• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54953
+
-

نسخه‌نویسی الکترونیک اولویت بیمه سلامت

در هر جای جهان که بحث بیمه مطرح می‌شود، استفاده از فناوری‌های جدید و سیستم‌های الکترونیکی در نسخه‌نویسی به‌عنوان راه‌حل دقیق برای غلبه بر مشکلات مهم حوزه بهداشت و درمان تأکید می‌شود؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان این حوزه در فرایند نسخه‌نویسی کاغذی، موضوعاتی چون افزایش سریع هزینه‌های دارو و خطاهای مهم نسخه‌نویسی مطرح است و این در حالی است که کاهش ضریب خطای ناشی از نسخ بدخط پزشکان، نداشتن دفترچه بیمه در مراجعه به مطب‌ها و بیمارستان‌ها، هدفمند شدن تجویز و مصرف دارو و منطقی شدن هزینه‌های بیماران از مهم‌ترین مزایای نسخه‌نویسی الکترونیکی است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری روز گذشته خود درباره سرانجام نسخه‌نویسی الکترونیک به همشهری گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک قرار بود تا ٣١ تیر‌ماه به نتیجه برسد که البته با توجه به اینکه اقدامات زیرساختی انجام شده است کار در یک شهر از هر ٣١ استان دنبال می‌شود. درحال حاضر نیز 70درصد پزشکان در کرمان نسخه را به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌کنند و همه پاراکلینیک‌ها و مراکز دارویی به نسخه‌نویسی الکترونیکی مجهز هستند. البته کرمان به‌عنوان شهر پایلوت انتخاب شده است؛ به همین دلیل فرایند کار سرعت قابل‌توجهی دارد. طاهر موهبتی در ادامه افزود: همچنین در بیمارستان‌های دولتی رسیدگی الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اینکه استان‌های پایلوت هستند به‌طور مثال در تمام بیمارستان‌های یزد رسیدگی به پرونده‌ها به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در ۶٠۵ بیمارستان استحقاق‌سنجی صورت می‌گیرد.

موهبتی ادامه داد: یکی از نکته‌های مهم درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی این است که از طریق استارتاپ‌ها، نرم‌افزارهایی طراحی شود و پزشکان از هر نرم‌افزاری که می‌خواهند استفاده کنند و این نرم‌افزار انحصاری نباشد. درباره استحقاق‌سنجی نیز پس از اجرای این طرح در بخش بستری، به‌زودی وارد بخش سرپایی خواهیم شد. وی درباره رفع همپوشانی بیمه‌ای نیز گفت: این برنامه‌ای است که در دستور کار ما قرار دارد؛ ضمن اینکه تا پایگاه بیمه‌ای شکل نگیرد، تضمینی برای رفع همپوشانی بیمه‌ای وجود ندارد. البته روزانه ۱۰ میلیارد تومان خدمات سلامت را با توجه به راهنماهای بالینی کنترل می‌کنیم. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، از هدفمند کردن بیمه رایگان در کشور خبر داد و افزود: هم‌اکنون خیلی از پولدارها که بیمه رایگان داشتند، حذف شده‌اند و برای نخستین‌بار در سال گذشته توانستیم خرید خدمت را در چارچوب بودجه مصوب سازمان بیمه سلامت انجام دهیم که امیدواریم این امرتداوم یابد.

آغاز پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل 
موهبتی در ادامه با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل ٢ بیماری آغاز شده است، گفت: در 6 استان تهران، همدان، گیلان، اردبیل، کرمان و یزد این طرح اجرایی شده است و ظرف ٢‌ماه آینده نتیجه این طرح را بررسی می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید