• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54461
+
-

خطر مرگ در انتظار اوپک

آیا دبیرکل اوپک درباره تحریم نفتی ایران و تلاش عربستان و امارات برای تصاحب بازار نفت ایران موضع شفاف می‌گیرد؟

وزیر نفت ایران یک روز قبل از حضور محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل اوپک در ایران و گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به خطر فروپاشی و مرگ اوپک، هشدار داد. اشاره زنگنه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که از دیروز آغاز شد، به رفتار عربستان، امارات و حتی کویت برمی‌گردد که تلاش می‌کنند پس از تحریم‌های یک جانبه آمریکا جای ایران را در بازار جهانی نفت بگیرند. آیا محمد بارکیندو موضع شفاف خواهد گرفت؟ امروز او سوژه اصلی خبرنگاران داخلی و خارجی خواهد بود. 

دیروز بیژن نامدار زنگنه نسبت به اظهارنظرها درباره وجود ظرفیت مازاد در بازار نفت با بیان اینکه هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی برخی کشورها بزرگ‌نمایی و اغراق است، گفت: بازار نفت را با بیانیه نمی‌شود اداره کرد و آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود. 

وی درباره اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر وجود ظرفیت مازاد در بازار نفت واکنش نشان داد و گفت: همانطور که پیش‌تر گفته‌ام صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکایی‌هاست، اما خیالی واهی است. هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی بعضی از کشورها بزرگ‌نمایی و اغراق است. 

وزیر نفت تأکید کرد: ما با هیچ کشوری در منطقه دشمنی نداریم‌، اما دو کشور همسایه ما مرتب سعی می‌کنند با بیانیه‌ها و صحبت‌های خود با اتکا به بزرگ‌نمایی و ظرفیت مازاد خود، به بازار اطمینان دهند که با خروج ایران از بازار نفت مشکلی در بخش عرضه ایجاد نمی‌شود. هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازادی که اینها می‌گویند بزرگ‌نمایی و اغراق است. 

وی گفت: این کشورها نه‌تنها در بخش ظرفیت‌شان بلکه در ذخایر خودشان هم اغراق می‌کنند و تا حالا نتوانسته‌اند تأیید هیچ مرجع مستقل بین‌المللی را برای ذخایر نجومی که می‌گویند، بگیرند. برای اینکه اسناد و مدارک فنی کافی را ندارند. وزیر نفت تأکید کرد: پیش‌تر هم گفته‌ام که امور دنیا به این سادگی‌ها که آمریکا و برخی از حامیان و محرکانش فکر می‌کنند نیست؛ بازار نفت را با بیانیه نمی‌شود اداره کرد و آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود. زنگنه ادامه داد: شکنندگی بازار نفت با بیانیه و سخنرانی، عنوان کردن نبود کمبود در بازار، کارهای نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود، وضع بازار با التهاب‌هایی که ممکن است در کشورهای دیگر مانند لیبی و هر جای دیگر به وقوع بپیوندند و در عین حال تلاطم‌های غیرقابل پیش‌بینی اما محتمل؛ هر آن شکننده است. 

به گزارش شانا، وزیر نفت گفت: ایران هیچ‌گاه از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است؛ هرکسی که از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده کند باید تبعات آن را هم بپذیرد.
وی با اشاره به نگرانی برخی از کشورها که نگران آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌دلیل لایحه نوپک هستند، تصریح کرد: آنها به‌دنبال همکاری اوپک و غیراوپک هستند و همینطور به‌دنبال جذب تولیدکنندگان کوچک به‌عنوان اعضای جدید اوپک هستند که کار خوبی است، درحالی‌که همان کشورها با راهی که می‌روند و با استفاده از نفت به‌عنوان سلاح برای دو عضو بنیانگذار اوپک، اتحاد این سازمان را به تفرقه بدل می‌کنند و مرگ و فروپاشی اوپک را رقم می‌زنند که مسئولیت این کار با آنهاست.

   ایران از اوپک خارج نمی‌شود

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اعلام کرد: نباید به نفت به‌عنوان حربه سیاسی نگاه کنیم. روند صادرات نفت ایران ادامه می‌یابد و ایران از اوپک خارج نمی‌شود.  وی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قرار نیست یک نفر در دنیا تعیین کند ما چگونه رفتار کنیم و ما هم صرفا تماشاکننده باشیم. ایران هم سیاست‌های خود را دنبال می‌کند. وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال خروج ایران از اوپک در شرایط فعلی گفت: ایران از اوپک خارج نمی‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سؤالی درباره بیمه نفتکش‌ها اظهار کرد: مکانیزم‌های لازم در این زمینه دیده شده و همه نفتکش‌ها بیمه می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید