• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54101
+
-

تب پس از باران

رئیس اداره دامپزشکی جنوب کرمان: در کرمان بعد از بارندگی‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو اقداماتی در دست انجام است

سلامت
تب پس از باران

راضیه زنگی‌آبادی| خبرنگار:


 بارندگی‌های اخیر سبب افزایش رطوبت در کرمان شد که همین موضوع دام‌های استان را در معرض بیماری‌هایی از قبیل تب کریمه کنگو قرار می‌دهد. به گفته مسئولان ذی‌ربط، اقدامات لازم برای مقابله با این بیماری صورت گرفته است. این در حالی است که سال گذشته در اوایل اردیبهشت، استان شاهد شیوع بیماری تب کریمه کنگو و تلفات انسانی ناشی از این بیماری بود. 


تب 3 روزه 

رئیس اداره دام‌پزشکی شمال استان کرمان در خصوص بیماری‌هایی که پس از بارندگی‌ها، دام و انسان را در استان تهدید می‌کنند، می‌گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی و بارندگی‌هایی که در کشور اتفاق افتاده و به تبع استان کرمان هم از آن بی‌نصیب نبوده است، امکان افزایش حشرات و انگل‌های خارجی در محیط مرطوب زیاد شده است. احتمال می‌رود بیماری‌های دامی از طریق حشرات انتقال پیدا کنند. تب کریمه کنگو و تب 3 روزه از جمله بیماری‌هایی هستند که دام را تهدید می‌کنند. در حال حاضر تدابیر لازم برای مقابله با این بیماری‌ها صورت گرفته است. 

 «حسین رشیدی» ادامه می‌دهد: برخی بیماری‌ها را می‌توان با واکسیناسیون کنترل کرد، اما بیماری‌ای مثل تب کریمه کنگو واکسن ندارد و راه اصلی آن مبارزه با انگل‌های خارجی به خصوص کنه است. به دلیل گرمای هوا که از همین ماه آغاز می‌شود، فعالیت انگل‌ها هم شروع می‌شود. در همین توصیه شده حتی‌المقدور سموم رایگان تهیه و نقاط مختلف سم‌پاشی شود؛ علاوه بر این آگاهی‌های لازم به دامداران داده شده تا مکان‌های نگهداری دام را سم‌پاشی کنند و برای دام‌ها حمام ضد کنه آماده کنند. لازم است مناطقی که سال‌های گذشته کانون تب کریمه کنگو بوده‌اند بیشتر مد نظر قرار بگیرند. تب کریمه کنگو در سال‌های گذشته در شهرستان‌هایی مانند بافت، سیرجان و شهربابک دیده شد که به دلیل وجود بارندگی‌های امسال (افزایش کنه‌ها) باید مراقبت لازم هم افزایش پیدا کند. 


جلوگیری از کشتار غیرمجاز

از آن‌جایی که تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، رشیدی می‌گوید: تب کریمه کنگو در حیوان دیده نمی‌شود و قابل تشخیص نیست، اما در صورت کشتار این دام، این بیماری از طریق مخاط و زخم وارد بدن انسان می‌شود و با علائمی مانند خونریزی همراه است که اگر درمان نشود به مرگ می‌انجامد. توصیه می‌شود از کشتار غیرمجاز جلوگیری شود. یکی از راه‌های مقابله با این بیماری کشتار در کشتارگاه و نگهداری گوشت به صورت 24ساعتی در پیش‌سرد‌کن کشتارگاه است. علاوه بر این افراد باید از قرار گرفتن در معرض نیش کنه هم دوری کنند. 

این دام‌پزشک در خصوص بیمای طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم می‌گوید: این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست، ولی حیواناتی مانند گوسفند، بز و بعضی موجودات حیات وحش را تهدید می‌کند. این بیماری به صورت بومی در کشور وجود دارد و همه‌ساله برای جلوگیری از انتقال این بیماری از دام‌های اهلی به حیوانات وحشی، پوشش واکسیناسیون صورت می‌گیرد. 


تب برفکی در جنوب 

رئیس اداره دام‌پزشکی جنوب استان در خصوص بیماری‌هایی که در تابستان و بعد از وقوع سیل دام را تهدید می‌کند، می‌گوید: ممکن است یک‌سری بیماری‌ها در قالب ویروس در کشور ما در حال چرخش باشند که از طریق رفتارهای پرخطری مانند ورود دام قاچاق و جابه‌جایی دام بین استان‌ها (بدون مجوز دام‌پزشکی) به جنوب استان یا حتی دیگر مناطق وارد شوند. با این حال ما از ابتدای امسال برنامه‌‌ریزی لازم را برای این گونه ویروس‌ها داشته‌ایم.

 یکی از این بیماری‌ها تب برفکی است که هرساله در کشور دیده می‌شود و باید واکسیناسیون آن به صورت مرتب صورت گیرد؛ در غیر این صورت دام‌های سبک و سنگین آلوده این ویروس می‌شوند. از ابتدای فروردین واکسیناسیون دام‌ها در کل جنوب شروع شده. این واکسن در 6 ماه اول ایجاد ایمنی می‌کند و باز هم در 6 ماه دوم سال تکرار می‌شود. 
 «علی احمدی» در خصوص تهدید تب کریمه کنگو در مناطق مختلف توضیح می‌دهد: زمانی که بارندگی بیشتر می‌شود فعالیت حشرات هم افزایش پیدا می‌کند و بیماری‌هایی مانند تب 3 روزه دام را تهدید می‌کند. دامدار باید نسبت به سم‌پاشی در زمان خاص اقدام کند تا از بروز بیماری دام جلوگیری شود. به دلیل وجود بارندگی‌های اخیر، اداره دام‌پزشکی سم‌پاشی و تهیه سم را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این روستاهایی که در سال گذشته کانون تب کریمه کنگو بودند، مجدداً سم‌پاشی می‌شوند. 


پیشگیری قبل از شیوع تب کریمه

رئیس اداره دام‌پزشکی جنوب استان می‌گوید: از آن‌جایی که ما با علوم پزشکی رابطه مستقیم داریم، تعداد افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و علائم مشکوک به تب کریمه کنگو دارند، به ما اطلاع داده می‌شود. به دلیل این‌که روند تشخیص بیماری زمان‌بر است، مورد مشکوک به تب را مثبت تلقی می‌کنیم و نسبت به سم‌پاشی و آگاهی‌سازی دامداران منطقه‌ای که فرد بستری شده در آن زندگی می‌کند، اقدام می‌کنیم. 
 «علی احمدی» می‌افزاید: گام بعدی مراقبت از دام‌ها در تابستان است. در نقاطی که عشایر متمرکز هستند و برای جمعیت دامی آن‌ها احساس خطری وجود دارد، سم‌پاشی به صورت رایگان صورت می‌گیرد تا نسبت به تب کریمه کنگو ایمن شوند. سال گذشته شاهد تلفات انسانی در استان بودیم. 

رئیس اداره دام‌پزشکی جنوب در خصوص بیماری نشخوارکنندگان کوچک هم می‌گوید: واکسیناسیون برای مقابله با بیماری نشخوارکنندگان کوچک از اول سال شروع شده است. کانون‌هایی که در 2 سال گذشته بیماری در آن‌ها رخ داده است، شناسایی و واکسیناسیون انجام شده است. به نظر می‌رسد مشکل خاصی برای دام‌ها در تابستان امسال دیده نمی‌شود، مگر این‌که شاهد تب برفکی باشیم که یک بیماری ویروسی است وگرنه برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با ویروس‌ها و بیماری‌ها انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید