• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54327
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Qp1M
+
-

امکانات ژاپنی برای کاهش آلودگی هوای تهران به صف می‌شوند

فناوری
امکانات ژاپنی برای کاهش آلودگی هوای تهران به صف می‌شوند


مرحله نخست فعالیت‌ ژاپنی‌ها در برنامه «ظرفیت‌سازی برای کنترل آلودگی هوای تهران» به‌تازگی به پایان رسیده است.

به گزارش همشهری، مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) از سال96 فعالیت‌های مستقیم خود را در قالب اعطای تسهیلات و امکانات اندازه‌گیری و پایش آلاینده‌های جوی تهران آغاز کرد و چندیست این همکاری در مرحله دوم پیگیری می‌شود. یوکی‌هارو کوبایاشی، مدیربرنامه‌های جایکا در ایران در این‌باره می‌گوید: گروه کارشناسان مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) مرحله نخست پروژه همکاری فنی خود را با شرکت کنترل کیفیت هوا به اتمام رسانده است.

آنگونه که کوبایاشی اعلام کرده، در این پروژه که با نام ظرفیت‌سازی برای کنترل آلودگی هوا در تهران از اواسط سال96آغاز شده، مطالعه جامعی در زمینه وضعیت کیفیت هوای تهران و بازنگری راهکارهای کاهش آلودگی هوا در این شهر ارائه می‌شود. همچنین در قالب این پروژه برخی تجهیزات فنی مورد نیاز شرکت کنترل کیفیت هوا نوسازی شده و برخی از جدیدترین تجهیزات موردنیاز پایش آلودگی هوا در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

او تصریح کرد: پیشرفت برنامه‌ها تاکنون با وجود همه موانع قابل‌قبول بوده است. چارچوب همکاری‌های فنی 2بخش دارد؛ اول اعزام متخصصان ژاپنی برای آموزش به تهران و قسمت دوم اهدای تجهیزات پیشبرد طرح. بخش اول براساس برنامه جلو می‌رود اما در بخش اهدای تجهیزات مطابق برنامه نیستیم چون مشکل، تحریم‌هاست. یکی از تجهیزات به اسم OBS1که آلاینده‌های متحرک را اندازه‌گیری می‌کند باید به تهران وارد شود اما هنوز موانعی بر سر راه است و در حال یافتن راه‌حل هستیم.

مسئول برنامه‌های جایکا در تهران درباره برنامه‌های پیش روی ژاپنی‌ها در همکاری با ایرانی‌ها اعلام کرد: این پروژه در 3فاز تعریف‌شده و مقرر است فاز دوم این پروژه طی سال‌جاری آغاز و تا اواسط سال 1399ادامه یابد و در پی آن فاز سوم آغاز می‌شود و پروژه در سال 1400به پایان خواهد رسید. این پروژه به‌صورت مشترک توسط کارشناسان ایرانی و ژاپنی انجام شده و برنامه جامعی برای انتقال دانش فنی از طرف کارشناسان ژاپنی برای طرف ایرانی درنظر گرفته شده است.

کوبایاشی خاطرنشان کرد: در مورد تجهیزات اهدایی، تامین‌کننده‌ها بخش خصوصی ژاپن هستند و در شرایط تحریم‌ها کار سخت است که قبول به همکاری کنند. ما آنها را متوجه این موضوع می‌کنیم که بحث سلامت انسان‌ها در برابر آلودگی هواست تا پروژه پیشرفت داشته باشد؛ بنابراین ما تمام منابع‌مان را برای کمک به کاهش آلودگی هوای تهران به صف می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید