• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54865
+
-

دقت ۹۷درصدی سگ‌ها در بو کشیدن سرطان

نتایج یک تحقیق جدید، دانشمندان را از دقت بویایی سگ‌ها شگفت‌زده کرده و سؤال‌های جدیدی برای آنها به‌وجود آورده است

دقت ۹۷درصدی سگ‌ها در بو کشیدن سرطان


سگ‌ها همواره در طول تاریخ همراه بشر بوده‌اند. اما به غیر از وفاداری به انسان‌ها مدت‌هاست که درباره قدرت تشخیص بیماری‌ها توسط سگ‌ها صحبت شده است. به گزارش فوکوس، اما نتایج تحقیقات جدیدی که در این رابطه منتشر شده نشان می‌دهد که سگ‌ها در این کار بسیار دقیق‌تر از سطحی هستند که پیش از این تصور می‌شد.
نتایج تحقیقی که توسط شرکت BioScentDx انجام شده نشان می‌دهد که سگ‌ها درصورت آموزش می‌توانند با دقت ۹۷درصدی تنها از روی نمونه خون سرطان را بو بکشند و آن را تشخیص دهند. این تحقیق با تمرکز روی سرطان ریه صورت گرفته است و سگ‌ها قدرت خود را در تشخیص خون سالم از خون فرد بیمار ثابت کرده‌اند. هیثر جانکوئریا، سرپرست این تحقیقات نتایج به‌دست آمده را بسیار مهم و هیجان‌انگیز می‌داند. به گفته این محقق این ماجرا می‌تواند به پیشرفت‌های جدی در روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان منجر شود. به گفته او یک مسیر، استفاده از آموزش سگ‌ها به‌عنوان یک روش نظارتی است و روش دیگر تحقیق روی ترکیباتی بیولوژیکی است که سگ‌ها مثلا با بو کشیدن خون فرد مبتلا به سرطان بیماری وی را تشخیص می‌دهند و حس می‌کنند. این تحقیق می‌تواند باعث ساخت کیت‌های جدید تشخیص سرطان شود.
تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند به‌شدت احتمال درمان و نجات بیماران را افزایش دهد و هزینه‌های درمانی را که اکثرا کمرشکن هستند کمتر کند.


آموزش‌های ویژه
هرچند مواردی گزارش شده که سگ‌های معمولی هم نسبت به بیماری صاحب خود و مثلا داشتن سرطان واکنش خاصی داشته‌اند اما دانشمندان به‌صورت کلی مشغول آموزش آنها در سال‌های اخیر بوده‌اند.
 Medical Detection Dogs یا سگ‌های ردیاب پزشکی نامی است که برای این سگ‌ها انتخاب شده است. فعالیت آنها به سرطان هم محدود نمی‌شود و پزشکان برای تشخیص بیماری‌های دیگر از آنها استفاده می‌کنند.
در دوره‌های آموزشی، این سگ‌ها در محیط آزمایشگاه به دور وسیله ویژه‌ای می‌چرخند که در بشقابک‌های آن نمونه خون یا ادرار افراد مختلف قرار داده شده است.
سگ‌ها هنگام استشمام نمونه ادرار آلوده به سرطان تفاوت آن را تشخیص داده و در مقابل بشقابک آن توقف کرده و روی زمین می‌نشینند.
پیش از این هم دانشمندان گفته بودند یک سگ توانسته سرطان تیروئید را در انسان‌ها تشخیص بدهد.
گام و هدف نهایی دانشمندان در این طرح تولید یک بینی الکترونیکی با الهام از بویایی و نحوه فعالیت آنهاست که به اندازه حس بویایی سگ‌ها توانا باشد. این امید وجود دارد که در ‌‌نهایت تحقیقات اینچنینی به ساخت یک وسیله کوچک منجر شود که پزشکان متخصص در دفتر کار خود با استفاده از آن می‌توانند از روی نمونه ادرار، هوای بازدم و سایر شناسه‌های شیمیایی بدن وجود بیماری را تشخیص دهند. تا آن زمان هنوز راه زیادی باقی مانده است و شاید تا چند وقت دیگر استفاده از سگ‌ها غیر از پیدا کردن بمب و مواد‌مخدر برای بیماری‌ها هم عادی شود.


مکث
قدرت بویایی ۱۰هزار برابری


سگ‌ها براساس خلقت‌شان قدرت بویایی‌شان ۱۰هزار برابر ماست. یعنی بوهایی را حس می‌کنند که هیچ وقت در ذهن ما هم جایی نداشته‌اند. به همین‌خاطر شرکت BioScentDx مشغول تحقیقات درباره تشخیص سرطان‌های دیگر توسط سگ‌ها ازجمله سرطان سینه است. در سرطان سینه این شرکت از بافت‌های نمونه‌برداری شده استفاده می‌کند.
در ناحیه بینی سگ‌ها 300 میلیون گیرنده بویایی وجود دارد درصورتی که انسان فقط 5 میلیون از این گیرنده‌ها دارد. حالا دیگر دانشمندان می‌دانند که نحوه تقسیم و تکثیر سلول‌های سرطانی متفاوت است و معمولا موادی که بوی بسیار شدیدی دارند همراه با این سلول‌ها رشد می‌کنند. سگ‌ها با اتکا به حس بویایی قوی خود در برخی موارد از طریق بو کردن نمونه‌های مختلف از ادرار و خون گرفته تا نفس افراد می‌توانند وجود این مواد را تشخیص دهند. سؤال مهم دانشمندان اکنون این است که سگ‌ها چه چیزی را بو می‌کشند که متوجه سرطان می‌شوند؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید