• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54292
+
-

پرونده پل کاکارضا روی میز مسئولان

معاون وزیر راه و شهرسازی: اگر تخلف پیمانکار و مشاور ثابت شود، از آنها شکایت می‌شود تا هزینه اجرای دوباره پل را بپردازند

زیر ذره‌بین
پرونده پل کاکارضا روی میز مسئولان

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


عصر روز چهارشنبه 14 فروردین‌ امسال بود که پل جدید کاکارضا واقع در محور خرم‌آباد - الشتر و روی رود کاکارضا به دلیل وقوع سیل فروریخت.در این حادثه راننده یک دستگاه خودرو تیبا که به سمت خرم‌آباد در حرکت بود، به داخل رودخانه کاکارضا سقوط کرد و یکی از سرنشینان آن کشته و 2 نفر زخمی شدند.بعد از گذشت چند روز از تخریب پل، به دستور دادستان شهرستان سلسله 2 نفر در ارتباط با این سازه دستگیر و بازداشت شدند و بررسی و ارزیابی این موضوع همچنان در دست کارشناسی است.


احداث غیراصولی پل کاکارضا

 فرماندار شهرستان سلسله به همشهری می‌گوید: درخصوص پل کاکارضا نظر نهایی را دادستان باید اعلام کند چون مرجع رسیدگی دستگاه قضاست.«شریف خسروی» می‌افزاید: بررسی دلایل تخریب پل کاکارضا فنی است اما در هر صورت پلی که بعد از کمتر از 2 سال ریزش کند دارای نقصی بزرگ و نشان‌دهنده غیراصولی بودن ساخت آن است.وی تصریح می‌کند: عوامل موثر بر ریزش این پل باید بررسی شود که توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است.خسروی عنوان می‌کند: پل بالادست پل کاکارضا با بیش از گذشت حدود ربع قرن از احداث آن همچنان استوار مانده، اما پل کاکارضا در کمتر از 2 سال فروریخته که اما و اگرهای زیادی را به دنبال دارد و باید منتظر اعلام نظر نهایی کارشناسان باشیم.


استفاده از مصالح سنگی در ساخت پل

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مورد به همشهری می‌گوید: پل کاکارضا در محور خرم‌آباد - الشتر یک پل طاقی با پایه‌های 8 متری و اشتباه مشاور در طراحی و ساخت آن استفاده از مصالح سنگی بود.  «خیرالله خادمی» بیان می‌کند: پل کاکارضا در حالی دچار نشست کرد که تنها 2 سال از عمر آن می‌گذشت و پل بالادست آن‌ که 20 سال قدمت دارد، سالم مانده و آسیبی به آن وارد نشده است. وی می‌افزاید: استفاده از مصالح سنگی از مهم‌ترین اشتباه‌های مشاور در طراحی و ساخت این پل بوده است. از معایب پل‌های سنگی این است که وزن پل زیاد می‌شود و با شسته شدن پاشنه، پل به سرعت نشست می‌کند.به گفته خادمی، یک تیم کارشناسی و فنی برای بررسی عوامل ریزش و نشست این پل به منطقه اعزام شده است.این مسئول اظهار می‌کند: 2 عامل سنگینی پل و آب‌شستگی زیرپایه‌ها به ریزش پل کاکارضا منجر شده است اما پل بالادست آن با این‌که از بتن ساخته شده بود، دچار تخریب و نشست نشد.


ادعای مشاور پذیرفتنی نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار می‌کند: در گزارش اولیه اعلام شده بود که مشاور جانمایی درستی برای احداث این پل انجام نداده است و پایه پل باید زیر آب‌شستگی قرار می‌گرفت.
خادمی می‌افزاید: به لحاظ فنی، در رودخانه‌ها آب‌شستگی وجود دارد که تشخیص سطح آن تخصص ویژه‌ای می‌خواهد. گویا سطح آب‌شستگی در رودخانه کاکارضا به درستی تشخیص داده نشده و پایه پل کاکارضا روی آبرفت قرار گرفته است.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تخریب پل چند روز بعد از سیل اشاره می‌کند و می‌گوید: ادعای مشاور این پروژه این است که طراحی پل صحیح بوده و در چند روز وقوع سیل ماشین‌آلات سنگین از روی آن عبور داده و تردد غیرمجاز انجام شده است که می‌تواند عامل نشست پل باشد اما ادعای مشاور پذیرفتنی نیست.وی ادامه می‌دهد: مشاور این پل خلع‌ید و گزارش اولیه از عوامل نشست و تخریب پل به سازمان برنامه ارسال شده است تا کارهای فنی انجام شود.


تضمین چندساله برای احداث پل‌ها

خادمی اظهار می‌کند: در تمام قراردادها دوره تضمین 2 تا 5 ساله آمده است. اما اگر در هر مرحله‌ای از بهره‌برداری ثابت شود که طراحی اشتباه بوده و همین عامل موجب تخریب یا آسیب شود و یا این‌که ثابت شود مشاور خلاف آیین‌نامه پروژه‌ای را طراحی کرده است، مشاور و پیمانکار مورد مواخذه قرار می‌گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌افزاید: به هر حال در مورد نشست پل کاکارضا مشاور و پیمانکار به سازمان برنامه معرفی می‌شوند و احتمالا رتبه شرکت پیمانکاری و مشاور لغو خواهد شد.
خادمی می‌گوید: دستگاه‌های قضایی هم به این پرونده ورود کرده‌اند. اگر تخلف پیمانکار و مشاور ثابت شود، مراحل شکایت از آنها طی می‌شود تا هزینه اجرای دوباره پل را بپردازند.


راه و شهرسازی هنوز اقامه دعوا نکرده است

دادستان شهرستان سلسله نیز در این زمینه می‌گوید: درخصوص ریزش پل کاکارضا 2 نفر از مسببان اصلی، بنابر تحقیقات انجام‌شده و محرز شدن تخلف، دستگیر و بازجویی‌ها انجام و با قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده‌اند.
«محسن همتی» می‌افزاید: قطعا با مسببان اصلی این ماجرا و افرادی که در آن دخیل بوده‌اند، برخورد می‌شود زیرا ریزش پل یک موضوع ساده خسارتی نبوده و در این حادثه فوتی داشته‌ایم.

وی اظهار می‌کند: موضوعی که وجود دارد، این است که معاون وزیر راه اعلام کرده دستگاه قضا بنا به پیگیری ما پیگیر موضوع شده‌اند در حالی که دستگاه قضا بنابر وظایف قانونی خود موضوع را در دست پیگیری و بررسی قرار داده است.
دادستان سلسله ادامه می‌دهد: هنوز اداره راه و شهرسازی به عنوان ذی‌نفع رسمی برای تخریب این پروژه تاکنون هیچ اقامه دعوایی انجام نداده است در صورتی که این اداره به عنوان نماینده دولت باید پیگیر قصورها و ریزش پل شود.همتی با توجه به عدم ارائه نظر کارشناسی درخصوص ریزش پل کاکارضا تاکنون می‌گوید: از آنجا که حجم کار سنگین است، سعی کرده‌ایم کارشناسان را در تنگنا قرار ندهیم و اجازه دهیم در زمان کافی بررسی‌های خود را انجام دهند و اعلام نظر کنند.


لزوم آزمایش‌های زمین‌شناسی و مهندسی رودخانه

«حبیب جمشیدی» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ و‌ نقل لرستان نیز بیان می‌کند: باید منتظر بررسی‌های نهایی و اعلام نظر کارشناسی بمانیم. هر چند برای این موضوع باید آزمایش‌های زمین‌شناسی، آبرفتی و مهندسی رودخانه نیز صورت بگیرد تا هیچ‌گونه ابهامی باقی نماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید