• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54678
+
-

دولت بر سر دوراهی اقتصاد کوپنی یا آزاد

کلان
دولت بر سر دوراهی اقتصاد کوپنی یا آزاد


اقتصاد ایران به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بر سر دوراهی انتخاب قرار گرفته و دولت می‌خواهد بین کوپنی شدن اقتصاد و یا آزادسازی، یکی را انتخاب کند. برخی درون دولت مدافع کوپنی شدن هستند به‌دلیل آنچه شرایط جنگی نامیده می‌شود، برخی دیگر اما گام گذاشتن در این مسیر را یک خطای راهبردی و باعث بروز فساد و رانت می‌دانند و نسبت به آن هشدار می‌دهند.

پس از تصمیم مجلس و دولت برای توزیع یارانه کالاهای اساسی با استفاده از کوپن الکترونیکی، حالا صحبت از نظام سهمیه‌بندی بنزین بدون افزایش قیمت می‌شود. 2نرخی شدن اقتصاد ایران زنگ خطری جدی است. دیروز اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران شفاف اعلام کرد: در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبه‌روست، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم باید نقش دولت پررنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالاها حرکت کنیم که پیش نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی با اشاره به اینکه عده زیادی از فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی با این نظریه مخالف هستند، گفت: این افراد معتقدند در چنین شرایط سخت اقتصادی باید به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش رویم و حتی محدودیت‌ها و قید و بندهایی که قبلا داشته‌ایم را هم برطرف کنیم و به‌جای توزیع از طریق سهمیه‌بندی و کمک به اقشار ضعیف جامعه، اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را به‌صورت نقد در اختیار مردم قرار دهیم و مردم از دولت یارانه دریافت کنند تا هزینه افزایش قیمت‌ها جبران شود. جهانگیری با بیان اینکه ما باید به‌زودی درخصوص این دو نظریه تصمیم‌گیری کنیم و این تصمیم آینده اقتصاد کشور را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، از همه صاحب‌نظران و دلسوزان نسبت به کشور و نظام خواست درباره این دو نظریه به‌صورت شفاف اظهارنظر کنند.

بنزین گران نمی‌شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد اما احتمالا این فراورده نفتی مهم سهمیه‌بندی خواهد شد. غلامرضا تاجگردون نگفته که اگر قرار است بنزین گران نشود، سهمیه‌بندی آن به چه صورت خواهد بود و درصورتی که نیاز به بنزین مازاد بر سهمیه باشد، با چه نرخی در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟ اعمال نظام سهمیه‌بندی بنزین به این معناست که به ازای هر خودرو یک میزان سهمیه ماهانه درنظر گرفته می‌شود و به‌طور طبیعی برای مازاد بر سهمیه تعیین شده، ضرورت دارد تا بنزین با نرخ دیگری عرضه شود.

به گزارش خانه ملت، غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت بنزین در مجلس و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شده است اظهار داشت: تصمیم قطعی درباره تعیین تکلیف کمبود بنزین در کشور در نشست سه قوه مطرح و با نظر رهبری انقلاب تصمیم‌گیری خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش بهای بنزین به قیمت لیتری 25هزار ریال از سوی برخی افراد مطرح شده بود گفت: به‌عقیده مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی اقتصاد کشور به مصلحت نیست.

احتمال تغییر زمان سهمیه‌بندی
ابوذر ندیمی، مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین پروسه‌ای را طی کرده و ممکن است زمان، اشکال و کیفیت اجرای آن تغییر کند و برای تعیین زمان و کیفیت اجرای آن نیاز به توافق نظر در دولت داریم. وی تأکید کرد: سهمیه‌بندی بنزین پیش از اینکه اجرایی شود، یک نظر کارشناسی محسوب می‌شود و تا زمانی که اجرا نشده نمی‌توانیم در مورد آن به‌عنوان یک ضرورت صحبت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :