• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54478
+
-

دلالان کاغذ رسانه‌ها را گروگان گرفته‌اند

گرامیداشت روز کارگر در چاپخانه همشهری

گزارش2
دلالان کاغذ رسانه‌ها را گروگان گرفته‌اند

مدیرعامل مؤسسه همشهری همزمان با روز کارگر از چاپخانه روزنامه همشهری بازدید کرد. ابوالحسن ریاضی در جمع کارکنان چاپخانه همشهری با بیان اینکه ما باید برای ادامه حیات خود تلاش کنیم، گفت: بخشی از مشکلاتی که گریبانگیر ما شده ناشی از شرایط نامساعد اقتصادی است که تمام کشور را درگیر کرده است. همه ما از بحران‌هایی که در جامعه وجود دارد، آگاهی داریم، بحران کاغذ نیز در زمان حاضر از مهم‌ترین بحران‌های صنعت نشر است. وی ادامه داد: ما باید همواره کاغذ در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم روزنامه را منتشر کنیم؛ بخشی از کاهش تیراژ روزنامه هم به این دلیل است که با چاپ روزنامه در تیراژ بالا با کمبود کاغذ مواجه می‌شویم و به همین دلیل ناچار شدیم تا تیراژ روزنامه را کاهش دهیم.
مدیرعامل مؤسسه همشهری گفت: ما طی چند سال گذشته به‌صورت پی‌درپی زیان‌ده بوده‌ایم. تعداد صفحات نیازمندی‌های روزنامه از 200صفحه به 90صفحه کاهش پیدا کرده و به‌دنبال کاهش تعداد آگهی‌ها شاهد کاهش درآمدهایمان نیز بوده‌ایم.

ریاضی با اشاره به افزایش قیمت کاغذ گفت: ما اکنون در شرایط سختی قرار داریم. قیمت کاغذ 2برابر شده است و قرار بر این شده تا کاغذ با ارز نیمایی 10هزار و 500تومان فروخته شود که 2برابر قیمت روز گذشته است. ما تا دیروز کاغذ را 5هزار و 200تومان خریداری می‌کردیم. با خرید کاغذ با ارز نیمایی ما حدود 84میلیارد تومان افزایش هزینه خواهیم داشت. اما تا قبل از این تفاوت درآمد و هزینه ما در سال، 70میلیارد تومان بود که با این تغییر ارز 150میلیارد تومان فاصله درآمد و هزینه ما می‌شود که اگر نتوانیم خود را جمع و جور کنیم به ناچار باید به سمت تعدیل نیرو، کاهش حقوق و بستن بخش‌هایی از مؤسسه پیش برویم تا بتوانیم سرپا بایستیم.

وی ادامه داد:‌ مشکل اصلی ما در سیستم فروش کاغذ است. امروز هم این بحث در کشور مطرح می‌شود که رسانه‌های کشور به گروگان بخش دلالی کاغذ در کشور در آمده‌اند. با وجود این ما در 4‌ماه اخیر تلاش کرده‌ایم همشهری خودش وارد‌کننده کاغذ باشد و از وارد‌کنندگان، کاغذ نگیریم.
مدیرعامل مؤسسه همشهری ادامه داد: این را می‌دانم که با بیکار شدن هر فرد ممکن است یک خانواده متلاشی شود و همه تلاشم این است که به سمت تعدیل نیرو نرویم. شرایط اقتصادی الان به‌گونه‌ای است که ما هر روز جیب مان از دیروز خالی‌تر می‌شود و ادامه کار سخت است با وجود این نه امکان این را داریم که حقوق‌ها را زیاد کنیم و نه می‌توانیم حقوق‌ها را از یک حدی کمتر کنیم. با وجود این باید تلاش کنیم تا با کمک همدیگر از این بحران عبور کنیم و امیدوار باشیم روزهای بهتری که در آینده خواهند آمد سختی‌های امروزمان را جبران کند.  ریاضی با‌ اشاره به بحث بازنشستگی در مؤسسه همشهری نیز گفت: به شورای شهر تهران پیشنهاد داده‌ایم که اعتباری را دریافت کنیم تا بتوانیم سنوات افرادی که به مقطع بازنشستگی رسیده‌اند را به شکلی معقول پرداخت کنیم تا افرادی که می‌خواهند بازنشسته شوند، مشکلی نداشته باشند.


درددل چند کارگر چاپخانه
  کارگران کشور از ترس بیکاری و تعدیل نیرو هرروز و هر ساعت نگرانی دارند، کاش تدبیری اندیشیده شود که مشکلاتمان حل شود و ما با خیال راحت سر کار بیاییم.
  خواهش ما این است که همسان‌سازی‌ بین حقوق و مزایا را جدی بگیرید.
  افزایش حقوق کارگری با افزایش قیمت‌ها در بازار اصلا قابل مقایسه نیست. حقوق ما هر چقدر هم که زیاد می‌شود باز هم به پای افزایش قیمت‌ها نمی‌رسد. در این میان ما کارگران که از اقشار ضعیف جامعه هستیم زیر بار اقتصادی له می‌شویم.
  پرداخت کرایه خانه، پرداخت هزینه رفت‌وآمد در شهر، تامین هزینه‌های درمانی و مایحتاج اصلی خانواده و... همه و همه اینقدر زیادشده که دیگری رویی برایمان نمانده تا به خانه برویم. ‌کاش دولت فکری به حال ما کارگران که از اقشار ضعیف جامعه هستیم، کند.
  می‌گویند قرار است بنزین گران شود. اگر بنزین گران شود، دوباره همه قیمت‌ها بالا می‌رود و ما می‌مانیم و جیب خالی‌مان. هیچ‌کس به فکر کارگران نیست. ما همه فراموش شده‌ایم.
 ‌ماه رمضان نزدیک است. همه‌‌چیز گران شده و خرید برای ما سخت‌تر از آن چیزی است که دولتی‌ها فکرش را می‌کنند. اگر یکی از وزرا فقط برای یک‌ماه، حقوق کارگری می‌گرفت و مجبور می‌شد با آن زندگی‌اش را بگذراند وضعیت ما را درک و فکری به حال کارگران می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید