• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54279
+
-

جنگ اول، تیم آخر

اولین بازی فرهاد مجیدی در کسوت سرمربی استقلال مقابل تیم آخر جدول است

فرهاد مجیدی، محبوب‌ترین بازیکن دهه‌های اخیر استقلال که هواداران فراوانش منتظر نشستن او روی نیمکت سرمربیگری آبی‌ها بودند دقیقا از ساعت20:15دقیقه امشب به شغل جدیدش رسمیت می‌بخشد. با سوت موعود بنیادی‌فر در ورزشگاه آزادی فرهاد مجیدی نخستین آزمون جدی‌اش را به‌عنوان سرمربی موقت استقلال مقابل استقلال خوزستان آغاز خواهد کرد. این شاید از خوش‌شانسی مجیدی است که تمام بازی‌های سخت و بزرگ استقلال در لیگ‌برتر با مربیگری وینفرد شفر سپری شده و جدال با 3تیم از نیمه پایین جدول برای مجیدی باقی مانده است. البته فرهاد در لیگ قهرمانان آسیا 2بازی سخت مقابل الدحیل و العین خواهد داشت اما در لیگ‌برتر استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود حریفان خوبی برای گرم شدن فرهاد روی نیمکت خواهند بود.
  استقلال در آزادی گل نمی‌خورد
استقلال در 13بازی خانگی‌اش صاحب 7برد، 5تساوی و یک باخت شده که آن یک شکست هم در نیم‌فصل اول مقابل سپاهان رقم خورد. استقلال البته جزو موفق‌ترین میزبان‌های لیگ نیست و در بازی‌های خارج از خانه هم تقریبا به اندازه مسابقات خانگی امتیاز جمع کرده است. اما نکته جالب در مورد میزبانی‌های استقلال آمار عجیب و خیره‌کننده این تیم در بسته نگه داشتن دروازه است. آبی‌پوشان در 13بازی خانگی فقط یک گل خورده‌اند که در جریان همان شکست از سپاهان و با ضربه سر کی‌روش استنلی به ثمر رسید. در واقع خط دفاعی استقلال 729دقیقه است در بازی‌های خانگی دروازه‌اش را بسته نگه داشته و گلی دریافت نکرده است. تیم شفر البته در داربی برگشت یک گل از پرسپولیس خورد و یک بر صفر باخت اما آبی‌ها در آن بازی میزبان نبودند. با احتساب آن گل هم خط دفاعی استقلال فقط با 2گل خورده طی 13بازی در ورزشگاه آزادی صاحب رکوردی جاودانه است.
  باقری می‌آید، چشمی می‌رود؟
بعد از شکست استقلال مقابل پدیده بیشترین انتقادات از وینفرد شفر به تغییرات زیاد در ارنج اصلی و جابه‌جایی‌های بیش از حد بازیکنان مربوط می‌شد. شفر در طول فصل جاری هرگز در چند بازی متوالی از یک ترکیب ثابت استفاده نکرد و منتقدان او سکته‌های ناگهانی استقلال در بازی‌های بزرگ را به‌دلیل همین تغییرات می‌دانند. به‌احتمال فراوان فرهاد مجیدی از اتفاقاتی که برای پیرمرد آلمانی رخ داد عبرت گرفته و با پیدا کردن ترکیب اصلی‌اش در بازی‌های باقیمانده روی همین ارنج 11نفره متمرکز خواهد شد. براساس گمانه‌زنی‌ها مجیدی بازی امشب را با سیدحسین حسینی، پژمان منتظری، محمد دانشگر، وریا غفوری، میلاد زکی‌پور، فرشید باقری، علی کریمی، داریوش شجاعیان، طارق همام، ایسما و پاتوسی آغاز می‌کند تا تغییر مهم استقلال بازگشت فرشید باقری و خروج روزبه چشمی از ترکیب باشد. ضمن اینکه محسن کریمی، فرشید اسماعیلی و صیادمنش مصدوم هستند و گادوین منشا نیز در اختیار کمیته انضباطی باشگاه است.
 راحت و کم‌گل می‌بازند
استقلال خوزستان کوچک‌ترین امیدی به بقا در لیگ‌برتر ندارد. این تیم که هر دو سه هفته با یک سرمربی کار می‌کند در 3بازی اخیر با هدایت محمد علوی به میدان رفته و به 2تساوی و یک باخت رسیده است. قهرمان لیگ پانزدهم و قعرنشین فصل جاری با جوان‌های جویای نامش تیم چغری است که خوب به پروپای حریفان می‌پیچد اما در نهایت شکست می‌خورد. این تیم سوای شکست 6بر صفر مقابل تراکتورسازی در نیم‌فصل اول دیگر شکست سنگینی نداشته و معمولا با اختلاف یکی دو گل می‌بازد. آمار بازی‌های خارج از خانه این تیم یک برد، 5تساوی و 7باخت طی 13مسابقه بوده است. خوزی‌ها در این 13بازی 21گل دریافت کرده‌اند که میانگین کمتر از 2گل در هر بازی را نشان می‌دهد. آنها احتمالا خودشان را برای یک باخت خفیف با اختلاف یکی دو گل آماده کرده‌اند. اما فرهاد مجیدی بدش نمی‌آید در مصاف با علوی اختلاف را از این هم بالاتر ببرد و یک شروع باشکوه را برای دوران سرمربیگری‌اش رقم بزند.
  برتری تهران در تمام آیتم‌ها
آمارهای فنی دو تیم در بازی‌های گذشته نشان‌دهنده برتری استقلال تهران در تمامی آیتم‌های فنی است که البته در مصاف تیم‌های سوم و شانزدهم جدول این اتفاق کاملا طبیعی است. استقلال تهران در هر بازی به‌طور میانگین 11.6شوت به دروازه حریفان زده و 8.4بار به حریفانش فرصت شوتزنی داده است. استقلال خوزستان در هر بازی 10.6بار شوت زده و 11.4بار متحمل شوت‌های حریفان شده است. در زمینه مالکیت توپ، اختلاف دو تیم خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. استقلال با 57.5درصد مالکیت توپ در هر بازی رکورددار لیگ برتر در میان 16تیم است. همتای خوزستانی اما فقط 43.8درصد از زمان هر بازی را صاحب توپ بوده است. در دقت پاس هم تهرانی‌ها 79بر 71از حریف بهتر بوده‌اند. براساس نمرات متریکا بهترین بازیکن در جمع دو تیم فرشید باقری با امتیاز 7.15بوده و 4نفر بعدی هم همگی از استقلال تهران هستند. چهره ویژه استقلال خوزستان هم شاید میثم شاه‌مکوندزاده باشد که البته ویژگی‌هایش فنی نیست. این بازیکن با 12کارت زرد و یک کارت قرمز خشن‌ترین بازیکن لیگ هجدهم بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید