• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54679
+
-

راه دبه کردن صرافی‌ها در بورس ارز بسته می‌شود


بانک مرکزی درصدد است تا با اطمینان دادن به خریداران و فروشندگان ارز در بازار متشکل ارزی که ماهیتی بورسی خواهد داشت، راه دبه کردن صرافی‌ها را مسدود کند. این کار با هدف ایجاد سپر امنیت معاملات صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهری، دیروز فرایند ثبت شرکت بازار متشکل ارزی و تأمین سرمایه از سوی سهامداران انجام و حساب این شرکت با سرمایه 200میلیارد تومانی افتتاح شد. برخی خبرها حکایت از آن دارد که نرم افزارهای مربوط به انجام معاملات نیز از سوی مدیران بازار متشکل ارزی، نهایی شده است؛ ضمن آنکه این نرم افزارها هم‌اکنون به شبکه بانکی متصل شده‌ تا فرایند برداشت از حساب‌های بانکی اعضاء به‌منظور خرید و فروش انجام شود. بانک مرکزی هم در زمان ثبت نام اعضاء برای حضور در بازار متشکل ارزی از آنها وکالت‌نامه می‌گیرد که به حساب‌های ارزی و ریالی دسترسی داشته باشد تا به این ترتیب در زمان خرید و فروش ارز در مبالغ کلان، در گام اول موجودی حساب دو طرف معامله چک شود و همزمان درصورت وجود موجودی حساب مسدود می‌شود تا فرایند خرید ارز کامل شود. البته هنوز امکان ثبت نام صراف‌ها در سایت رسمی بازار متشکل ارزی فراهم نیست ولی صراف‌ها اطلاعات خود را به هیأت مدیره این بازار داده‌اند و بعد از اعلام سایت رسمی بازار، اطلاعات در سایت قرار می‌گیرد. مدیران بازار متشکل ارزی می‌گویند: احتمال زیاد تا پایان هفته، فرایند  راه‌اندازی این بازار کامل می‌شود و رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند.

براساس این گزارش، همزمان با آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی، نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و در پایان هر روز نیز براساس میانگین قیمت ارز در همان روز، نرخ پایه ارز برای روز بعد تعیین می‌شود و قرار است نرخ‌های معاملاتی در این بازار آنلاین برای اطلاع مردم نمایش داده شود. راهکار بانک مرکزی برای جلوگیری از ثبت نرخ‌های کاذب در این بازار تدوین آیین‌نامه معاملاتی از سوی بازیگران اصلی است که به هیأت مدیره بازار متشکل اجازه می‌دهد نرخ را براساس قیمت بسته شده آخر وقت روز قبل با نوسان 5درصد تعیین کند. پیش از ایده شکل‌گیری و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، نگاه تمام بازاری‌ها به دبی و سلیمانیه بود ولی با راه‌اندازی این بازار، بانک مرکزی بنا دارد که نقش این بازارها را در تعیین نرخ ارز به حداقل ممکن برساند. مدافعان شکل‌گیری بازار متشکل ارزی می‌گویند که این بازار برای حذف هیچ بازاری ایجاد نخواهد شد بلکه برای کشف نرخ و تضمین امنیت معاملات، اعمال نظارت بانک مرکزی و رعایت قانون در عرصه بازیگران تشکیل خواهد شد. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، در بازار متشکل ارزی، ارزها به‌صورت نقد معامله می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید