• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54868
+
-

عکس سنتی کاوشگر جدید مریخ از طلوع و غروب خورشید

اینسایت که مرکز توجه علاقه‌مندان به مریخ است عکس‌های جدیدی به زمین ارسال کرد

عکس سنتی کاوشگر جدید مریخ از طلوع و غروب خورشید


عکس‌های جدید کاوشگر اینسایت از طلوع و غروب خورشید در سیاره مریخ توجه ستاره‌شناسان حرفه‌ای و آماتور بسیاری را به‌خود جلب کرده است. این عکس‌ها که اخیرا و با کمک بازوهای روباتیک این کاوشگر گرفته شده منظره‌ای از سطح مریخ را نیز نشان می‌دهد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، براساس داده‌هایی که ناسا منتشر کرده، عکس در روزهای 24 و 25 آوریل، در ساعت 5:30 و 18:30 به‌وقت محلی مریخ گرفته شده است. همزمان عکس دیگری از یک دوربین دیگر اینسایت منتشر شده که ابرهای مریخ را در زمان طلوع نشان می‌دهد.
از آنجایی که مریخ نسبت به زمین در فاصله دورتری از خورشید قرار گرفته، اندازه خورشید در این عکس کوچک‌تر و چیزی حدود دوسوم اندازه‌ای که در زمین می‌بینیم به‌نظر می‌رسد.
سنت عکاسی در ‌ماه به سال1976(1355) و زمانی برمی‌گردد که «وایکینگ یک» عکس‌هایی از غروب خورشید در مریخ را به زمین ارسال کرد. بعدها «وایکینگ 2» عکس مشابهی را در سال1978(1357) گرفت و این سنت در سال‌های بعد، توسط مریخ‌نوردهای روح، فرصت و کنجکاوی پی گرفته شد. «جاستین مکی» از اعضای تیم «اینسایت»‌در این‌باره می‌گوید: «بعد از اینکه عکس‌های اولیه از مریخ به دست‌مان رسید و موقعیت اطراف‌مان را سنجیدیم، تصمیم گرفتیم به سنت قدیمی عمل کرده، طلوع و غروب خورشید را ثبت کنیم.»
اینسایت،یکی از دیگر کاوشگرهایی است که برای تحقیق درباره مریخ به این سیاره اعزام شده و قرار است نقشه درونی از آن تهیه کند. یکی از امکانات این کاوشگر استفاده از یک دریل است که برای بررسی زیر سطحی سیاره مریخ به کار گرفته شده است. این اولین کاوشگری است که تحقیقات آن نه بر سطح بلکه بر لایه های زیرین مریخ متمرکز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید