محمدناصر احدی ـ مترجم
روزنامه «فیری پِرِس دیترویت» بزرگترین روزنامه شهر دیترویت در ایالت میشیگان است که تیراژ آن به بیش از 200هزار نسخه در روز میرسد. سایت این روزنامه بخش عکس و ویدئوی فعالی دارد. کتی کیلیزوفسکی، مدیر این بخش در این گفتوگو درباره تجربیاتش از قابلیتهای ویدئو در فضای وب امروز گفته است.
چطور کار با ویدئو را شروع کردید؟
من نخستین قطعه «مالتیمدیای» خودم را در سال 1986با یک پِلِیر 8لبه، یک نوار کاست، یک صفحه گرامافون و تعدادی عکس بریده شده از مجلات نوجوانان ساختم. ما در دبیرستان یک برنامه بسیار مفصل تولید ویدئویی داشتیم و از ما خواسته شده بود برای برنامههایی که در شبکه کابلی محلی پخش میشد، تحقیق، فیلمبرداری، فیلمنامهنویسی و تدوین کنیم. بعضی کارها خوب بود و بیشترشان هم نه، اما این موضوع به من کمک کرد تا به دانشگاه ایالتی میشیگان و دپارتمانِ روزنامهنگاری رادیویی و تلویزیونی سوق داده شوم. بعد از سال اول، من به عکاسی تغییر رشته دادم چون قبل از اینکه دوربینی به چنگ بیاوریم و شروع بهکار کنیم، کلاسهای پیشنیاز زیادی بود که باید در آنها شرکت میکردیم. من، کمطاقت بودم تا زودتر شروع به داستانگویی کنم؛ به همینخاطر، جهت بادبانها را عوض کردم و بهدنبال فتوژورنالیسم رفتم. وقتی «فیری پِرِس» شروع به تولید داستانهای ویدئویی کرد، احساس کردم انگار به گذشته بازگشتهام.
بهنظرتان چه نوع داستانهایی برای ویدئو بهتر جواب میدهد؟
داستانهای روایی با شخصیتهای بزرگ، ویژگیهای بصری عالی و احساسات، لحظات و غافلگیریهای کافی.
3توصیه شما به ویدئوسازان برای یافتن و گزارش کردن داستانهایی که ارزش ویدئویی دارند، چیست؟
1.کانون توجه را پیدا کنید. بهاصطلاح روزنامهنگاری، ببینید نات گراف چیست؟ (nut graph پاراگرافی است که ایده اصلی یا جانمایه گزارش را شرح میدهد. )بدون کانون توجه واضح یا نات گراف، گزارشی وجود ندارد. 2. هرگز آنقدر فرصت ندارید که نماهای مکمل یا جایگزین بگیرید. 3. نشان بدهید، تعریف نکنید.
چطور کسی را متقاعد میکنید که با شما در مقابل دوربین صادق باشد؟ چه میکنید که «فراموش کنند» در مقابل دوربین هستند؟
درحالیکه برای مصاحبه حاضر میشوید، با سوژه فقط درباره موضوعی از مسائل روزمره و نه لزوماً مرتبط با گزارش صحبت کنید. همانطور که برای مصاحبه آماده میشوید، حواسش را با گپی دلپذیر پرت کنید و بعد که وارد مصاحبه میشوید، بهطور طبیعی با سوژهتان احساس راحتی میکنید. هرگز نگویید «خب، حالا داریم مصاحبه را شروع میکنیم.» هیچچیز سریعتر از این باعث رنگپریدگی صورت کسی که از دوربین خجالت میکشد، نمیشود.
همتراز با چشم سوژه، در کنار دوربین بنشینید؛ به این ترتیب میتوانید به یکدیگر نگاه کنید. هرچه بیشتر مثل یک گفتوگو و کمتر مثل یک مصاحبه رفتار کنید، احتمالش بیشتر است که سوژه قادر به فراموش کردن دوربین باشد.
3 ترفند عالی شما هنگام مصاحبه چیست؟
1.سؤال نپرسید، گفتوگو کنید. 2.وقتی امکانش هست، از سوژه بخواهید، بهجای تعریف کردن، نشان دهد. 3.ساکت باشید و گوش کنید.
در کیف ابزارتان چه چیزهایی دارید؟ گروه شما از چه ابزارهایی استفاده میکند؟
ـ آیفون
ـ دوربین Canon 5D Mark III, Mark II یا 6D
ـ لنزهای گوناگون (ترجیحاً با لرزشگیر تصویر)
ـ میکروفنهای شاتگان مارک Rode
ـ میکروفن شاتگان مارک Sennheiser
ـ میکروفن بیسیم مارک Sennheiser
ـ هدفون
ـ سهپایه!
ـ در ضمن، ما کیت مارک Lite Panel، GoPros برای کارهای جالب، اسلایدرها و اینتروالومترها را برای تایملپسها هم داریم. بعضی عکاسان هم از بالشتکی برای ثابت ماندن دوربینشان بهجای سهپایه استفاده میکنند.
چه نوع ویدئویی برای وب بهتر جواب میدهد؟
مهمترین چیز محتواست. کلیپی 45ثانیهای از موضوعی خاص یا احساسی بهاندازه کلیپی 9دقیقهای درباره افرادی که بهطور غیرقانونی در جای پارک معلولان پارک میکنند اثرگذاری دارد. معمولاً من از خودم بهعنوان شاخصی برای آنچه فکر میکنم اثرگذار خواهد بود، استفاده میکنم و متعاقباً تصمیم میگیرم روی کدام موضوع سرمایهگذاری کنم. باید واقعاً فکر کنم: «لعنتی، من چنین چیزی را خواهم دید.»
همچنین، شناخت تماشاگرتان واقعاً بسیار مهم است. بعضی چیزها جهانی است؛ بوقلمونی که هر بار دنبال خانمی میافتد که قصد ترک منزلش را دارد، ویدئو وبی طلایی است. سایر چیزها کاملاً مختص به جامعه شماست. اگر شما سیاستمداری را سراغ دارید که دل همه برای تنفر از او غنج میزند، این ممکن است نظر تماشاگری را جلب کند. اگر شما مردم را به پایین دریاچه هورن میبرید تا کشتیشکستهای را که قبلاً هرگز دیدهنشده ببینند، توجه تماشاگری را جلب خواهید کرد. اگر شما پایگاه هواداری ورزشی بزرگی دارید، حرفهای یک ورزشینویس درباره ضربات بلند یا سرمربی جدید میتواند باعث ترافیک در سایت شما شود.
شکلهای مستند طولانیتر باید بهطور شگفتانگیزی جالبتوجه و دارای شخصیتهای سرگرمکننده، احساسی و روایتی قوی بهمنظور جذب مردم برای هر طول زمانیای باشد. با وجود این، موفقیت چنین ویدئویی به این بستگی دارد که چقدر بهطور مؤثر در وبسایت یا افزون بر آن برایش تبلیغ شود.
چه توصیهای به تولیدکنندگان تازهکار ویدئو دارید؟
اصول صدای خوب مصاحبه خوب، و مهمتر از همه، تصویربرداری تداومی را یاد بگیرند. همیشه در اندازههای باز، متوسط، نزدیک، اکشن/ ریاکشن، نمای نقطهنظر تصویر بگیرند تا در هنگام تدوین بتوانند از نماهای منفرد استفاده کنند و صحنههایشان را بسازند.
گفتوگو با کتی کیلیزوفسکی، مدیربخش عکس و ویدئوی روزنامه «فیری پِرِس دیترویت»
محتوا برای ویدئو در وب همهچیز است
در همینه زمینه :