• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5437
+
-

سرقت از حساب‌های بانکی با اپلیکیشن‌های ناشناس

 

خرید، دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی که آشنایی کاملی با طرز کارآنها ندارید، ممکن است شما را به دردسرهای بزرگی بیندازد؛ دردسرهایی که بیشتر آنها به دستبرد به‌حساب بانکی‌تان و خالی شدن موجودی حسابتان منجر می‌شود.

این همان اتفاقی است که در روزهای گذشته برای شهروندان زیادی در خراسان رضوی رخ داد. سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی می‌گوید: یکی از شاکیان مردی بود که می‌گفت فرد ناشناسی به‌ حساب بانکی‌اش دستبرد زده و 2میلیون تومان برداشت کرده است. با شکایت این مرد، تحقیقات برای کشف راز این سرقت شروع شد و مأموران در جریان بررسی‌های تخصصی متوجه شدند که مبلغی که از حساب شاکی سرقت شده، صرف خرید شارژ تلفن همراه شده است. اما نکته عجیب این بود که طبق بررسی‌ها، این سرقت توسط یک اپلیکیشن صورت گرفته بود.

وی ادامه می‌دهد: در حقیقت شاکی اپلیکیشن یکی از بانک‌ها را روی گوشی‌اش نصب کرده بود که در آن گزینه خرید خودکار شارژ تلفن همراه نیز وجود داشت و شاکی از این ماجرا بی‌خبر بود و آشنایی چندانی با طرز کار اپلیکیشن نداشت. تنها کافی بود شماره‌ تلفنی در قسمت خرید خودکار شارژ، درج شود تا پس از آن بی‌آنکه کاربر پیغامی دریافت کند، شارژ خریداری شده و مبلغ آن از حسابش کم شود.

سرهنگ جهانشیری می‌گوید: مأموران هنگام بررسی گوشی شاکی متوجه شماره تلفنی شدند که در این قسمت درج شده بود و در ادامه تحقیقات مشخص شد که شماره متعلق به همسایه‌ شاکی است که از مدت‌ها قبل مورد اعتماد او بوده است. با شناسایی این مرد، مأموران به تحقیق از او پرداختند و وی که می‌دید دستش رو شده در اعترافاتش گفت: مدتی قبل همراه شاکی بودم و تلفن همراهش را برای چند لحظه از او گرفتم. وقتی دیدم از اپلیکیشن یکی از بانک‌ها استفاده می‌کند که قابلیت خرید خودکار شارژ تلفن همراه را دارد، بی‌آنکه شاکی متوجه شود شماره خودم را در آن قسمت درج کردم و پس از آن هر وقت اعتبار تلفن همراهم تمام می‌شد خودبه‌خود از حساب شاکی شارژ می‌شد.

به گفته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی، با اعترافات این مرد، پرونده برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف گاهی ممکن است از همان ابتدا، یعنی هنگام خرید شما را به دردسر بیندازد. سرهنگ جهانشیری می‌گوید: از مدتی قبل تبلیغاتی درباره یک اپلیکیشن در فضای مجازی منتشر می‌شد که امکان دریافت شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای را روی گوشی تلفن همراه مهیا می‌کرد. دانلود این اپلیکیشن برای دریافت برنامه‌های تلویزیونی رایگان بود اما برای دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای مبلغ 2هزار تومان برای دانلود تعیین شده بود. از آنجا که اپلیکیشن در فروشگاه‌های مجازی معتبر قابل دانلود بود، خیلی از افراد اعتماد کرده و روی آن کلیک می‌کردند و برای خرید نسخه ماهواره‌ای وارد صفحه‌ای می‌شدند که محل درج مشخصات حساب بانکی‌شان بود. خریداران نیز اطلاعات حساب خود را وارد کرده و روی لینک خرید کلیک می‌کردند اما به جای 2هزار تومان، 20هزار تومان از حسابشان کم می‌شد. به گفته وی، در بررسی‌های پلیس فتا معلوم شد که کلاهبرداران برای جذب مشتری مدعی می‌شدند که هزینه دانلود 2هزار تومان است اما وقتی مشتری اقدام به خرید می‌کرد، بدون اینکه به مبلغ نگاه کند و متوجه یک صفر اضافه در آن شود، مراحل خرید را طی می‌کرد و به این ترتیب مبلغی ده برابر مبلغ گفته شده از حسابش کم می‌شد.

به گزارش همشهری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در توصیه به شهروندان می‌گوید: گوشی‌های هوشمند تلفن همراه همانند وسایل کاملا شخصی هستند و شهروندان هرگز نباید آنها را در اختیار افراد دیگر حتی دوستان و آشنایانشان قرار دهند؛ چرا که فقط چند ثانیه کافی است تا فردی از اطلاعات و برنامه‌های گوشی شما سوءاستفاده کرده و برایتان دردسر بزرگی ایجاد کند. از سوی دیگر به شهروندان توصیه می‌شود هنگام خریدهای اینترنتی با دقت آدرس درگاه اینترنتی بانک و تمامی اطلاعات ثبت شده را بررسی کرده و پس از آن اقدام به خرید کنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید