• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54809
+
-

سال متفاوت کنکوری‌های خوزستان

کارشناسان تاکید دارند که کنکور برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده ازجمله خوزستان با ارفاق برگزار شود

زیر ذره‌بین
سال متفاوت کنکوری‌های خوزستان

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


از آذرماه 97 برخی نقاط خوزستان دچار سیل شدند و اوج آن در بهمن این سال رخ داد که شهر رفیّع و حدود 47 روستای دشت ‌آزادگان و هویزه زیر آب رفتند تا جایی که اهالی مجبور شدند خانه‌های خود را رها کنند و به نقاط امن پناه ببرند.

اما این پایان ماجرای سیل خوزستان نبود و از چهارم فروردین امسال موج جدید بارش‌ها در بالادست و پایین‌دست سبب جاری شدن سیل در استان شد.وقوع سیل در خوزستان 54 هزار دانش‌آموز را به ‌صورت مستقیم درگیر و آغاز سال تحصیلی را پس از تعطیلات سال نو با وقفه 2 هفته‌ای مواجه کرد. همین موضوع سبب شد که وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش خوزستان سیاست‌های جدید آموزشی اتخاذ کنند تا عقب‌افتادگی‌های پیش‌آمده در تحصیلات دانش‌آموزان جبران شود.یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی که دانش‌آموزان آن دچار مشکل شد‌ه‌اند، پایه دوازدهم است که دانش‌آموزان آن باید خود را برای کنکور آماده کنند.


کنکوری‌های خوزستان آمادگی ذهنی ندارند

یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری در این باره می‌گوید: کنکور یک آزمون پراسترس است و دانش‌آموزان به منظور شرکت در آن باید از نظر ذهنی آمادگی کامل داشته باشند.
«میثم سلیمانی» اظهار می‌کند: علاوه بر دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده، سایر دانش‌آموزان خوزستانی نیز در مدت وقوع سیل در کنار اقوام و خانواده یا در حال پذیرایی از سیل‌زدگان و یا آماده مقابله با سیل بودند به همین دلیل آن‌گونه که باید شرایط مطالعه را نداشتند.

وی می‌افزاید: دانش‌آموزان پایه دوازدهم خوزستان امسال از نظر ذهنی آماده حضور در جلسه کنکور نیستند و به همین دلیل باید سیاست‌های جدیدی برای برگزاری این آزمون در خوزستان اندیشیده شود تا در مقایسه با کنکوری‌های سایر استان‌ها در حق آنها اجحاف نشود.


پیشنهاد کارشناس

این کارشناس آموزش و پرورش بیان می‌کند: یک راه پیشنهادی برای ایجاد شرایط برابر بین کنکوری‌های مناطق سیل‌زده و سایر کنکوری‌ها، تهیه سوالات مجزاست. همچنین ضریب دروس و درصد لازم برای قبولی در آزمون سراسری باید برای کنکوری‌های خوزستان تغییر کند.
سلیمانی توضیح می‌دهد: به این شکل که اگر یک کنکوری موفق در سال‌های گذشته برای کسب سهمیه دانشگاه‌های دولتی باید به طور مثال ریاضی را 70 درصد می‌زد، امسال کنکوری خوزستانی با زدن درصد کمتری هم بتواند هم‌رده دیگر کنکوری‌ها قرار بگیرد.


از دست رفتن زمان طلایی کنکوری‌ها

کارشناس آموزش و پرورش اظهار می‌کند: مقایسه دانش‌آموزان استان‌هایی که امکانات و تجهیزات آموزشی دارند و سیل هم دم کنکور آنها را تهدید نکرده، با دانش‌آموزی که در زمان ناب و طلایی قبل از کنکور دچار سیل شده است، عادلانه نیست و قطعا باید به شرایط دانش‌آموزان کنکوری خوزستانی به صورت ویژه‌ توجه شود. این امتیاز باید برای دانش‌آموزان دیگر استان‌های سیل‌زده کشور مثل لرستان و گلستان هم در نظر گرفته شود.

وی می‌افزاید: برخی دروس فرّار هستند و باید به صورت مداوم مرور و مطالعه شوند. این در حالی است که شرایط خاص مناطق سیل‌زده این امکان را از دانش‌آموزان گرفته است.
 به یاد داشته باشیم که هیچ چیز برای یک کنکوری مهم‌تر از آرامش نیست به طوری که داشتن آرامش و فکر متمرکز روی دروس از ارکان موفقیت در کنکور هستند؛ چیزی که متاسفانه دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده از آن بی‌بهره‌اند چراکه آرامش آنها را سیل شست و برد و اکنون در کنار خانواده‌هایشان بیش از هر چیز دغدغه امروزشان را دارند و بس!


برگزاری کلاس‌های کنکور

سلیمانی پیشنهاد می‌دهد: من معتقدم آنچه می‌تواند دانش‌آموزان سیل‌زده را برای موفقیت در کنکور یاری دهد، برگزاری کلاس‌های کنکور با اساتید مجرب، کار روی ذهن دانش‌آموزان توسط روان‌شناسان حرفه‌ای با هدف به دست آوردن تمرکز لازم و نیز تغییر درصدها و ارائه سهمیه به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده است.

این کارشناس به مدیرکل آموزش و پرورش استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این اقدامات را آقای تقی‌زاده باید به صورت جدی پیگیری کند چراکه اگر برای دانش‌آموزان خوزستانی بدون در نظر گرفتن امتیازهای لازم برگزار شود، با توجه به موقعیت و شرایطی که این دانش‌آموزان داشته‌اند و نیز فاصله‌ای که از درس و مدرسه گرفته‌اند، بی‌شک موفقیت لازم را در کنکور نخواهند داشت و رتبه علمی استان از آنچه الان است - که رتبه خوبی هم نیست - پایین‌تر می‌آید.


16هزار دانش‌آموز درگیر تبعات سیل

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان نیز با اشاره به این‌که سیلاب در فرآیند تحصیل بیش از 730 هزار دانش‌آموز خوزستانی اختلال ایجاد کرده است، می‌گوید: مدارس 14 شهرستان خوزستان از جمله اهواز که دارای جمعیت دانش‌آموزی بالایی هستند، بر اثر وقوع سیل دچار وقفه تحصیلی شده‌اند و تمام تلاش ما این است که این وقفه را جبران کنیم.
«جمشید کمایی» با بیان این‌که شهرستان‌های گرفتار سیلاب در استان خوزستان 16 هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم دارند، می‌افزاید: برخی از مدارس فعلا امکان بازگشایی ندارند از این رو باید راهکارهای ویژه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امتحانات نهایی و کنکور را در پیش دارند، در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: اساتیدی که در پایگاه‌های کنکوری تدریس می‌کنند، از اساتید برتر کنکور در کشور هستند که در مدت باقیمانده کار آموزش دادن به دانش‌آموزان پایه دوازدهم را انجام می‌دهند.
این مسئول اظهار می‌کند: ارائه کتاب‌های جمع‌بندی و جزوه‌های کنکور، برگزاری اردوهای مطالعاتی و فراهم آوردن امکانات لازم برای اسکان شبانه‌روزی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در این مجتمع‌های آموزشی و اختصاص سرویس ایاب و ذهاب به این دانش‌آموزان از مواردی است که برای برگزاری این دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید