• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54284
+
-

چه بلایی سر بوکس آوردید که به سوریه و عراق می‌بازیم؟

انتقاد تند جبار فعلی، ستاره سابق تیم ملی

چه بلایی سر بوکس آوردید که به سوریه و عراق می‌بازیم؟

محسن محمودصفری

جبار فعلی -ستاره سال‌های دور بوکس- که در المپیک1972 مونیخ نماینده ایران بود و توانست مبارزات خوبی داشته باشد خودش معتقد است اگر داوران در حقش اجحاف نمی‌کردند می‌توانست نخستین مدال المپیک ایران را در رشته بوکس کسب کند.فعلی در کارنامه خود عناوینی همچون قهرمانی در آسیا، قهرمانی در ارتش‌های جهان و مدال نقره بازی‌های آسیایی تهران را دارد. او بدون شک یکی از پرافتخارترین مشتزن‌های ایران محسوب می‌شد که علاوه بر سرمربیگری تیم بوکس ارتش جمهوری اسلامی، این روزها به آموزش بوکس جوانان در کنار ساحل انزلی مشغول است.
 380هزار تومان حقوق می‌گیرم 
جبار فعلی در پاسخ به این سؤال که این روزها اموراتش را چطور می‌گذراند و شرایط اقتصادی‌اش چطور است؟ به همشهری ورزشی گفت: «خجالت می‌کشم بگویم با این همه مدال‌هایی که برای ایران کسب کردم حالا در دوران بازنشستگی 380هزار تومان از صندوق حمایت از پیشکسوتان دریافت می‌کنم! بیشتر اموراتم از شاگردان خصوصی که می‌گیرم، می‌گذرد. پسران هتلداران انزلی و کسانی که وضع مالی خوبی دارند اکثرا شاگرد من هستند که به آنها بوکس آموزش می‌دهم و در مقابل روزی خودم را هم کسب می‌کنم». فعلی درباره شرایط بوکس ایران که این روزها اختلافات در آن به اوج رسیده است، گفت:« خجالت می‌کشم این وضعیت بوکس را می‌بینم. همه شکست را گردن یکدیگر می‌اندازند و مدام می‌گویند داوری مشکل داشت، حق بچه‌های ما را خوردند و از این‌جور حرف‌ها! مگر قبلا این مسائل داوری در بوکس نبود؟ حق بوکسورمان را خوردند، چرا حقش را نگرفتید؟ مشکل این چیزها نیست مشکل بوکس ایران فراتر از اینهاست. حق خود من را بارها خوردند ولی با این حال افتخاراتی کسب کردم که هنوز تکرار نشده است.»
 ثوری گفت من اصلا به کسی زنگ نمی‌زنم!
دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی درباره مدیریت بوکس ایران گفت: «بسیاری از مشکلات در بوکس مدیریتی است. وقتی نتوانی بزرگان بوکس را پای کار بیاوری همین می‌شود. کار کردن با آدم‌های بزرگ و دور هم جمع کردن این افراد هنر است. شورای فنی را ببینید، اصلا من نمی‌دانم رئیس فدراسیون از آنها نظر می‌گیرد یا خیر؟ ولی همه کسانی که آنجا هستند نصف من برای این بوکس افتخار‌آفرینی نکرده‌اند چرا اصرار داریم با یکسری آدم به‌خصوص کار کنیم؟». فعلی در پاسخ به این سؤال که تا به حال با حسین ثوری دیداری داشته است؟ گفت: «من انتقاداتی را نسبت به عملکرد مدیریتی فدراسیون داشتم که یک‌بار ایشان به من زنگ زد و گفت من به اصلا کسی زنگ نمی‌زنم! چرا نتقاد می‌کنید و یک‌سری حرف‌های دیگر زدند که من در جواب گفتم من را می‌شناسید؟ اگر نمی‌شناسید بروید در اینترنت جست‌وجو کنید ببینید من کی هستم. حالا به‌نظر شما این نگاه از بالا که من به کسی زنگ نمی‌زنم درست است؟ «فعلی» و امثال «فعلی‌ها» عمرمان را در بوکس گذاشتند ولی حالا که می‌توانیم کمک کنیم باید کنار بنشینیم». فعلی درباره اینکه در زمان ریاست ناطق نوری شرایط چطور بود؟ به همشهری گفت: «من آدمی نیستم که برای گرفتن پست بروم جلوی در اتاق کسی. کارنامه من مشخص است و نیازی نمی‌بینم برای اینکه در بوکس بخواهند به من پستی بدهند جلوی در اتاق مدیران بروم. زمان آقای ناطق هم شرایط همین بود و کسانی کار را در دست گرفته بودند که نتیجه‌شان اواخر مدیریت آقای ناطق مشخص شد و حالا هم که شرایط را دارید می‌بینید. 9نفر به مسابقات قهرمانی آسیا می‌روند 8نفر حذف می‌شوند و کسی پاسخگو نیست!» 
 باید مشت نخوری! 
دارنده مدال طلا و برنز قهرمانی آسیا با اشاره به اینکه کار فنی در بوکس فقط مشتزنی نیست،گفت: «مربیگری فریاد زدن و ادا درآوردن نیست. ما فکر می‌کنیم در بوکس فقط باید مشت بزنیم ولی اصل مشت نخوردن است، بعد باید مشت بزنی. مشت را همه می‌توانند بزنند ولی مشت‌نخوردن هنر است. با 60سال سن با تمام شاگردانم بوکس می‌کنم. زمانی که تیم ارتش را تمرین می‌دهم دوست دارم ببینید شرایط چطور است! ولی شرایط برای ما شهرستانی‌ها اینطور است که باید همیشه مظلوم واقع شویم، چون حامی نداریم. من نه پولی می‌خواهم و نه چیزی، ولی دوست دارم بوکس به جایگاه خوبش برگردد. این، آن بوکسی نیست که ما در آن حضور داشتیم. می‌بینید حالا به بوکسورهای عراق و سوریه می‎‌بازیم! با بوکس چه کردند؟» 

این خبر را به اشتراک بگذارید