• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54616
+
-

شکوفایی اقتصاد گیلان با توسعه بنگاه‌های کوچک

شکوفایی اقتصاد گیلان با توسعه بنگاه‌های کوچک

عمران شهری
شکوفایی اقتصاد گیلان با توسعه بنگاه‌های کوچک

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:

در سالی که به نام «رونق تولید» نامگذاری شده است، حمایت از واحدهای تولیدی در رأس برنامه‌ها و جلسات مسئولان قرار گرفته است. در حال حاضر آنچه موجب تحول اقتصادی در گیلان می‌شود، رونق صنایع کوچک است؛ صنایعی که در صورت حمایت و سیاستگذاری درست می‌توانند به رونق رسیده و ضمن ایجاد اشتغال رونق صادرات و افزایش رقابت در بازار را موجب شوند. 
در سال جاری به گفته مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، پرداخت تسهیلات بازسازی به بنگاه‌های دارای طرح‌های با ۶۰ درصد پیشرفت انجام می‌شود.

به گفته  یاوری در سال ۹۷ بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و پایداری مشاغل بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. وی گفت: امسال نیز طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می‌شود. یاوری ادامه داد: سال ۹۷ با حمایت‌های موثر از ۱۸۴۱ بنگاه، موجبات تثبیت حدود ۳۵۰ هزار نفر شغل فراهم آمد.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار با اشاره به وجود حدود ۱۳۵۰ بنگاه مشکل‌دار در کشور گفت: مسائل مربوط به این بنگاه‌ها را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال خواهیم کرد.با این حال، کارگروه ایجاد رونق در بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی و معدنی و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی گیلان 3 سال قبل، یعنی سال ۹۵ با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فعال شده بود اما متاسفانه نتوانست رونق لازم را در صنایع کوچک گیلان ایجاد کند. نبود زیرساخت برای ایجاد صنایع، مشکلات سرمایه در گردش، نبود سیاست‌هایی برای رقابتی کردن محصولات در بازار و نیز اجرانشدن طرح‌های سازگار با شرایط محیط‌زیستی گیلان از جمله مشکلات صنایع کوچک است؛ در حالی که می‌توان با رونق آنها مشکلات مربوط به بیکاری و اقتصاد گیلان را حل کرد. 


 راه نجات گیلان از بیکاری و فقر

در این زمینه رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به این‌که اقتصاد کشور و به‌ویژه استان گیلان شرایط نامساعدی دارد، بیان کرد: بسیاری از بنگاه‌های زودبازده استان می‌توانند با تسهیلات کم ایجاد اشتغال کنند؛ باید دید بانک‌ها برای حمایت از این بنگاه‌ها و همچنین تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس چه برنامه‌ای دارند.

«محمدصادق حسنی» با بیان این‌که تنها راه نجات اقتصاد گیلان حمایت از بنگاه‌های کوچک زودبازده است، افزود: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به‌علت مسائلی همچون قاچاق و شفاف نبودن فعالیتشان نمی‌توانند به اقتصاد کمک کنند، اما می‌توان با حمایت از بنگاه‌های کوچک زودبازده به ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی گیلان کمک کرد.

وی با اشاره به پرداخت وام‌های کلان به برخی افراد گفت: نمایندگان مردم وظیفه دارند بر چگونگی خرج شدن وام‌های کلان توسط شرکت‌ها و افراد نظارت دقیق داشته باشند. متاسفانه افرادی هستند که وام‌های دریافتی را در جای دیگری خرج می‌کنند و نمایندگان وظیفه دارند بدون هیچ ترسی با این افراد برخورد کنند.


دوری از بخشی‌نگری 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با بیان این‌که صنایع کوچک جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصاد دارند، به همشهری اظهار کرد: صندوق ضمانت صنایع کوچک برای حمایت از واحدهای صنعتی در کشور راه‌اندازی شده است.
«احمدعلی شهیدی» گفت: نگهداری از واحدهای ایجاد شده در شهرک صنعتی نیازمند هزینه است. ما به‌دنبال آن هستیم که بخشی از مالیات بر ارزش افزوده که توسط کارخانه‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پرداخت می‌شود را برای کمک به همان بخش استفاده کنیم؛ این قانون تصویب شده اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: برای رونق تولید باید بخشی‌نگری به بوته فراموشی سپرده شود، چراکه صیانت و رونق بخشیدن به صنایع کوچک یک امر لازم و ضروری است. نقش شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان کانون‌های تولید، اشتغال‌زایی و توسعه صنعت و پویایی اقتصادی در ایجاد و گسترش کسب و کار و سرمایه‌گذاری بر کسی پوشیده نیست، به همین علت به منظور بهینه‌سازی خدمات ارائه شده به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، فراهم کردن زیرساخت‌ها بسیار لازم و ضروری است.


بسته حمایتی برای صنعتگران واحدهای کوچک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با اشاره به بسته حمایتی بیمه و طرح‌های حمایتی صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری‌های کوچک بیان کرد: موضوع اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی از محل وجوه اداره شده کمک‌های فنی، اعتباری و نوسازی صنایع، معرفی این واحد‌ها به بانک‌های عامل، همچنین معرفی به صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری‌های کوچک برای واحدهایی که مشکل وثیقه بابت دریافت تسهیلات دارند از جمله این طرح‌های حمایتی است.این مسئول ادامه داد: از سوی این صندوق، تا 70 درصد اصل و سود در مناطق توسعه‌یافته و 85 درصد اصل و سود در مناطق توسعه‌نیافته ضمانت‌نامه تا سقف 30 میلیارد ریال صادر می‌شود که سال گذشته برای ۱۵ واحد صنعتی استان این کار انجام شد.

شهیدی گفت: ضمانت پرداخت سود و عوارض گمرکی، ضمانت ترانزیت کالا، ترخیص موقت کالا، شرکت در مناقصه و مزایده و ضمانت‌نامه حسن انجام کار از دیگر حمایت‌های این صندوق از صنایع کوچک است.


امضای تفاهم‌نامه 

«احمدعلی شهیدی» رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان به امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت دولتی بیمه ایران اشاره کرد و گفت: طی این تفاهم‌نامه بسته حمایتی در راستای افزایش همکاری و ترویج فرهنگ بیمه و حمایت از صنایع کوچک و متوسط، همچنین بهره‌برداری این صنایع از مزایای بیمه منعقد و این اقدام از سوی واحد‌های صنعتی با استقبال زیادی مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید