• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54297
+
-

سود باقلاکاران دره‌شهر در جیب دلالان

دلالان باقلا را کیلویی 1300 تومان از باقلاکاران می‌خرند و به چند برابر قیمت در استان‌های دیگر به فروش می‌رسانند

کشاورزی
سود باقلاکاران دره‌شهر در جیب دلالان

رمضان نوری|  ایلام –خبرنگار:


کشاورزان شهرستان دره‌شهر در جنوب استان ایلام در حالی این روزها در حال برداشت باقلا هستند که برای فروش تولیدات خود با مشکلات زیادی مواجهند.دره‌شهر به عنوان یکی قطب‌های کشاورزی استان ایلام شناخته می‌شود. در این شهرستان محصولات زیادی ازجمله گندم، برنج، کلزا، باقلا، ذرت، خیار و طالبی کشت می‌شود که بیشتر مردم شهرستان از طریق کشت و برداشت همین محصولات امرار معاش می‌کنند.

چند سالی که کشت باقلا در دره‌شهر رونق گرفته است و این روزها با عادی شدن شرایط آب و هوایی، کشاورزان دره‌شهری مشغول برداشت باقلای سبز از مزارع خود هستند.
اما مشکلات فروش محصول و ورود دلالان به این حوزه باعث شده است که باقلاکاران دره‌شهری با ضرر و زیان‌های زیادی مواجه شوند. البته سیل اخیر هم خسارت‌های زیادی به کشاورزان منطقه وارد کرده است.


ضرر سیل و دلالان به باقلاکاران

یکی از کشاورزان دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: ۶ ماه است که برای فروش این محصول برنامه‌‌ریزی کرده‌ایم، اما الان به دلیل این‌که در سیلاب اخیر ارتباط از طریق پل گاومیشان (محل ارتباط دره‌شهر به پلدختر در لرستان) قطع شده و مسیرهای جاده‌ای دیگر طولانی است، باقلا به قیمت ارزان در شهرستان و استان به فروش می‌رسد.«احمد مرادی» می‌افزاید: دلالان باقلا را به قیمت 1300 تومان به ازای هر کیلوگرم از ما خریداری می‌کنند و با چند برابر قیمت در استان‌های دیگر و مرکز کشور به فروش می‌رسانند.وی می‌گوید: تخریب و مسدود شدن پل گاومیشان در پی وقوع سیل اخیر و مسیرهای جایگزین موجب شد خسارات ارزان شدن محصولات ما بیشتر از خسارات سیل باشد.
مرادی ادامه می‌دهد: ضرورت دارد که مسئولان با تسریع بازگشایی مسیرهای مسدودشده بر اثر سیل اخیر، پنجره امیدی به روی کشاورزان باز کنند.


خرید محصول کشاورزان با قیمت اندک

«حسین شبستری» کشاورز دیگری است که می‌گوید: علاوه بر حضور دلالان، سیل و... نبود صنایع تبدیلی به منظور بهره‌وری مناسب از این فرصت اقتصادی و نداشتن برنامه‌‌ریزی مناسب برای صادرات از دیگر عوامل ضرر و زیان کشاورزان هستند.
وی بیان می‌کند: متاسفانه در شهرستان ما مراکز خرید و فروش محصولات کشاورزی سازماندهی‌شده‌ای وجود ندارد و همین باعث شده است دلالان با حضور در مزارع، با قیمت پایین محصول کشاورزان را خریداری کنند.


معضلی به نام دلالان

رئیس اداره جهاد کشاورزی دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: امسال باقلاکاران دره‌شهری ۵۵۰ هکتار از اراضی خود را زیر کشت این محصول برده‌اند. شهرستان با این میزان سطح زیر کشت رتبه نخست استان را در تولید باقلا دارد.«طیار فیلی» عنوان می‌کند: متوسط برداشت باقلای سبز در هر هکتار ۱۲ تن است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت 6500 تن محصول در این شهرستان برداشت شود.
وی با اشاره به این‌که بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری باعث رونق برداشت محصولات کشاورزی از جمله باقلا در دره‌شهر شده است، تصریح می‌کند: برداشت این محصول علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به اکثر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

وی اظهار می‌کند: بیش از ۲۰۰ خانوار در سطح شهرستان در زمینه کشت باقلا فعالیت و از طریق فروش این محصول امرار معاش می‌کنند.
این مسئول می‌افزاید: متاسفانه مشکل فروش و حضور دلالان در شهرستان از عمده مسائل کشاورزان در بخش‌های مختلف است. هر سال هنگام برداشت محصولات کشاورزی شهرستان شاهد این قضیه هستیم.


دلالان همیشه همه جا هستند

رئیس اداره جهاد کشاورزی دره‌شهر با اشاره به این‌که در شهرستان سالانه ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود، می‌گوید: از نظر اشتغال مردم این شهرستان در 4 بخش کشاورزی، دامپروری، خدمات و صنعت فعالیت دارند که بین آنها کشاورزی و دامپروری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

فیلی اضافه می‌کند: دره‌شهر با وجود ۳۰ هزار هکتار زمین قابل کشت کشاورزی نیازمند تکمیل زنجیره تولید است، نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان باعث می‌شود اکثر محصولات کشاورزی آن به خارج از استان ارسال شود.
وی اظهار می‌کند: در این شهرستان انواع محصولات مثل باقلا و حبوبات شامل عدس، لوبیا و نخود تولید می‌شود اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، این محصولات توسط دلالان با قیمت ارزان از کشاورزان خریداری و به خارج از استان صادر می‌شود.


حمایت از طرح‌های تولیدی و صنایع تبدیلی

رئیس اداره جهاد کشاورزی دره‌شهر ادامه می‌دهد: مهم‌ترین محصول کشاورزی دره‌شهر خیار است و یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول در غرب ایران شناخته می‌شود.فیلی می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام‌شده، سالانه ۱۰۰ هزار تن خیار به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان برداشت می‌شود.

وی می‌افزاید: همچنین سالانه ۲۳ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی مثل شیر، گوشت، روغن محلی و... هم در شهرستان تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیازهای شهرستان، به سایر مناطق استان و مناطق مختلف کشور نیز ارسال می‌شود.
این مسئول با اشاره به این‌که از طرح‌های تولیدی و صنایع تبدیلی در شهرستان برای رونق کشاورزی و دامداری حمایت می‌شود، گفت: علاوه بر این مهم، طی سال جاری توسعه باغ‌های بادام، انجیر، گیاهان دارویی و زعفران در دستور کار قرار گرفته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید