• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54096
+
-

نفس‌های به شماره افتاده «شاهدیه»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد: راهکارها برای حل مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد در حال پیگیری است

شهر
نفس‌های به شماره افتاده «شاهدیه»

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 فصل بهار و تابستان زمان اوج گلایه شهروندان شهرهای نزدیک به تصفیه‌خانه فاضلاب از جمله شهر شاهدیه است. این روزها نیز شاهد گلایه‌های مردمی‌ هستیم که مسئولان را به تلاش بیشتر واداشته است.
شهروندان شاهدیه اعتقاد دارند که انتشار پشه‌ها به دلیل تصفیه خانه فاضلاب باعث انتشار بیماری و ایجاد مزاحمت می‌شود و به همین دلیل، استفاده از هوای محیط بیرون برایشان میسر نیست.
شهروندان شاهدیه به‌ویژه ساکنان محله نصرت‌آباد از مسئولان انتظار دارند با بررسی شرایط، مشکلات ناشی از رها شدن پساب تصفیه‌خانه در نزدیکی این شهر را رفع کنند.


نارضایتی شهروندان از آلودگی‌ها

یکی از شهروندان شاهدیه را به دلیل منابع آلاینده، یکی از شهرهای آلوده استان می‌داند و می‌افزاید: یکی از منابع آلاینده تصفیه‌خانه فاضلاب و پساب رهاشده آن است که عامل انتشار بو و پشه در شهرهای مجاور از جمله شاهدیه است.
«سید محمد میرجلیلی» می‌گوید: شهروندان شاهدیه شیوع پشه در این منطقه مسکونی را دریاچه فاضلاب می‌دانند. مسئولان قول دادند که با انتقال آب مشکل حل شود، اما هنوز انتقال صورت نگرفته است.وی سم‌پاشی را راهکار کوتاه‌مدت برای مقابله با پشه‌ها می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر، بهترین راهکار سم‌پاشی است که سال گذشته نیز از سوی مسئولان انجام شد و مفید بود، اما در نهایت باید راهکاری اساسی برای این مشکل اندیشیده شود.

یکی دیگر از شهروندان شاهدیه با گلایه از انتقال نیافتن پساب تصفیه‌خانه بعد از واگذاری‌ها، خواستار لغو واگذاری‌ها و تعیین مصرف‌کنندگان جدید برای پساب تصفیه‌خانه از جمله شهرداری‌ها می‌شود.
«حسین مرادی» می‌افزاید: در فصل گرم سال، ساکنان شاهدیه حتی در گرمای بالای 40 درجه ناچارند کولر را خاموش کنند تا بوی تعفن را استشمام نکنند و در فصل بهار و پاییز نیز پشه‌ها آزاردهنده هستند. از این رو باید تصمیم اساسی در این باره گرفته شود.

وی بیان می‌کند: اهالی شاهدیه به‌ دلیل فعالیت منابع آلاینده بسیار از جمله تصفیه‌خانه از هوای تمیز و سالم محروم هستند و همین عاملی است که ارزش زمین‌های این شهر را در حالی که فاصله چندانی با شهر یزد ندارند، بسیار کمتر کرده است.
مرادی خواستار نگاه ویژه مسئولان به رفع این مشکل می‌شود و می‌افزاید: با وجود این شرایط، مسئولان بارها قول بازدید و رفع منبع آلودگی را داده‌اند، اما به آن عمل نشده است.


نزدیکی تصفیه‌خانه به منطقه مسکونی

یکی دیگر از شهروندان شاهدیه با اشاره به مجاورت حوضچه‌های تصفیه‌خانه با منطقه مسکونی می‌گوید: حوضچه‌ها باید از مجاورت منطقه مسکونی دور شوند. مردم در این سال‌ها این وضع را تحمل کرده‌اند، اما وضعیت بسیار دشوارتر شده و آسایش از آنها سلب شده است.

«مرتضی میرجلیلی» ادامه می‌دهد: افزایش قابل ‌ملاحظه پشه در منطقه نصرت‌آباد که در مجاورت تصفیه‌خانه قرار دارد، به‌ مراتب بیشتر از سایر محله‌های شاهدیه است.
وی اظهار می‌کند: هرچه به بوستان طبیعت نزدیک‌تر می‌شویم بوی بد و تعداد پشه‌ها بیشتر می‌شود که نشان می‌دهد عامل انتشار آلودگی از حوضچه بزرگ روباز فاضلاب است.
میرجلیلی می‌افزاید: منبع این آلودگی باید شناسایی و رفع شود. اهالی نصرت‌آباد مطمئن هستند که این آلود‌گی‌ها ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه فاضلاب در مجاورت خانه‌های مسکونی است.


تلاش مسئولان برای رفع مشکلات

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به استفاده از دستگاه بهره‌بردار پساب تصفیه‌خانه فاضلاب می‌گوید: راهکارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای حل مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد در حال پیگیری است.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌گوید: مردم گلایه دارند که چرا پساب مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد و باید قرارداد بهره‌برداری لغو شود، در حالی که قرارداد حقوق مکتسبه دارد و فسخ آن نیازمند طی شدن فرایند حقوقی است.

وی می‌افزاید: یکی از راهکارهای اندیشیده‌شده برای مدیریت پساب در این منطقه عملیات بازچرخانی برای تغذیه مصنوعی سفره آب زیرزمینی است، اما در راهکار کوتاه‌مدت سم‌پاشی بیشتر در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد درباره پیشرفت بازچرخانی پساب می‌گوید: مطالعات بازچرخانی رو به اتمام است، اما باید تاییدیه وزارت نیرو گرفته شود. از این رو این راهکار بلند‌مدت قلمداد می‌شود.
وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که اهالی بر اساس توافقات صورت‌گرفته در سال گذشته از مهار پشه‌ها راضی بودند، قرار است امسال عملیات سال گذشته با شدت بیشتری از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری نیز ادامه یابد.

جوادیان‌زاده می‌گوید: همچنین قرار است کمیته نظارتی شکل بگیرد و بر اساس ارزیابی بر کار سم‌پاشی نظارت کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با تاکید بر این‌که امسال تلاش می‌شود که آب به دست صاحبان آن برسد می‌افزاید: اما در صورتی که خواهان نباشند برای مصارف دیگر برنامه‌‌ریزی خواهیم کرد.وی با بیان این‌که ورودی تصفیه‌خانه فاضلاب 250 لیتر بر ثانیه است که 90 درصد این میزان ورودی پساب است می‌گوید: البته بارندگی‌های اخیر ناشی از ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب حجم ورودی را افزایش داده و مشکلات را مضاعف کرده است.


کنترل کامل فعالیت تصفیه‌خانه

مدیر بهره‌برداری فاضلاب شهر یزد نیز با اشاره به انتقاداتی که متوجه فعالیت تصفیه‌خانه فاضلاب است می‌گوید: فضای سبز ایجادشده در مجاورت پساب فاضلاب در تصفیه ‌هوا و کاهش آلودگی کریدور صنعتی نقش بسزایی دارد.«وحید غلمان» درباره مزاحمت پشه‌ها می‌افزاید: شیوع پشه تحت کنترل است و تلاش می‌شود کمترین مشکل برای اهالی منطقه ایجاد شود.
وی ادامه می‌دهد: حوضچه روباز از مدار خارج شده است و برکه تثبیت نیز دیگر فعالیت نمی‌کند و تنها تالاب پساب تصفیه‌شده را در بر می‌گیرد که آب تصفیه‌شده است و مشکل بهداشتی ندارد.


ادامه سم‌پاشی‌ها تا زمان بهره‌برداری 

مدیر بهره‌برداری فاضلاب شهر یزد اظهار می‌کند: شرکت آب و فاضلاب مسئول تصفیه‌ فاضلاب شهر است و تخصیص پساب نیز به ‌عهده شرکت آب منطقه‌ای است. عقیده داریم آب تولیدشده باید مصرف شود، وگرنه به مانداب تبدیل می‌شود. 
«وحید غلمان» اظهار می‌کند: تا زمان بهره‌برداری کامل از این آب تمام اقدامات بهداشتی از جمله سم‌پاشی و پایش منطقه در حال انجام است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید