• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54211
+
-

نبض تورم در سبد خوراکی‌ها

تورم
نبض تورم در سبد خوراکی‌ها

مرکز آمار ایران دیروز جزئیات تازه‌ای از نرخ تورم در سال گذشته را منتشر کرد این آمار نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت در سبد مصرفی خوراکی‌های خانوارها به کالاهایی چون رب گوجه‌فرنگی، سیب زرد درختی، پیاز و گوشت قرمز اختصاص دارد.
به گزارش همشهری، قیمت هر یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی از 5هزار و 819تومان در فروردین پارسال به 13هزار و 310تومان در اسفند پارسال رشد کرده که افزایش 229درصدی را نشان می‌دهد. پس از آن بیشترین رشد قیمت به سیب زرد درختی با جهش 135درصدی اختصاص دارد که حکایت از پرش هر کیلوگرم این میوه از 3870تومان در‌ماه نخست پارسال به 9100تومان در اسفندماه گذشته دارد.
مرکز آمار ایران رشد قیمت پیاز از فروردین تا اسفند 97 را 130درصد، گوشت گوسفند 126درصد، گوشت گوساله 120درصد، خیار 110درصد و سیب‌زمینی را 107درصد برآورد کرده است. در مقابل کمترین رشد قیمت به‌ترتیب شامل عدس به میزان 11درصد، تخم مرغ 16.4درصد و برنج خارجی درجه یک به میزان 19درصد می‌شود. پیش از این مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال را 51.4درصد برآورد کرده و نرخ تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در نخسین‌ماه امسال به 85.3درصد رسیده است.
افزایش نرخ تورم و رسیدن آن به بالای 30درصد در فروردین امسال نگران‌کننده است و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده با روند فعلی احتمال افزایش نرخ تورم به 40درصد هم وجود دارد. دولت ایران تلاش کرد با اختصاص ارز به نرخ دولتی به کالاهای اساسی جلوی فشار تورمی به اقشار ضعیف و متوسط را در سال گذشته بگیرد اما این سیاست جواب نداد و حالا صندوق بین‌المللی پول می‌گوید ارز تک نرخی شود، تورم کنترل خواهد شد. 
به‌گزارش رویترز، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی تورم40درصد برای ایران در سال‌جاری، اعلام کرد: با حذف شکاف موجود بین نرخ دولتی و نرخ آزاد ارز در ایران تورم کنترل می‌شود. جهاد آژور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران پارسال 3.9درصد کوچک‌تر شد و انتظار می‌رود در سال2019، 6درصد کوچک‌تر شود. او گفت: واضح است که اعمال دوباره تحریم‌ها و حذف معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران تأثیر منفی مضاعفی را روی اقتصاد ایران از لحاظ رشد اقتصادی و افزایش تورم داشته باشد به‌طوری که تورم 40درصد یا حتی بیشتر از آن در سال‌جاری در ایران وجود خواهد داشت. مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول تأکید کرد: ایران باید تلاش کند تا شکاف موجود بین نرخ مبادله بازار و نرخ مبادله رسمی را حذف کند. به گفته این مقام صندوق بین‌المللی پول، پر کردن این شکاف می‌تواند به کنترل تورم و کاهش فشار روی نرخ مبادله کمک‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید