• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54964
+
-

١٠ محور حادثه‌ساز استان

١٠ محور خراسان رضوی در فهرست ١٥٢ محور حادثه‌ساز کشور است

گزارش
١٠ محور حادثه‌ساز استان

مرجان فرهمند|  خراسان رضوی-خبرنگار:


 ٧٠٠ محور پرخطر در کشور شناسایی شده که ١٥٢ محور از این تعداد حادثه‌ساز است. 10 محور خراسان رضوی براساس آمار تصادف‌های فوتی و خسارتی در زمره این محور‌های حادثه‌ساز قرار گرفته است. در همایش «ایمنی حمل‌و‌نقل و چالش‌های پیش روی آن» دلایل بروز حوادث در جاده‌ها و پرخطر بودن رانندگی در خراسان رضوی بررسی شد. 


ایمنی حمل‌ونقل و چالش‌های آن

در حاشیه این همایش مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور درباره آمار حوادث جاده‌ای به همشهری می‌گوید: آمار تلفات حوادث رانندگی در 11 ماه 97 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 96 افزایش دارد. بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ترافیکی در میان عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت‌سواران است و متاسفانه روزی 42 نفر از هموطنان ما در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. 

«فرهاد صالحیان» بیان می‌کند: طبق آمار به‌ دست آمده از سال 79 تا 96 کاهش آمار تصادفات را شاهد هستیم و تصادف‌های فوتی به تفکیک وسایل نقلیه مقصر در 11 ماه سال 96 در ناوگان مسافربری 1/8 درصد و در ناوگان باربری 6/6 درصد کاهش یافته است. وی درباره آمار تصادفات رانندگی در خراسان رضوی توضیح می‌دهد: خراسان رضوی جزو استان‌های پرخطر و حادثه‌خیز در زمینه رانندگی در کشور است. وضعیت نرخ تردد در استان افزایش پیدا کرده و در سال 97 سرعت غیرمجاز در این استان 7/6 درصد افزایش یافته است. 

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به مجتمع‌ها و خدمات بین راهی استان می‌گوید: 38 واحد مجتمع بین راهی فعال و 22 واحد در حال ساخت است. مجوز 49 واحد هم صادر شده است. 
صالحیان با اشاره به این‌که پس از هر 2 ساعت رانندگی باید یک ربع استراحت کرد ادامه می‌دهد: فاصله میانگین هر مجتمعی 150 کیلومتر است. برای مثال در 3 محور پرتردد مشهد ـ قوچان، مشهد ـ تربت حیدریه و مشهد ـ سبزوار هر 40 کیلومتر یک مجتمع قرار دارد اما باید جذابیت‌ها را در مجتمع‌ها افزایش دهیم. باید با حضور فیزیکی پلیس و یا سیستم‌های سخت‌افزاری مانند دوربین و... جاده را برای رانندگان متخلف ناامن کنیم. متاسفانه فقط 50 درصد دوربین‌های جاده‌ها کار می‌کند.  

وی با اشاره به شناسایی 700 محور پرخطر در کشور ابراز می‌کند: از این تعداد 152 محور حادثه‌سازند و 50 درصد تصادفات در این محورها رخ می‌دهد. مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌افزاید: در استان خراسان رضوی ١٠ محور پرخطر جزو این ١٥٢ محور هستند که می‌توان به محورهای مشهد ـ نیشابور، مشهد ـ چناران، مشهد ـ فریمان، فریمان ـ تربت جام، نیشابور ـ سبزوار، باغچه ـ نیشابور، باغچه ـ تربت حیدریه، چناران ـ قوچان، تربت حیدریه ـ خواف و تربت حیدریه ـ تایباد اشاره کرد. نکته مهم و قابل اهمیت در تصادفات جاده‌ای در خراسان رضوی این است که بیشتر تصادفات مربوط به پلاک خودروهای مشهد است. 


مهندسی راه براساس خطاهای انسانی

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور هم می‌گوید: راه‌ها براساس استانداردهای طرح هندسی راه و فاکتورهای ترافیکی طراحی و ساخته می‌شوند. آیین‌های کشور براساس آیین‌ها و مقررات بین‌المللی است.  «فرهاد مهریاری» خاطرنشان می‌کند: طبق آمارهای جهانی در هر 2 دقیقه رانندگی یک خطای انسانی سر می‌زند که ممکن است منجر به تصادف شود. یک راننده در هر 2 ساعت رانندگی از نقطه‌ای عبور می‌کند که پتانسیل تصادف را دارد و در هر 6 ماه رانندگان یک تصادف جزئی یا کلی دارند.  وی با توجه به محدودیت اعتبارات و بودجه در سازمان راهداری توضیح می‌دهد: در این خصوص اولویت‌های اقدامات و هدف‌گذاری‌های سازمان با توجه به محدودیت اعتبارات و نیاز به اثربخشی بیشتر تعیین شده است. بر این اساس ابتدا باید تاکید بر اجرا و پیاده‌سازی بازرسی ایمنی راه در مرحله طراحی و مرحله پیش از گشایش پروژه‌های راه‌سازی باشد سپس اولویت بودجه برای نتایج به دست آمده از ممیزی بازدید ایمنی راه‌ها در نظر گرفته شود. در نهایت اجرای اقدامات کم‌هزینه و موثر در ارتقای ایمنی نقاط و محورهای پرحادثه مد نظر است. 


ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور در این همایش درباره مشکلات پیش رو در ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر می‌گوید. به گفته «حسن عبدوس»، در سال 96 و 97 حوادث جاده‌ای افزایش یافته است و اگر در این زمینه به درستی برنامه‌ریزی نشود این آمار نگران‌کننده خواهد شد. در قانون برنامه 5 ساله دوره ششم نشان داده شده است که تصادفات باید 31 درصد کاهش یابد که این شاخص تاکنون محقق شده است، البته با روند رو به افزایش تولید وسایل نقلیه نمی‌توان خود را فریب داد که میزان آمار تصادفات کاهش داشته است. 

وی درباره عوامل کاهش آمار تصادفات منجر به ‌مرگ افراد اظهار می‌کند: باید از اصول مدیریت ایمنی در دنیا استفاده کنیم. در ارتقای ایمنی کشور 3 محدودیت مهم داریم. ابتدا محدودیت بودجه که در همه ارکان دولت دیده می‌شود، سپس سیل اخیر و خسارات جبران‌ناپذیر به جاده‌ها که حال باید بودجه‌ای برای بازسازی جاده‌ها صرف شود و در نهایت تحریم‌ها توسط آمریکا که باعث ایجاد مشکلات بزرگی شده است. 

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری کشور ادامه می‌دهد: توسعه بی‌رویه ساخت‌وسازهای شهری در حاشیه نوار تاسیساتی راه‌ها از عوامل ایجاد تصادفات جاده‌ای است. متاسفانه امکانات و تسهیلاتی مانند ساختن پل هوایی یا زیرزمینی نیز نتوانسته از آمار کشته‌شدگان عابران پیاده در حواشی جاده‌ها بکاهد که دلیل آن ساخت تسهیلات غیراصولی است. عبدوس با اشاره به ‌مشکلات مناطق مسکونی در حاشیه راه‌ها می‌افزاید: متاسفانه این مناطق گسترده و پراکنده‌اند و امکان پوشش کامل برای همه ساکنان مناطق مسکونی حاشیه راه‌ها وجود ندارد. از دیگر مشکلات این مساله می‌توان به محدودیت‌های اعتباری برای ایجاد تسهیلات عبور ایمن و جداسازی عابران از ترافیک اشاره کرد. وی می‌گوید: همچنین در این زمینه با کمبود نهادهای مردمی و داوطلبانه به منظور مشارکت در اجرا نیز مواجهیم. 

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری کشور برای جلوگیری از آمار تلفات جاده‌ای در مناطق مسکونی حاشیه راه‌ها تاکید می‌کند: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت پذیرد و محصولات آموزشی و اثربخش چندرسانه‌ای در اختیار افراد قرار بگیرد. همچنین در نهادهای مردمی مطالبه‌گری ایجاد شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید