• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54808
+
-

نیمه پر و خالی سبد معیشت کارگران

سخنگوی خانه کارگر استان قم: بیشترین ضریب افزایش حقوق و دستمزد کارگران بعد از انقلاب اسلامی در دولت یازدهم تعیین شده است

گزارش
نیمه پر و خالی سبد معیشت کارگران

روح‌الله یارمحمدی|  قم - خبرنگار:


همایش تجلیل از کارگران و نخبگان جامعه کار که به همت خانه کارگراستان قم شکل گرفت، فرصتی بود که برخی از کارگران به همراه خانواده‌شان در جشن گرامیداشت هفته کارگر گرد هم آیند و از خود و اوضاع و احوالشان بگویند. مردان و زنانی که درعین این‌که از نداشته‌هایشان حرف می‌زنند اما با این همه گرفتاری، بازهم از امید به آینده و برکت نان حلال خود می‌گویند و تأکید می‌کنند که دل در گروی ارزش‌های نظام دارند.


سختی معیشت با حال و هوای خوب

پای صحبت برخی از کارگران حاضر در این همایش نشستیم تا با هم‌کلامی با آنها روزشان را گرامی بداریم. یکی از کارگرانی که در صنعت پلاستیک فعالیت دارد درباره وضعیت معیشتی کارگران گفت: صحبت از حال و روز کارگران به یک موضوع همیشگی و نخ نما تبدیل شده است.«رضا نادری‌زاد» که بیش از 13 سال در شغل شریف کارگری فعالیت دارد، اظهار کرد: شاید باور نکنید اما همین که مقام معظم رهبری روی ما حساب باز می‌کنند و ما را وفادار به نظام می‌دانند حال و هوای خوبی داریم و احساس عزت نفس داریم.

وی با بیان این‌که بعد از این همه مدت هنوز یک کارگر قراردادی کمترین امکانات حقوقی و امنیت شغلی را دارد بیان کرد: بارها قراردادهای موقت 3 ماه یک بار را هم تجربه کرده‌ام. 
«راضیه فرهادی» هم با طرح این موضوع که حقوق زنان کارگر همیشه پایین‌تر از مردان است، اظهارکرد: برخی کارفرمایان برای این‌که از پرداخت حق و حقوق حداقلی و منطبق با قانون کار فرار کنند سراغ زنان و دختران می‌روند.
وی که کارگر یک کارگاه قالی‌بافی است ادامه داد: اگر وضع بازار بد شود فشار کارفرما روی کارگر است و اگر رونقی باشد سود و خوشی مال سرمایه‌گذار است.

فرهادی که همسری از کار افتاده دارد گفت: باور کنید اوضاع معیشتی بسیار سختی داریم که اگر بیماری شوهرم تشدید شود پول نان خریدن هم نداریم.اما این خانم شریف که هنوز رگه جوانی پشت چهره رنگ پریده و چروکیده اش موج می‌زند با قاطعیت افزود: به مسئولان بگویید در هر شرایطی ما پشتوانه نظام و انقلاب هستیم، حتی پسرم افتخار اعزام به حرم حضرت زینب(س) را برای دفاع از حریم حرم این بانوی بزرگوار دارد.


بیشترین ضریب افزایش حقوق و دستمزد 

در بخش دیگری از این مراسم سخنگوی خانه کارگر استان قم با گرامیداشت روز کارگر و پاسداشت زحمات جامعه کار گفت: دولت یازدهم بعد از انقلاب اسلامی بیشترین ضریب افزایش حقوق و دستمزد کارگران را داشته است.
«عباس شیری» با اشاره به این‌که افزایش حق مسکن قشر کارگری در سال جاری ضروری و قابل قدردانی بود، تأکید کرد: افزایش ضریب تورم و گرانی‌های افسارگسیخته، این خدمات ارزنده را کمرنگ کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده برای هفته کار و کارگر در استان افزود: تجدید میثاق و غبارروبی مرقد امام راحل، دیدار با مقام معظم رهبری، عطر افشانی شهدای مدافع حرم در گلزار شهدا، برگزاری جلسات با استاندار و دیدار با رئیس جمهوری از جمله برنامه‌های ما برای گرامیداشت هفته کار و کارگر بوده است.


بدهی 200 میلیاردی به صندوق کارگران

رئیس تشکل کارگری استان قم نیز به عنوان یکی از میزبانان این برنامه گفت: کارگران حق دارند مطالبات صنفی خود را مطرح کنند.«اکبر شوکت» با تأکید بر این‌که قشر کارگری تا آخرین نفس و توان پای انقلاب ایستاده است بیان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند کارگران وفادارترین گروه خدمتگزار به انقلاب هستند.
 وی با اظهار تأسف از محدود شدن سفره معیشتی قشرکارگر گفت: در حالی که هزینه سبد معیشتی یک خانوار تا 4 میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما حقوق یک کارگر عائله‌‌مند کمتر از 2 میلیون تومان است.

شوکت با اشاره به این‌که کارگران نان بازوی خود را می‌خورند، ادامه داد: مدیریت و سیاست‌های اقتصادی ضعیف سبب شده است که بیشترین فشار زندگی روی بخش کارگری جامعه باشد.
وی بیان کرد: دولت باید واگذاری صنایع را به قشر کارگری اعطا کند. قشر کارگر که از بستر صنایع نان می‌خورند خودشان به بهترین نحو می‌توانند متولی و مدیر صنایع واگذار شده باشند، چراکه هیچ کس به اندازه خود کارگران برای خودشان دلسوزتر نیست و آنها هستند که به کار مسلط هستند.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی اظهارکرد: بیمه، یکی از پشتوانه‌های مهم برای کارگران است. تأمین اجتماعی، ۴۵ میلیون نفر را زیر پوشش خدمات خود قرار داده است، اما در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی که آینده کارگران را تضمین می‌کند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.


مظلوم‌ترین سربازان نظام

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که کارگران با وجود مشکلات فراوان به ارزش‌های نظام وفادارمانده‌اند گفت: کارگران همواره مظلوم‌ترین سربازان نظام بوده‌اند.«احمد امیرآبادی فراهانی» با تأکید بر این‌که کارگران بسیار صبور و مظلوم هستند تأکید کرد: بارها می‌شنویم که کارگران ماه‌ها حق و حقوق خود را نمی‌گیرند و باز هم صبوری می‌کنند.وی با بیان این‌که مجلس برای پیگیری نیازهای کارگران محدودیت‌هایی دارد افزود: طرح‌های مشترکی را با دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر عملیاتی شود تا 3 ماه آینده به ثبات اقتصادی می‌رسیم.


انتقاد از بی‌مهری به فرهنگ کار

یکی دیگر از مهمانان همایش تجلیل از کارگران و نخبگان جامعه، معاون امور اقتصادی و برنامه‌‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. «علی سرزعیم» با بیان این‌که فرهنگ کار و تلاش نباید در جامعه مورد بی‌مهری قرار بگیرد گفت: مفهوم توسعه و دست یافتن به توسعه‌یافتگی به معنای رسیدن به رفاه کامل نیست.

وی با انتقاد از کم‌کاری و کم بهره‌وری نیروی کار تحصیل کرده و متخصص ایرانی اظهار کرد: این کم‌کاری حتی در مقطع تحصیلی وجود دارد و محصلان خارجی تلاش بیشتری برای یادگرفتن و مهارت‌افزایی دارند.
«مصطفی کاویانی» مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در سخنانی کوتاه به دغدغه افزایش حق مسکن کارگران اشاره کرد و گفت: باوجود افزایش حق مسکن کارگری اما مشکلات اقتصادی و افزایش تورم، چنین خدماتی را کمرنگ جلوه می‌دهد.


لزوم مهارت‌آموزی کارگران

استاندار قم با بیان این‌که حفظ اشتغال موجود از اولویت‌های استان است، گفت: در شرایط سخت کنونی نباید اجازه دهیم واحدهای تولیدی تعطیل شوند.«بهرام سرمست» با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید افزود: دست‌یابی به رونق تولید از دست پرتوان کارگران ساخته است.وی با تأکید بر این‌که امکان توسعه بدون رونق تولید وجود ندارد، اظهارکرد: لازم است همه بخش‌های دولتی و مردم با همت و همدلی به رونق تولید کمک کنند.
سرمست بیان کرد: کارگران باید به سمت خلاقیت و کارآفرینی بروند. در اقتصاد دانش‌بنیان امروز کارگر بدون مهارت و توانمندی نمی‌تواند به توسعه و تولید کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید