دارند که یکی از آنها همین فروش محصول با قیمت پایین به دلالان است. 


آخرین وضعیت پل گاومیشان

اهمیت پل گاومیشان آن‌قدر زیاد است که معاون وزیر راه و شهرسازی را چند روز پیش به شهرستان دره‌شهر کشاند. 
معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از این پل تخریب‌شده اظهار کرد: دولت و وزارت راه برای جبران خسارت مناطق سیل‌زده به‌ویژه در حوزه راه اهتمام ویژه دارند.
«امیر امینی» حین بازدید از محل پل گاومیشان گفت: با در نظر گرفتن ضرورت ایجاد راه دسترسی و ارتباط بین 2 استان ایلام و لرستان، عملیات اجرایی پل گاومیشان به صورت امانی بر عهده اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای ایلام قرار گرفته است و دیگر عوامل نیز پای کار هستند. وی افزود: پل موقت گاومیشان، با توجه به طول رودخانه و موقعیت آن، از مهندسی پیچیده‌ای برخوردار و لازم است با دقت بیشتری عملیات ادامه پیدا کند. این مسئول تصریح کرد: با در نظر گرفتن موقعیت و ایمنی، این پل برای رفاه حال ترددکنندگان و کشاورزان در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد.


نصب و مونتاژ قطعات پل گاومیشان

مدیرکل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عنوان می‌کند: پل گاومیشان به عنوان تنها راه ارتباطی شهرستان دره‌شهر با استان لرستان هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی مناسب در مرحله نصب و مونتاژ قطعات است.«نورالله دلخواه» می‌گوید: ساخت این پل با طول ۹۰ متر از 2 هفته پیش توسط اداره کل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای استان ایلام به صورت امانی و با همت عوامل راهداری به صورت شبانه‌روزی در دست انجام 
است.
وی می‌افزاید: تاکنون ۴۵ متر از پل موقت نصب شده و مونتاژ قطعه‌های بعدی هم در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید