• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54433
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZB88
+
-

داستان سرپرستی

داستان سرپرستی

2 فدراسیون وزنه‌برداری و کشتی در سالی که برای کسب سهمیه المپیک روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت با موانعی برای برگزاری انتخابات روبه‌رو هستند؛ فدراسیون‌هایی که در المپیک بیشترین مدال در سبد مدال‌های کاروان ورزشی ایران برای آنها بوده است. آیا این موضوع مدیریتی می‌تواند روی نتایج این دو فدراسیون تأثیر بگذارد؟ ماجرا از این قرار است که دوره سرپرستی در فدراسیون کشتی به پایان رسیده و در فدراسیون وزنه‌برداری هم رئیس فدراسیون یک هفته‌ای است که رسما رئیس فدراسیون نیست و در تعلیق به سر می‌برد. از همه مهم‌تر چالش اصلی در انتخابات پیش‌روست؛ نامزدی 2 رئیس فدراسیون برای انتخابات آتی. بر همین اساس دیگر نامزدهای تصدی پست ریاست به‌شدت نسبت به این مسئله اعتراض دارند. در فدراسیون کشتی اما دامنه اختلافات وسیع‌تر است؛ چه آنکه روسای هیأت‌های استانی در رأی‌گیری که نشان از شکاف در میان آنهاست، حکم کرده‌اند که تا 15اردیبهشت وزارت ورزش برای فدراسیون سرپرست تعیین کند. بدین‌ترتیب بنی‌تمیم باید پست سرپرستی را ترک کند. این رأی یک اتفاق مهم در انتخابات محسوب می‌شود؛ چه آنکه در واقع اعضای هیأت‌های استانی با رأی خود از پیش تکلیف بنی‌تمیم که گفته می‌شد از سوی رسول خادم رئیس مستعفی فدراسیون حمایت می‌شد را تا حدود زیادی مشخص کردند. 
رسول خادم فدراسیون کشتی را با ناکامی ترک کرد. او که خود را محور همه امور فدراسیون از مسائل فنی تا مدیریتی کرده بود، در شرایطی سرمربیگری تیم کشتی آزاد و ریاست فدراسیون را ترک کرد که بعد از او هم سرمربیان تیم ملی کشتی فرنگی و هم کشتی آزاد از میان چهره‌های آشنای گذشته انتخاب شدند. غلامرضا محمدی برای آزاد و محمد بنا برای کشتی فرنگی بعد از انتخاب به‌عنوان سرمربی به وزارت ورزش فراخوانده شدند و در دیداری با وزیر ورزش در واقع بیش از آنکه توسط سرپرست فدراسیون مورد قبول واقع شوند، از سوی وزارت ورزش مورد حمایت قرار گرفتند. در چنین شرایطی اما به‌نظر نمی‌رسد که در مسئله فنی در تیم‌های ملی کشتی اتفاق خاصی با انتخاب رئیس آینده کشتی رخ دهد. از سوی دیگر هر کسی رئیس شود، اجماع از روی محمدی و بنا برداشته نخواهد شد.
در فدراسیون وزنه‌برداری اما ماجرا کمی متفاوت است. علی مرادی باید 7 اردیبهشت فدراسیون را ترک کند، مشکلات مدیریتی و ورزشکار‌سالاری در فدراسیون وزنه‌برداری یکی از چالش‌های اصلی این فدراسیون است. از سوی دیگر با خداحافظی بهداد سلیمی از سنگین وزن، وزنه برداری ایران جایگاه طلایی خود را در المپیک که به‌طور سنتی در چند سال اخیر در اختیارش بوده است از دست می‌دهد. نامزدهای انتخابات وزنه‌برداری همانند کشتی نسبت به حضور مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون و نامزد انتخابات معترض هستند. همین مسئله البته با چراغ سبز وزارت ورزش روبه‌رو شده است و براساس گفته‌های محمد رضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی، مرادی از فدراسیون می‌رود و تا زمان انتخابات در وزنه‌برداری سرپرست گمارده خواهد شد؛ « با توجه به اینکه دوره ریاست چهار ساله علی مرادی به اتمام رسیده ظرف چند روز آینده وضعیت سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری مشخص می‌شود، اما درخصوص کشتی طبیعی است که بنی‌تمیم چون خود کاندیداست و وزارت ورزش و جوانان به‌دنبال آن است تا انتخابات در شرایط یکسان و مساوی برگزار شود، بنابراین وی نمی‌تواند تا زمان برگزاری انتخابات سرپرست باقی بماند.» این می‌تواند یک پیام روشن به حذف مرادی از ریاست فدراسیون هم در آستانه انتخابات باشد؛ گرچه مجمع انتخابات تعیین‌کننده اساسی خواهد بود. 
داورزنی در مورد نگرانی‌های موجود از تغییرات مدیریتی در فدراسیون‌های کشتی و وزنه‌برداری که بیشترین سهمیه مدال‌آوری ایران را دارند نیز می‌گوید که از این فدراسیون‌ها در عین تغییرات حمایت ویژه خواهد شد؛ « ما در سالی قرار داریم که سال کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود و فدراسیون‌هایی که کسب سهمیه کرده و آنهایی هم که برای المپیک خودشان را آماده می‌کنند می‌خواهیم توجه بیشتری به آنها کنیم. این فدراسیون‌ها به نوعی در اولویت برنامه‌های ما قرار دارند، چون برای ما کسب نتیجه خوب در توکیو بسیار حائز اهمیت است. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش 100درصد از فدراسیون‌هایی که کسب سهمیه می‌کنند، حمایت می‌کند. رشته‌هایی که امید بیشتری به آنهاست و می‌توانند در توکیو به‌عبارتی سبد مدالی کشور را پررنگ کنند برای ما در اولویت بیشتری قرار دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید