• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54160
+
-

سودجویی با اقلام کالایی‌ ماه مبارک رمضان


در آستانه‌ماه مبارک رمضان، دلال‌بازی و سودجویی برخی افراد زمینه رشد نسبی قیمت برخی اقلام کالایی را فراهم کرده است.

به‌گزارش همشهری، نوسان قیمت و عرضه اقلام خوراکی که با کاهش نسبی تقاضا بعد از اتمام تعطیلات نوروزی فروکش کرده بود یک‌بار دیگر با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان، زمینه سودجودیی برخی افراد از طریق افزایش خودسرانه قیمت‌ها را فراهم کرده است. این در حالی است که اخیر ستاد تنظیم بازار از برپایی نمایشگاه‌های طرح ضیافت برای عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج این ایام با قیمت دولتی خبر داده است. با وجود این با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان برخی افراد گرانی اقلام کالایی مورد نیاز این‌ماه مانند سبزی و صیفی، خرما و لبنیات را در دستور کار قرار داده‌اند.

گرانی خودسرانه لبنیات
با وجود اعلام اخیر رضا باکری، دبیر انجمن شرکت‌های لبنی مبنی بر تثبیت قیمت این اقلام و موکول شدن درخواست‌های افزایش قیمت به بعد از‌ماه مبارک رمضان، طی چند روز گذشته دو شرکت لبنی معروف افزایش قیمت یا کم فروشی محصولات خود را در دستور کار قرار داده‌اند. به گزارش فارس، این دو برند معروف لبنی «م» و «پ» که پیش از این هم در افزایش‌های چند باره لبنیات در سال‌های گذشته پیشتاز بودند، قیمت خامه کوچک را از 2500 به 2700تومان بدون هیچ مجوزی از ستاد تنظیم بازار و یا تغییر مولفه‌های تأثیر‌گذار در رشد هزینه تمام‌شده تولید افزایش دادند. برخی دیگر از شرکت‌های لبنی نیز به جای افزایش قیمت محصولات خود به کم فروشی روی آورده و ظرف پنیر را سرخالی بسته بندی کرده و یا قسمتی از وزن آن را با آب و نمک در بسته بندی جبران می‌کنند.

سیر صعودی قیمت انواع خرما
بررسی میدانی قیمت خرده فروشی انواع خرما در بازار حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان برای تأمین نیاز خرمای‌ماه مبارک رمضان باید کیلویی ۱۸ تا ۷۰‌هزار تومان بنا بر نوع این محصول داخلی هزینه کنند؛ به‌نحوی که قیمت هر کیلو رطب مضافتی به قیمت ۳۵‌تا‌۳۸‌هزار، خرما آلویی ۳۰‌هزار، خرما بیزو ۴۰‌هزار، خرما زاهدی ۱۸هزار، خرمای تازه ۲۳هزار، خرما خاصوئی ۲۵هزار، خرما دشتستانی ۱۸هزار، خرما پیارم ۷۰هزار تومان و چیپس خرما ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت خرما پیارم در میانه سال گذشته کیلویی ۵۵هزار تومان بوده و با رشد 27درصدی به کیلویی ۷۰هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر کیلو خرمای دشتستان در محل تولید نیز ۱۰هزار و نرخ عرضه آن در سطح شهر حدود ۱۸هزار تومان است که بیانگر فاصله ۸هزارتومانی این محصول از محل تولید تا عرضه با هزینه‌هایی حمل‌ونقل، بسته‌بندی و سود فروشنده است.

نامه‌نگاری برای افزایش قیمت مرغ
در بازار گوشت و مرغ نیز در حالی قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به 11هزار و 500 و گوشت شقه گوسفندی به 90هزار تومان کاهش یافته است که بهمن محمد یاری، مدیرعامل اتحادیه سراسری کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با ارسال نامه‌ای به محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده است؛ با وجود پیگیری‌های اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در رابطه با اصلاح قیمت مرغ و برگزاری جلسات متعدد در معاونت امور تولیدات دام و پذیرش تجدید نظر در قیمت گوشت مرغ توسط آن معاونت و نیز پیشنهاد قیمت جدید متناسب با هزینه‌های فعلی تولید، تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و مشکلات عدیده‌ای برای این صنعت به‌وجود آورده است. این در حالی است که طی 2ماه گذشته با بررسی تمام قیمت‌ نهاده‌ها و هزینه‌ها، قیمت مصوب فروش 11500تومانی را برای هر کیلو مرغ اعلام کرده‌اند.

مکث

افزایش ۳برابری قیمت پیاز از میدان مرکزی تا مغازه
محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور نیز از رشد 3برابری قیمت پیاز از مزرعه تا بازار مصرف خبر داده است. به گزارش تسنیم، قیمت هر کیلوگرم پیاز که از کشاورزان 2هزار و ۵۰۰تومان خریداری می‌شود در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران ۵هزار تومان به‌صورت عمده به فروش می‌رسد و  با قیمت 7هزارو500 تا ۱۵هزار تومان با توجه به نوع و کیفیت در سطح خرده فروشی به مشتریان عرضه می‌شود. او افزود: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، اکنون این محصول را با 10برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف‌کنندگان ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید