• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54102
+
-

رشت هنوز بدون شهردار است

عضو شورای شهر رشت: شورای شهر رشت از برپایی جلسات منظم ناتوان است چه برسد به انتخاب شهردار

شهری
رشت هنوز بدون شهردار است

 امیر قاسمی|  رشت- خبرنگار:


هنوز هم رشت شهردار ندارد و به درازا کشیده شدن این موضوع، موجب نارضایتی شهروندان شده است. اگرچه شورای شهر می‌کوشد تا کلید را به دست مدیری زبده و مدبر بسپارد و تا هفته گذشته هم در تلاش بود، فردی برای این کار برگزیند، اما به یکباره تصمیم وزارت کشور موجب شد تا پارلمان شهری رشت از انتخاب فردی دیگر فارغ شود، زیرا وزارت کشور اعلام کرد که قصد بررسی مجدد صلاحیت «حسین علیقلی‌زاده» سومین فرد منتخب شورای شهر رشت پس از «مسعود نصرتی» شهردار مستعفی مرکز استان را دارد. 

در آخرین جلسه شورای شهر رشت، «امیرحسین علوی» ریاست این شورا بر عهده‌اش بود و خبر از توقف موقت فرایند انتخاب شهردار رشت به دلیل تصمیم وزارت کشور داده بود. تا پیش از این قرار بود پنجشنبه گذشته وضعیت شهردار تعیین تکلیف شود، اما همان روز خبر رسید که جلسه شورا بار دیگر لغو شده است.علیقلی‌زاده هنگامی که توسط وزارت کشور تایید نشد، توانست وزارت کشور را قانع کند تا بار دیگر پرونده‌اش را مورد بررسی قرار بدهد.


نگرانی فعالان مدنی 

آنچه مورد انتقاد برخی کارشناسان حوزه شهری و فعالان مدنی قرار دارد، بخشی از عملکرد شورای پنجم و ضعف در انتخاب شهردار است. زمانی که نصرتی شهردار سابق از سمت خود استعفا داد، شورای شهر می‌توانست با انتخاب یک گزینه اصلح موجبات انتخاب یک شهردار کارآمد را فراهم کند.
در حال حاضر جمعی از فعالان‌ مدنی گیلان طی مصاحبه‌هایی (در سایت تحلیلی گیلان‌تیتر) در شبکه‌های اجتماعی خواستار توضیح صریح اعضای شورا در این زمینه شده‌اند؛ موضوعی که بازتاب‌های زیادی داشته است. برخی از اعضای شورا در این رابطه خود را مقصر وضع موجود نمی‌دانند و توپ را به زمین وزارت کشور می‌اندازند. 


شورای شهر نمره مردودی کسب کرده است

دکتر «بهراد ذاکری» عضو شورای شهر که از منتقدان ضعیف عمل کردن شورای شهر رشت در انتخاب شهردار است اظهارکرد: شورای شهر قطعا نمره مردودی کسب کرده است. متاسفانه شورا به جای در نظر گرفتن مصالح عمومی و شهر بیشتر از هر چیزی به رقابت‌های درونی مشغول است. برای برخی افراد شهرداری به عنوان کانون خواسته‌های گروهی و فردی تبدیل شده و برخی نیز به گرفتن کرسی ریاست فکر می‌کنند.

وی در مورد اعتراض اخیر فعالان مدنی و گلایه آنها نسبت به عملکرد شورا که منجر به درخواست استعفا یا انحلال شده است، بیان کرد: اگر عضو شورا نبودم علی‌رغم این‌که معتقدم وجود شورا، بهتر از نبودن آن است و به عنوان یک رکن دموکراسی در جریان حاکمیت مردم بر خود، امری واجب است، اما تمام تلاش خود را برای انحلال شورا به کار می‌بستم.ذاکری ادامه داد: به ساعت جلسات شورا نگاه کنید. بارها رسانه‌ها به تاخیر حتی چند ساعته اعتراض کرده‌اند. شورایی که حتی از برگزاری یک جلسه در ساعت مقرر ناتوان است، آیا می‌تواند برقرار‌کننده و ناظر نظم در شهرداری رشت باشد؟ خروج از شورا یا دادن رأی متفاوت با سایر افراد مسلما برای من عملی صحیح به شمار نمی‌آید، چون می‌دانم که فرایند فوق در تضاد با کار شورایی قرار دارد، اما چاره‌ای جز ایجاد حساسیت و سعی بر شفاف‌سازی به این روش نداشته‌ام.


وقفه در انتخاب شهردار 

وی در مورد دلایل ناتوانی در انتخاب فردی به عنوان شهردار موجه برای رشت در ماه‌های گذشته گفت: گزینه‌ای که طبق آیین‌نامه تصدی پست شهرداری، شرایط احراز ندارد با پافشاری برخی دیگر، سبب وقفه در انتخاب شهردار می‌شود. در شرایطی که فرد منتخب حتی اطلاعی از وظایف یک شهردار ندارد، خود را مدعی شهرداری می‌داند و در کمال تعجب از انخاب نشدن هم شاکی هم می‌شود.
این عضو شورا بیان کرد: 11 نفر به شهرداری آقای علیقلی‌زاده رأی داده‌اند، اما آقایان برای رأی خود ارزش قائل نبودند و فردای روز رأی‌گیری به تخریب وی اقدام کردند، حتی با امیدوار کردن یک گزینه از وزارت کشور سعی کردند به هر روشی جلوی انتصاب وی را بگیرند. 
ذاکری ادامه داد: این اتفاقات بخشی از واقعیتی‌ است که نه تنها از درون شورا که از بیرون شورا نیز قابل مشاهده است. این‌ها از دلایل صادرنشدن حکم شهردار رشت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید